Rex Tack för infon.

“NĂ€sta sĂ€song” kĂ€nns dĂ€remot vĂ€ldigt lĂ„ngt borta. Man ska reda ut ett ekonomiskt stĂ„lbad samt överhuvudtaget stanna kvar i SHL innan jag orkar fundera pĂ„ vad som hĂ€nder i april. Pajen Ă€r den första som brukar bli ifrĂ„gasatt och han ska absolut ha en fet dos kritik, men jag vet inte..

VÀrvningarna av finnen och Matteau Àr vÀl Ärets frÄgetecken egentligen. Behövde man överhuvudtaget vÀrva dessa herrar?

DÀremot ska inte detta lag pÄ pappret suga sÄhÀr hÄrt. Det ska bara inte gÄ. Malmö (som enligt rÄdande konsensus blir ett kvallag) kunde smÀrtfritt grisa sönder SAIK.

NĂ€r vi möter SAIK tror man det Ă€r Halmstad Hammers vs Tampa. Är det Pajens fel?

Rex Vad Àr det för sjÀlvspÀkande klubb i Schweiz som Àr trötta pÄ att spela i högsta ligan?

Det Àr vÀl lika bra att plocka bort honom genast om man inte vill ha honom kvar. Ju mindre han har med lagbygget framöver att göra desto bÀttre.

gustafdouhan

SjÀlvklart Àr det bara vÀlvilja!

Som andra personer skriver sÄ Àr det visar det pÄ grym respekt att öppna upp för en diskussion.

Det behövs nÄgon som kan sÀtta en tydlig identitet och vision för hur man som förening vill bli uppfattade. Visionen ska speglas i identiteten som i sin tur ska genomsyra i allt frÄn reklam, sociala medier, till intervjuer, till grafisk manér och allt som rör Cluben. Klart det gÄr att plocka in en extern byrÄ, men det kostar mer Àn vad det smakar. Det behövs nÄgon med erfarenhet frÄn reklam/marknadsföring, med strategisk bakgrund och ett bra öga för det visuella, som till en början kan ha det övergripande ansvaret. Nu blir kÀnslan spretigt för vad som Àr i fokus och vad det Àr som kommuniceras, vilket mÀrks tydligt hÀrinne i spekulationer och hur kommunikationen generellt tas emot.

Det Ă€r fler nivĂ„er, som jag anser Ă€r grundproblematiken, Ă€n bara â€œĂ€ndra pĂ„ det hĂ€r i videon, sĂ„ löser det sig”. Att Ă€ndra pĂ„ smĂ„saker i video och sociala medie-inlĂ€gg gĂ„r fort att lösa och gör skillnad för den korta upplevelsen, men det behövs en lĂ„ngsiktig plan för vad, hur och nĂ€r det kommuniceras. DĂ€r inte bara en person, utan hela organisationen som mĂ„ste stĂ„ bakom för hur man vill upplevas. Ett arbete som tar nĂ„gra Ă„r att ta fram, implementera och bygga upp för den gemene persons uppfattning.

Tips - kolla in grafiska formgivare som Armin Hofmann, Josef MĂŒller-Brockmann och Otl Aicher och inspireras av deras arbeten. Det handlar bara om att nörda ned sig i denna fantastiska vĂ€rld av former, hierarkier och typografi. Har man svĂ„rt för tyskar och schweizare finns svenska formgivare som Henrik Nygren och GĂĄbor Palotai.

Med det sagt, stor eloge för att du Àr öppen och mottaglig för feedback. Hoppas det ovan gav nÄgot.

Rex

HAhahahaha, stackars klubb. Dem vet inte vad dem ger sig in pÄ.

TÀnk om man skulle vÄga föreslÄ en styrelseordförande, anstÀlla en KD samt en GM som Àr öppet kritiska mot LHC (föreningen, inte enbart A-lagets prestationer) och som utifrÄn den stÄndpunkten tillÀts utöva sina roller. Givetvis med rÀtt bakgrund och kompetens i övrigt och med en vilja och ambition att fÄ rÀtsida pÄ skutan.

