LHC, Framtiden och föreningens "gameplan"
Läst Bullen under så många år, men stått på utsidan och kikat in i värmen. Dags att ta bladet från munnen.
Det här inlägget får gärna flyttas om det känns mer lämpat i någon av de andra trådarna, men kommer toucha på lite allt möjligt, blev svårt att välja tråd. Skriver det här i egenskap som reklamare med en grafisk design bakgrund, så har någorlunda koll på hur det funkar.
Såg att många skrev kring hur man marknadsfört matchen ikväll, d.v.s. mer eller mindre inget. Det går inget annat än instämma, och problemet är att det inte bara är kopplat till matchen ikväll utan generellt hur man valt att profilera Cluben under de senaste åren. ”Kommunikationsavdelningen” håller inte måttet, tyvärr. Det syns på fler sätt, men primärt i de sociala kanalerna. Kvalitén på produktionerna och kommunikationen som kommer ut är för låg.
För att vara ärlig så vrider det sig i magen när ett nytt inlägg dyker upp från Cluben. Kvalitén på videon/ ljudet är under all kritik och grafiken ser ut att vara skapad i Windows Movie Maker. Det kan ses som ett mindre problem, men de sociala kanalerna är fönstret utåt för alla som följer LHC och svensk hockey. Det som skapar engagemang, knyter till sig nya supportrar och visa upp vad föreningen står för - det är det som nu attraherar allra minst.
Även om jag tycker den gamla loggan är snyggare, så är jag inte fullt lika emot den nuvarande. Den nuvarande loggan står ut jämfört med många andra tråkiga och intetsägande loggor, som tex Oskarshamns. Anser att det största problemet kopplat till identiteten är att man gång på gång misshandlat den nuvarande loggan med allt från B-designat merch, till matchtröjorna, till reklam i arenan, till typografi i både betalda och obetalda-kanaler. Det handlar om kontext.
För att locka till sig publik en tisdag under krigstider, post-pandemi och nuvarande inflation kräver det att man har personer som vet hur man skapar engagemang. Vill inte slänga skit på den enda som verkar arbeta med Clubens kanaler, men för att sköta en kommunikationsavdelning för ett företag/organisation/sportverksamhet i den här digniteten så kräver det fler personer, eller åtminstone en med rätt kompetens. Nu är det en person, utan rätt kompetens.
Försökte hålla det så kort och koncist det gick utan att sväva iväg för mycket (vilket var svårare än jag trodde). Kontentan är att en kommunikationsavdelning är till för att skapa engagemang, tillhörighet och längtan efter mer. Vilket vi misslyckas med gång på gång, år efter år.
Wow! Vilket första inlägg! Instämmer med Lukke @Lukkinen och hälsar dig varmt välkommen.
Du skriver helt uppenbart utifrån en egen kompetens och på ett sakligt sätt. Riktigt kul att få med en skribent som har egen kompetens inom ett område där vi så ofta framfört synpunkter men där de flesta av oss inte har en egen yrkesmässig kompetens.
Ser fram emot fler tankar från Din sida och bra diskussioner!
Armyes ”Kommunikationsavdelningen” håller inte måttet, tyvärr. Det syns på fler sätt, men primärt i de sociala kanalerna. Kvalitén på produktionerna och kommunikationen som kommer ut är för låg.
Antar att denna officiella profilbild från deras Facebook inte imponerar allt för mycket. Häpnadsväckande ändå att någon på riktigt tryckte på “ladda upp bild”, såg eländet och förmodligen belåtet gick på kafferast efteråt.
Välformulerat inlägg iaf. Välkommen hit! Undrar om det främst är taskig ekonomi som gör att man har dragit ned maximalt på detta eller hade det räckt med en kunnig person för att rädda skutan.
- Redigerad
Får jag se att vi besudlar vårt lejon med marxistfärgerna och att man tar tydlig politisk ställning så kommer jag avfölja LHC överallt och bojkotta Cluben. Där går nämligen min gräns.
Kjeppkinesen Haha så att stödja pride är att “ta tydlig politisk ställning” tycker du?
alfie don’t.get.them.started.
Tack alla för fin respons!
Fin tanke, undermåligt utförande. Visar ju tydligt att problemet inte enbart ligger i att man inte besitter kunskapen för att skapa, utan att det också kräver någon som har det övergripande ansvaret för vad och hur det kommuniceras. Har själv tre personer som granskar allt som skapas i först planeringen, sen utförande och sen en sista gång innan publicering.
Med tanke på hur länge det har vart likadant så går det väl inte att skylla på ekonomin … ?
- Redigerad
Pride idag handlar enbart om att du ska få älska den du vill så länge du och den personen du älskar inte röstar på SD, MED eller heter Ebba Busch. Priderörelsen idag är ett skämt som har kidnappats av vänstern för att sprida sin feministiska marxistdynga. Jag tänker aldrig stötta en förening som tar politisk ställning för en rörelse som avskyr mig och 20% av det svenska folket.
Armyes Kul med åsikter och tankar, speciellt med tanke på att du verkar sitta inne på god kunskap. Jag träffar dig gärna och diskuterar vidare. Alla inspel, tankar och tips för att bli bättre är av intresse.
Hör av dig!
Men ah, vi gör som @HOCKEY säger och släpper detta för den här gången.
När Cluben tar politisk ställning och använder sig av politiska symboler så ser jag det som mitt ansvar att upplysa föreningen på att alla inte kommer uppskatta det. Det är bättre Cluben fokuserar på att spela hockey istället så kan politikerna sköta politiken. Då hade vi också sluppit politiska diskussioner här.
Snyggt Gurra! Kan vara ett bra första steg för att få mer kött på benen och kunna gå tillbaka till din käre arbetsgivare och säga ”det här behöver jag för att kunna lyfta oss till nästa nivå och det här är anledningen till att det är värt det”. Typ!
Det upplevde jag också! Jag är imponerad av mycket av det du gör och framför allt utveckligen sedan du började. Det blir svulstigare för varje år och det är bra jobbat på en person. Samtidigt finns kanske mer att hämta från branschen i form av verktyg och insikter. För mig låter det overkill att rodda ett så viktigt uppdrag solo och därmed hanna i en ständig kompromiss.
Riktigt grym approach att inte se någon sorts stolthet utan att öppet bjuda in till dialog som kan stötta dig i arbetet. Kan tänka mig att det är lite speciellt att bli bedömd så öppet och naket i allt man gör på jobbet, som det är!
- Redigerad
@gustafdouhan du ska ha cred! Har inte sett att en officiellt anställd av någon annan förening engagerar sig i forum och faktiskt vill lyssna på supportar och deras åsikter!
Sånt här gör att vi driver cluben framåt och som du säger, vi alla blir bättre!
Tror LHC skulle må bra av att få en konkurrent om publiken i Linköping, t.ex. att vi fick ett fotbollslag i allsvenskan (det lär ju dock aldrig hända). LHC har blivit bekväma och behöver knappast anstränga sig för att vara den största föreningen/publiklaget i Linköping, även om man tappar publik år för år. Nytänk behövs för klubben är verkligen nere i en ond spiral.