Vad är förenings plan kring arrangemangen egentligen? Tror de verkligen att barnfamiljer, första-gången besökare och andra svårflörtade vill komma tillbaka när det enda som bjuds på är 60 trötta hockeyminuter? Matchen mot Skellefteå hade inget. Det var inget pompa och ståt utanför arenan. I foajén var det inget drag, lika som bär var höjdpunkten. 50/50 lotterna var slut strax efter klockan 6. En öl innanför västen hann man iallafall få innan matchstart.
Nu ska ju egentligen det som man går dit för börja. Pumpen ska gå på högvarv och man ska bli tok-laddad. Ett intro som gör att man börjar koka inombords och sedan få vråla när cluben åker in på isen men… Vad har hänt med introt egentligen och uppbyggnaden av matchen? Min puls gick iallafall inte upp - jag kände inget. Då är det ändå premiär och man väntat i månader på denna dag. Inte ens spelarna bjöd upp till dans när de äntrade isen, åker lojt in och ger ingen energi. Nu kommer dock höjdpunkten för denna tillställning - Tifot. All eloge till alla inblandade. Tänk om de som JOBBAR i föreningen för att göra arrangemangen la ner lika mycket energi och hade sådan vilja som er, då hade vi haft ett arrangemang i världsklass. Då gör dessa personer dessa timmar ideellt, det ska man ta med sig.
Nu till nästa punkt. Presentation av laget. Speakern har noll inlevelse och vill helst svälja micken så han slipper höras. Spelarna gör inget för att peppa publiken. Som max höjer de klubborna men inget mer. Inser de inte att det är underhållning de jobbar med? Gordon hade koll på detta, satan vilken energi han gav varenda jäkla gång han var med i line up-en. Hännikäinen åkte knappt ut från sargkanten när han blir presenterad för första gången i SAABen. Han ska ju för fasen visa att han vill vara där och att han är påkopplad.
Vad som händer sen behöver vi inte ens gå in på. Jag tänker lämna det sportsliga utanför detta inlägg för det är inte det jag är ute efter här.
Pausunderhållning: För de som stannar kvar inne i arenan, vad har de för underhållning i 18 minuter mellan perioderna? På sin höjd utdelning av lika som bärs lottning. De får inte ens gå ut på isen längre utan får stå vid utvisningsbåsen och nästan skämmas.
För de som lämnar arenan då, vad kan vi få i oss/göra? Det gick knappt få tag på en korv, kaffe eller öl. Jag vet att det är premiärmatch och det är många nya som jobbar kring matchen men herrejösses. Merförsäljning kring matcherna är ju bland det viktigaste de har.
De budgeterar för 6300 per match men kan inte ens komma upp i närheten av de siffrorna på PREMIÄREN. Tisdagsmatch och Skellefteå är inget lätt att sälja men då får man se till att göra ett stort och pampigt arrangemang utav det.
Vart var marknadsföringen innan match? Vart var alla speciella biljettpaket för att fylla arenan till premiären? Varför gjordes inget extra än att endast erbjuda 60 (brutalt dåliga) minuter hockey. Bjud in gäster, gör happenings innan, under och efter match.
Föreningen kan ju inte leva på gamla meriter längre. Något måste ske. Det finns inget underhållsvärde i detta. Folk måste ju kunna få känna även vid förlust att det här var “roligt” (tolka mig rätt) och jag blev underhållen. De måste få folk som inte älskar att se på hockey att också kunna tänka sig gå på hockey.
Jag tar med mig två positiva saker från matchen i tisdags:
- Ståplats & Tifo
- Beastie Boys är tillbaka