SHL-lagets prestation Ă€r ju egentligen bara en vĂ€rdemĂ€tare (ett symtom) pĂ„ allt annat som bygger upp och ÄR föreningen i sin helhet.

Armyes tÀnk om @Matematikern hade haft samma ödmjuka och trevliga ton nÀr han framförde Äsikter utifrÄn sin kompetens som Du har. DÄ hade han varit guld för forumet.

10 timmars sömn, lite dagdröm och nu Àr bilden klar: LHC har Äterigen satt sig i en omöjlig situation.
    Min teori Àr att man Äterigen misslyckats med att fÄ spelarna att köpa in pÄ spelidén och att man Äterigen lyft bort sjÀlvförtroendet frÄn annars relativt bra spelarmaterial. Argument/tecken som jag ser Àr:

- I samband med första trĂ€ningsmatcherna och utan att det egentligen skrivits om det förutom i nĂ„gon enstaka trĂ„d pĂ„ bullen, svarade Jakobsson pĂ„ en frĂ„ga kring Ă€ndrad spelidĂ© att “det dĂ€r har fĂ„tt för stora proportioner (
)” Det fick mig att fundera pĂ„ vad sjutton som föranleder ett sĂ„ defensivt svar nĂ€r det knappt Ă€nnu Ă€r uttalat i media att man ska Ă€ndra sitt sĂ€tt att spela. Man mĂ„ste anta att det var ett utryck för nĂ„gonting internt.

- Bergsten ifrÄgasÀtter ambitionen att föra spelet med bef spelarmaterial, WikegÄrd gör samma sak, undertecknad hade fö. samma resonemang 18 aug med @Sillen och @PuckOut. Kontentan Àr att vÀrlden runt omkring spelarna inte köper idén.

- Om typ alla som intervjuas om LHC:s plan att bli mer puckförande deklarerar sitt tvivel sÄ mÄste man anta att mörkertalet ocksÄ Àr enormt = spelarna hör detta konsekvent och har förmodligen gjort en tid. Skulle de mot förmodan stÄ emot detta lÀr det ha blivit en sjÀlvförtroendeskalldusch som heter duga efter 8 raka torsk dÀr man man emellanÄt knappt fÄr ha pucken. Nu Àr det ju helt omöjligt för dem att tro pÄ det man jobbat pÄ sedan aug.

- Tecknen pÄ dÄligt sjÀlvförtroende Àr redan mÄnga; misslyckade passningar/mottagningar, stillastÄende handlingsförlamat spel, dÄlig timing i forecheck, krampaktiga avslut. Det Àr alltsÄ inte fel pÄ spelarna - det Àr ett strategiskt felbeslut och brist pÄ röd trÄd i ledarskapet (TrÀgÄrdh-Nocco-Pajen-Jakobsson-TrÀnarstaben).

Jag tyckte man var pĂ„ rĂ€tt vĂ€g ifjol med hög grad lkpg-anknytning, lĂ„nga kontrakt, Ljungh, Östman mm. men nu har man tappat trĂ„den och klantat sig fatalt igen. Jag tycker att man förhastat övergĂ„ngen frĂ„n ett defensivt krigargĂ€ng till ett spelförande lag. Att vi blir mer spelförande borde vara nĂ„got som vĂ€xer fram naturligt och successivt i sin egen takt och i relation till motstĂ„ndet - inte ett naivt och drömmande beslut pĂ„ ledningsnivĂ„ med liten förankring i verkligheten. Vilka vĂ€rvningar Ă€r egentligen tĂ€nkta att motivera Ă€ndrat spelsĂ€tt och ökat puckinnehav? Inte Ă€r det Matteau och HĂ€nnikĂ€inen iaf. Möjligtvis Hulta och Strandberg - men Fantenberg ser jag som en defensiv pjĂ€s i första hand och Rattie som en ren avslutare. Man hade kunnat argumentera för att vi borde spela Ă€nnu enklare i Ă„r eftersom resten av lagen Ă€r relativt bĂ€ttre.

Det kokar tyvÀrr ner till att jag tappat allt förtroende för hur genomtÀnkta beslut man tar inom ledningen. FrÄn en illa kommunicerad och genomförd flerÄrsplan till ingen plan alls. Det Àr svÄrt att sÀga var felet ligger och hos vilka personer - men kombinationen av dessa personer fungerar inte.

