Hank Tror du har rätt. Tror det är en förklaring till att juniorerna generellt får låga score. Lyckas de få till en offensiv tekning så får första linan gå in i stället.

Ska den totala speltiden ha betydelse? Dvs ska man räkna gamescore per 60 min? BP tid utan mål är ju inräknat.

• Hank svarade på detta.

Hank Jag är tveksam till att ta med hits i game score, tror bedömningen om vad som är en tackling ofta är för subjektiv. Var för några år sedan med i gänget som skötte statistikinmatning i Linköping och tacklingar va något som ofta var uppe till diskussion inför säsongerna när de olika statistikgängen träffades. Gjordes även lite tester där vi fick se ett klipp och alla skulle räkna hur många tacklingar som fanns i klippet. Varierade väldigt mellan olika personer. Brukade även skilja en del mellan hur många tacklingar som varje arena registrerade i snitt över säsongen.

Definitionen att en tackling leder till att motståndaren tappar pucken lär vara relativt ny och kanske gjort att det är en mer objektiv bedömning idag. Denna def. var i alla fall inget som var uttalat när jag slutade med statistiken för några år sedan, då registrerades många tacklingar när en spelare tacklade en motståndare som redan spelat iväg pucken.

Jjj Välkommen!

Du har en poäng. En annan är att många tacklingar i SHL snarare är till nackdel än till fördel för det tacklande laget. En del letar tackling för mycket och tappar markering eller egen balans och blir förbispelade. Finns inte så många Kronvall / Cam Neely typer i SHL.

Just gällande tacklingar; är inte definitionen av en tackling som förs statistik på att man faktiskt vinner över puck vid tacklingstillfället? Har för mig att det inte räcker med att man proppar någon för att +1:a sig själv i den statistiken, det måste även leda till något positivt för det egna laget. Någon som är mer insatt kanske kan rätta mig om jag har fel. Om det är som jag tror borde tacklingar som hamnar i statistiken endast vara av godo.

Lukkinen Du kan ha rätt. Någon som vet? Någon som vet vem som registrerar dem?

Lukkinen det är så det ska räknas, ja. Det är därför det alltid känns som att tacklingsstatistiken är lite snål jämfört med hur matchen sett ut.

Hank

Tycker verkligen du skall ta med tacklingar, att det finns en felmarginal diskvalificerar inte den statistiken från att ge en fullständigare bild av en spelares prestation. Statistiken över t.ex. skott på mål lär också ha en felmarginal.

Tacklingar är ju positiva både ur ett underhållningsvärde och i spelet även om man inte vinner pucken. Alla som spelar hockey vet hur tröttsamt och energikrävande det är att ständigt bli på-åkt av en jävla alfahane stup i kvarten.

Att man inte räknar en tackling som en tackling om det inte leder till puckvinst är fan det dummaste påhittet sedan Miljöpartiet.

Kjeppkinesen Att man inte räknar en tackling som en tackling om det inte leder till puckvinst är fan det dummaste påhittet sedan Miljöpartiet.

🤣

Kjeppkinesen Att man inte räknar en tackling som en tackling om det inte leder till puckvinst är fan det dummaste påhittet sedan Miljöpartiet.

Skrattade högt där 😂😂

Tack! Glad fredag på er!

Strategen Ska den totala speltiden ha betydelse? Dvs ska man räkna gamescore per 60 min?

Det skulle ju kunna vara intressant, som ett mått på om en viss spelare borde spela mer eller mindre utifrån prestation. Men just i dessa sammanställningar och “matchbetyg”, så vill jag nog behålla det som det är, och istället visa på vilken faktisk påverkan spelarna haft under matchen. Alltså, lite speltid ger mindre chans att påverka matchen.

Jjj Var för några år sedan med i gänget som skötte statistikinmatning i Linköping och tacklingar va något som ofta var uppe till diskussion inför säsongerna när de olika statistikgängen träffades.

Definitionen att en tackling leder till att motståndaren tappar pucken lär vara relativt ny och kanske gjort att det är en mer objektiv bedömning idag.

Tack för lite info från “insidan”, och hur mätningarna faktiskt går till. Det är just den här nya bedömningen som gör att jag funderar på att ta med det som något som har positiv inverkan på Game Score, för att premiera bra defensivt spel.

