12 dagar senare

Efter 39 spelade matcher är sammantaget rätt usla i special teams. Vi är sammanlagt 93,05% där (18,27% PP och 74,78% BP). Förstås en fullständigt oacceptabel siffra där både PP och BP var för sig är på en alldeles för låg nivå. Många billiga poäng mot oss pga usla special teams. Mycket kostsamt.

Lukkinen En absolut nyckel till vårt tabelläge den här säsongen, skulle jag säga. När vi spelat bra och tagit mycket poäng har vi också varit bra i båda spelformerna. Men sett över hela säsongen är vi tyvärr underkända i både PP och BP.

Simulering på på hur tabellen kommer sluta, med olika sannolikheter, från Daniel Weinberger på twitter:

Hank vet du hur den här räknas ut? Enligt denna är det större chans att malmö får kvala än LHC, men samtidigt större chans att malmö hamnar top 6 än LHC

Niklas_H

Gissar att det har att göra med att de har färre matcher spelade. Ju fler matcher spelade desto smalare tratt av fortsatt möjliga utfall.

Lukkinen Just det de har ju hela 4 matcher mindre spelade. Makes sense.

Väla-Timrå två dagar i rad nu. Usch, forza Rwögle.

Niklas_H vet du hur den här räknas ut?

Nej, tyvärr inte. Men antar att det är på något liknande sätt som BTAM gjorde förra säsongen, Att han simulerade några tusen gånger utfallen i de resterande matcherna, utefter någon uppskattad utgång per match.

Åh fy fan, den där jobbiga tabellen. Nu vill jag inte på nåt sätt vara pessimistisk, för det är jag inte. Men jag kommer ihåg den där skittabellen från förra året, var det 90% sannolikhet till kval under en rätt lång tid, och HV hade 0.1% sannolikhet till kval. 🙂

exile82 nä, hittade bara denna från 5 mars.

Kanske ligger fler såna i andra trådar

• Hank svarade på detta.

Mycket imponerande vändning det där men samtidigt det ultimata beviset för att vi inte är säkra än.

Lukkinen vill inte trycka ”gilla” på den…. 🥴 det sagt så har du ju 100% rätt…

”it ain’t over until the fat lady sings”

Lukkinen Precis så, vi har allt i egna händer. Jag vet inte vad jag tycker om det. 😉
                Bra med uppehåll nu och lägga planen för spurten!

jonas67 Gillar ditt arbete med detta. Personligen tycker jag det är superkul att jämföra den uppfattning man har under match om vissa spelare med vad siffrorna visar. Det är lätt att ifrågasätta sitt hockeykunnande 😉

Spontana reaktioner på denna sammanställning? Tycker ni att betygen stämmer överens med er uppfattning av spelarnas prestationer under säsongen? Något betyg som sticker ut på något sätt?

Hank

Tycker att Lindroths betyg är lite lågt, men det har väl att göra med att han är tvåa i utvisningsligan antar jag?

• Hank svarade på detta.

Hank Min första tanke var att det ser genomgående helt logiskt ut. Ingenting som förvånade mig, med andra ord känns dessa game score-uträkningar som en bra reflektion till hur det faktiskt sett ut.Tråkigt att se att Lindroth ligger så pass lågt dock, hoppas verkligen han kan hitta tillbaka till förra säsongens spel!

Hank

Tycker det “stämmer” totalt sett över säsongen mot den subjektiva uppfattningen förutom Hävelid där man upplever att han borde ligga högre, har väldigt bra spelsinne och läser spelet smart men det är kanske sådana faktorer som inte syns i statistiken tänker jag.

Sedan ligger ju juniorerna i botten och det är väl mängden ungdomliga misstag som slår igenom där.