Det har aldrig funnits en bĂ€ttre tid att komma samman och sluta upp bakom föreningen Ă€n nu. I princip hela hockeysverige Ă€r emot oss. Kommentarerna om att Linköping Ă€r “trĂ„kiga”, “intetsĂ€gande”, “identitetslösa” osv Ă€r vĂ€rda att ta pĂ„ allvar i det lĂ„ngsiktiga arbetet men hĂ€r och nu behöver vi knyta nĂ€ven och slĂ„ tillbaka. En fet kĂ€ftsmĂ€ll mot hockeysverige redan i morgon och sen en riktig jĂ€vla holmgĂ„ng pĂ„ lördag dĂ€r vi visar att staden Linköping och föreningen LHC inte viker ner sig.

Vi Àr i ett lÀge nu dÀr alla spottar pÄ oss. Folk vill att vi ska falla till marken och aldrig resa oss igen.

VI bestÀmmer hur vi agerar nu. Böjer vi ner huvudet och tar Ät oss av glÄporden eller reser vi pÄ oss och tar fighten?

50 omgÄngar kvar.

edit: stavfel

Det kÀnns fan som att vi aldrig Àr redo nÀr sÀsongen börjar. Medans andra lag Àr taggade och klara för match vid premiÀren ska vi varje jÀvla Är försöka hitta nÄt nytt spel, komma ihop som grupp, finna oss sjÀlva och fan o hans moster.

Kan inte allt sÄnt jÀvla skit lösas off-season sÄ vi kan vara redo att tÀvla frÄn start nÄn jÀvla gÄng?

Och hur kan nĂ„gon som sett oss spela de sista 4 Ă„ren ens komma pĂ„ tanken att budgetera ett snitt pĂ„ 6300 i hallen? Linköpingspubliken Ă€r svĂ„rflörtad och vi har inte hela stan i ryggen som typ Örebro.

Produkten som LHC förmedlar Àr inte sÄ jÀvla attraktiv lÀngre, mÄnga vÀger nog detta mot ett biobesök eller en tur till Leos lekland med ungarna.

Att det skulle finnas 6300 som 3 dagar i veckan Àr villiga att betala för att se Cluben spela kÀnns jÀvligt orimligt med tanke pÄ vad som bjudits de senaste Ären.

Vi mĂ„ste fan vakna och se oss sjĂ€lva för vad vi Ă€r nu om vi inte vill gĂ„ samma vĂ€g som SSK

Detta kanske lÄter jÀvligt gnÀlligt men nu Àr jag fan orolig pÄ riktigt!

HOCKEY Jag tycker att man förhastat övergÄngen frÄn ett defensivt krigargÀng till ett spelförande lag. Att vi blir mer spelförande borde vara nÄgot som vÀxer fram naturligt och successivt i sin egen takt och i relation till motstÄndet - inte ett naivt och drömmande beslut pÄ ledningsnivÄ med liten förankring i verkligheten.

Det hÀr har jag ocksÄ tÀnkt pÄ!

HOCKEY verkligen jĂ€ttebra poĂ€nger! Det blir ett stadigt ryggdunk frĂ„n mig âœ‹đŸŒ

Hulta och Strandberg Ă€r ju tvĂ„ vĂ€rvningar som historiskt rimmar med ambitionen - tvĂ„ riktiga corsispelare som alltid varit bra pĂ„ att driva spelet. Fantenbergs stats har jag inte koll pĂ„ men borde passa bra in i den tanken ocksĂ„ med tanke pĂ„ att han gör fĂ„ misstag och dĂ€rmed inte ger bort puckinnehavet i onödan som t ex Eddie gjorde 7395 ggr per match. SĂ„ kan Ă€ndĂ„ kĂ€nna att man har vĂ€rvat enligt filosofin. En skjutgalen Rattie skulle rĂ„da bot pĂ„ det bristande mĂ„lskyttet. Heineken och Matteau kan jag inte för min vĂ€rld förstĂ„ hur de ska bidra till ambitionen men det var ju iaf uttalat frĂ„n Östman att han ville ha dessa spelartyper (mer tuffhet osv).

