gustafdouhan
Självklart är det bara välvilja!
Som andra personer skriver så är det visar det på grym respekt att öppna upp för en diskussion.
Det behövs någon som kan sätta en tydlig identitet och vision för hur man som förening vill bli uppfattade. Visionen ska speglas i identiteten som i sin tur ska genomsyra i allt från reklam, sociala medier, till intervjuer, till grafisk manér och allt som rör Cluben. Klart det går att plocka in en extern byrå, men det kostar mer än vad det smakar. Det behövs någon med erfarenhet från reklam/marknadsföring, med strategisk bakgrund och ett bra öga för det visuella, som till en början kan ha det övergripande ansvaret. Nu blir känslan spretigt för vad som är i fokus och vad det är som kommuniceras, vilket märks tydligt härinne i spekulationer och hur kommunikationen generellt tas emot.
Det är fler nivåer, som jag anser är grundproblematiken, än bara “ändra på det här i videon, så löser det sig”. Att ändra på småsaker i video och sociala medie-inlägg går fort att lösa och gör skillnad för den korta upplevelsen, men det behövs en långsiktig plan för vad, hur och när det kommuniceras. Där inte bara en person, utan hela organisationen som måste stå bakom för hur man vill upplevas. Ett arbete som tar några år att ta fram, implementera och bygga upp för den gemene persons uppfattning.
Tips - kolla in grafiska formgivare som Armin Hofmann, Josef Müller-Brockmann och Otl Aicher och inspireras av deras arbeten. Det handlar bara om att nörda ned sig i denna fantastiska värld av former, hierarkier och typografi. Har man svårt för tyskar och schweizare finns svenska formgivare som Henrik Nygren och Gábor Palotai.
Med det sagt, stor eloge för att du är öppen och mottaglig för feedback. Hoppas det ovan gav något.