Läst Bullen under så många år, men stått på utsidan och kikat in i värmen. Dags att ta bladet från munnen.
Det här inlägget får gärna flyttas om det känns mer lämpat i någon av de andra trådarna, men kommer toucha på lite allt möjligt, blev svårt att välja tråd. Skriver det här i egenskap som reklamare med en grafisk design bakgrund, så har någorlunda koll på hur det funkar.
Såg att många skrev kring hur man marknadsfört matchen ikväll, d.v.s. mer eller mindre inget. Det går inget annat än instämma, och problemet är att det inte bara är kopplat till matchen ikväll utan generellt hur man valt att profilera Cluben under de senaste åren. ”Kommunikationsavdelningen” håller inte måttet, tyvärr. Det syns på fler sätt, men primärt i de sociala kanalerna. Kvalitén på produktionerna och kommunikationen som kommer ut är för låg.
För att vara ärlig så vrider det sig i magen när ett nytt inlägg dyker upp från Cluben. Kvalitén på videon/ ljudet är under all kritik och grafiken ser ut att vara skapad i Windows Movie Maker. Det kan ses som ett mindre problem, men de sociala kanalerna är fönstret utåt för alla som följer LHC och svensk hockey. Det som skapar engagemang, knyter till sig nya supportrar och visa upp vad föreningen står för - det är det som nu attraherar allra minst.
Även om jag tycker den gamla loggan är snyggare, så är jag inte fullt lika emot den nuvarande. Den nuvarande loggan står ut jämfört med många andra tråkiga och intetsägande loggor, som tex Oskarshamns. Anser att det största problemet kopplat till identiteten är att man gång på gång misshandlat den nuvarande loggan med allt från B-designat merch, till matchtröjorna, till reklam i arenan, till typografi i både betalda och obetalda-kanaler. Det handlar om kontext.
För att locka till sig publik en tisdag under krigstider, post-pandemi och nuvarande inflation kräver det att man har personer som vet hur man skapar engagemang. Vill inte slänga skit på den enda som verkar arbeta med Clubens kanaler, men för att sköta en kommunikationsavdelning för ett företag/organisation/sportverksamhet i den här digniteten så kräver det fler personer, eller åtminstone en med rätt kompetens. Nu är det en person, utan rätt kompetens.
Försökte hålla det så kort och koncist det gick utan att sväva iväg för mycket (vilket var svårare än jag trodde). Kontentan är att en kommunikationsavdelning är till för att skapa engagemang, tillhörighet och längtan efter mer. Vilket vi misslyckas med gång på gång, år efter år.