Med andra ord kĂ€nns det som att Östman har fĂ„tt in precis det han vill ha till sin tanke om hur hockeyn ska spelas. Antingen har hans teoretiska bild gĂ„tt i spillror nĂ€r han försökt överföra det till praktik. Eller sĂ„ har det, som du Ă€r inne pĂ„, gĂ„tt för fort. Rom byggdes inte pĂ„ en dag och allt byggmaterial var inte pĂ„ plats dag 1, men jag Ă€r rĂ€tt övertygad om att man började med grunderna innan man la pĂ„ vackra dekorationer och flashig finish. Dags för Klasse, Jeff och Gereon att satsa pĂ„ de mest basala grejerna och sen lĂ„ta de nya idĂ©erna vĂ€xa fram försiktigt, steg för steg.

alfie

Var Ă€r mothuggen nĂ€r jag behöver dom som mest?! 😂

Idag Ă€r det matchdag sĂ„ nu Ă€r jag magiskt nog förhoppningsfull igen. Vi fĂ„r se hur man mĂ„r i morgon

Vad Àr förenings plan kring arrangemangen egentligen? Tror de verkligen att barnfamiljer, första-gÄngen besökare och andra svÄrflörtade vill komma tillbaka nÀr det enda som bjuds pÄ Àr 60 trötta hockeyminuter? Matchen mot SkellefteÄ hade inget. Det var inget pompa och stÄt utanför arenan. I foajén var det inget drag, lika som bÀr var höjdpunkten. 50/50 lotterna var slut strax efter klockan 6. En öl innanför vÀsten hann man iallafall fÄ innan matchstart.

Nu ska ju egentligen det som man gĂ„r dit för börja. Pumpen ska gĂ„ pĂ„ högvarv och man ska bli tok-laddad. Ett intro som gör att man börjar koka inombords och sedan fĂ„ vrĂ„la nĂ€r cluben Ă„ker in pĂ„ isen men
 Vad har hĂ€nt med introt egentligen och uppbyggnaden av matchen? Min puls gick iallafall inte upp - jag kĂ€nde inget. DĂ„ Ă€r det Ă€ndĂ„ premiĂ€r och man vĂ€ntat i mĂ„nader pĂ„ denna dag. Inte ens spelarna bjöd upp till dans nĂ€r de Ă€ntrade isen, Ă„ker lojt in och ger ingen energi. Nu kommer dock höjdpunkten för denna tillstĂ€llning - Tifot. All eloge till alla inblandade. TĂ€nk om de som JOBBAR i föreningen för att göra arrangemangen la ner lika mycket energi och hade sĂ„dan vilja som er, dĂ„ hade vi haft ett arrangemang i vĂ€rldsklass. DĂ„ gör dessa personer dessa timmar ideellt, det ska man ta med sig.

Nu till nÀsta punkt. Presentation av laget. Speakern har noll inlevelse och vill helst svÀlja micken sÄ han slipper höras. Spelarna gör inget för att peppa publiken. Som max höjer de klubborna men inget mer. Inser de inte att det Àr underhÄllning de jobbar med? Gordon hade koll pÄ detta, satan vilken energi han gav varenda jÀkla gÄng han var med i line up-en. HÀnnikÀinen Äkte knappt ut frÄn sargkanten nÀr han blir presenterad för första gÄngen i SAABen. Han ska ju för fasen visa att han vill vara dÀr och att han Àr pÄkopplad.

Vad som hÀnder sen behöver vi inte ens gÄ in pÄ. Jag tÀnker lÀmna det sportsliga utanför detta inlÀgg för det Àr inte det jag Àr ute efter hÀr.

PausunderhÄllning: För de som stannar kvar inne i arenan, vad har de för underhÄllning i 18 minuter mellan perioderna? PÄ sin höjd utdelning av lika som bÀrs lottning. De fÄr inte ens gÄ ut pÄ isen lÀngre utan fÄr stÄ vid utvisningsbÄsen och nÀstan skÀmmas.

För de som lÀmnar arenan dÄ, vad kan vi fÄ i oss/göra? Det gick knappt fÄ tag pÄ en korv, kaffe eller öl. Jag vet att det Àr premiÀrmatch och det Àr mÄnga nya som jobbar kring matchen men herrejösses. MerförsÀljning kring matcherna Àr ju bland det viktigaste de har.

De budgeterar för 6300 per match men kan inte ens komma upp i nĂ€rheten av de siffrorna pĂ„ PREMIÄREN. Tisdagsmatch och SkellefteĂ„ Ă€r inget lĂ€tt att sĂ€lja men dĂ„ fĂ„r man se till att göra ett stort och pampigt arrangemang utav det.

Vart var marknadsföringen innan match? Vart var alla speciella biljettpaket för att fylla arenan till premiÀren? Varför gjordes inget extra Àn att endast erbjuda 60 (brutalt dÄliga) minuter hockey. Bjud in gÀster, gör happenings innan, under och efter match.

Föreningen kan ju inte leva pĂ„ gamla meriter lĂ€ngre. NĂ„got mĂ„ste ske. Det finns inget underhĂ„llsvĂ€rde i detta. Folk mĂ„ste ju kunna fĂ„ kĂ€nna Ă€ven vid förlust att det hĂ€r var “roligt” (tolka mig rĂ€tt) och jag blev underhĂ„llen. De mĂ„ste fĂ„ folk som inte Ă€lskar att se pĂ„ hockey att ocksĂ„ kunna tĂ€nka sig gĂ„ pĂ„ hockey.

Jag tar med mig tvÄ positiva saker frÄn matchen i tisdags:

• StĂ„plats & Tifo
          • Beastie Boys Ă€r tillbaka

Pajkobsson

Kan ocksÄ bara instÀmma!

Men vill lÀgga till en sak. Har sagt det tidigare men sÀger det igen.

NĂ€r man inte spelar nĂ„gon trĂ€ningsmatch alls pĂ„ hemma is dĂ€r tappar man en del att inte bygga upp nĂ„got publik spelare spelare publik det rĂ€cker inte med första is passet pĂ„ 30 min Ă„ med ploj hit Ă„ dit man vill ju se laget under match spel Ă„ live förstĂ„s. Vad skickar man för signaler till nyförvĂ€rven? A aaaaaaaa det Ă€r sĂ„ hĂ€r de gör i Linköping inget matchspel i hemmahallen med hemmapublik inför seriespelet. Fy faan sĂ„ dĂ„ligt. Vojne vojne

.

QPR

InstÀmmer.

I Är var jag inte pÄ första ispasset utan bara lÀst mig till hur det var och redan dÀr var det dÄligt uppstyrt och inget vidare bra. FrÄn den dagen SKA allt vara uppstyrt ha innehÄll. Det ska lÀggas lika mycket krut pÄ den dagen som en HV match en lördag.

Jag ser det dock resan de gör till Visby Àr vÀldigt bra för gruppen. Men nÀr sÀsongen börjar nÀrma sig (2 sista matcherna) bör bör man lÀgga de pÄ hemmais. DÄ bör man ta rygg pÄ HV. Gör en familjedag eller nÄgot. Fyll arenan (gratis/rabatterade priser) och gör rejÀlt genrep.

Sedan tycker jag att det @Armyes tar upp Ă€r galet viktigt. VĂ€ldigt bra av @gustafdouhan att sitta hĂ€r inne och ta till sig det och lyssna, stor eloge för det. Sociala medier idag Ă€r sĂ„dant stort verktyg som med “smĂ„ medel” kan rĂ€cka ut till mĂ„nga och sĂ€lja mycket. Kan nog tycka att man har mest “bang for the buck” dĂ€r.

Man bygger ett bra hockeylag frÄn styrelserummet. De som sitter dÀr ska se till att alla nedanför fÄr rÀtt verktyg och att rÀtt personer Àr pÄ rÀtt plats. Vill tro att vi Àr pÄ rÀtt vÀg nÀr vi tar in TrÀdgÄrdh & Björkman som kommer frÄn en annan vÀrld. Ett hockeylag ska drivas som ett vinstdrivande företag och inte som Cluben har gjorts i sÄ mÄnga Är.