Lokalpatrioten Tycker verkligen du skall ta med tacklingar, att det finns en felmarginal diskvalificerar inte den statistiken från att ge en fullständigare bild av en spelares prestation. Statistiken över t.ex. skott på mål lär också ha en felmarginal.

Jag är inne på samma spår. Tycker att det låter sunt.

Då kommer vi till nästa fråga, hur mycket tycker ni att en tackling, som leder till puckvinst, ska vara värd?
            @Kjeppkinesen -> 100 poäng? 😉

Jag funderar på om man skulle vikta den i samma storleksordning som att man hindrar ett skottförsök mot eget mål (CA - Corsi Against), alltså 0,05 poäng.

Tack för att ni är med och bollar tankar och förslag, och hoppas att jag inte tråkar ut er med alla siffror.

Hank du tråkar verkligen inte ut mig iaf och av antalet inlägg att döma så är vi många som uppskattar ditt engagemang. TACK 🙏🏻

Det måste ju särskilt glädja @Matematikern som alltid hyllar den vetenskapliga approachen 😉

Hank @Kjeppkinesen -> 100 poäng? 😉

69 Poäng, men 100 om det sker på en Brynäsare.

Nej, men jag vet inte. Jag borde inte lägga mig i diskussionen överhuvudtaget egentligen då jag har lika mycket fallenhet för matematik och statistik som en fingerborg.

@Hank @Matematikern

Vill ha statistik på hur många ppg som krävs för att klara sig från kval på de återstående matcherna för de 6 bottenlagen. Släpp bärsen och leverera 😁

Junland har klättrat till fjärde plats i backarnas poängliga med finfina 21 poäng (1+20) på 29 spelade matcher. På sjunde plats hittar vi Jeppe med 19 poäng (4+15) på 36 spelade matcher. Riktigt bra! Tänk om vi hade haft en frisk Bäckman i laget på det…

Har tittat närmare på LHC:s statistik sett till de 20 senast spelade matcherna. Något som redan har tagits upp är att bara Luleå och Skellefteå har plockat fler poäng än oss under samma period. Även att Högga har storspelat och räddat betydligt fler mål än förväntat.

Något som är väldigt imponerande utöver det är special teams. PP ligger på 30% under denna period! Med 15 gjorda mål på 50 tillfällen. Samtidigt som PK ligger på 80,7%. Också en väldigt bra siffra, där man bara har släppt in 11 mål på 57 tillfällen.

Detta är såklart en del av svaret på varför poängen har trillat in i så stor utsträckning. Riktigt skönt att man fick ordning på detta efter säsongsinledningen, där vi ett tag hade lägre procent i PP än en lättöl som Östman kläckte. Vet att jag gav Gereon en känga för detta under hösten men jag får erkänna att det har svängt från helt horribelt till oerhört starka siffror väldigt fort.

Heleuuuka

Framförallt har de fått laget att köpa deras idéer och lita på spelsystemet. Något vi inte direkt varit bortskämda med från våra tränare rätt många säsonger nu. Riktigt kul när det råder harmoni i föreningen!

Sillen du tråkar verkligen inte ut mig iaf och av antalet inlägg att döma så är vi många som uppskattar ditt engagemang. TACK 🙏🏻

Det måste ju särskilt glädja @Matematikern som alltid hyllar den vetenskapliga approachen 😉

Tack själv!

Ja, jag hade gärna sett lite bollande av idéer med @Matematikern också. Detta borde väl kunna vara en pusselbit i Akademikerhockey 2.0. 🙂

Förresten, föredrar ni att jag postar matchbetygen i respektive matchtråd, eller tror ni att de passar bättre i denna statistiktråd? Det jag funderar på är om det finns användare som är intresserad av statistiken, men som inte läser alla inlägg i matchtrådarna.

Hank Spontant - och utan att behöva väga in adminperspektiv - skulle jag kunna tycka att det kunde postas på båda ställen. I matchtråden för relevansen där och i Statistik-tråden för överblick och för att det bevaras lite bättre här.

Barry_Carlisle +1

Jag röstar för en helt egen tråd med matchbetyg, så blir det enklare att gå tillbaka och jämföra/få en överblick över hur spelare presterar över tid.

Tack för input. Då får det bli en ny Matchbetyg-tråd efter kvällens match. 🙂

12 dagar senare

Efter 39 spelade matcher är sammantaget rätt usla i special teams. Vi är sammanlagt 93,05% där (18,27% PP och 74,78% BP). Förstås en fullständigt oacceptabel siffra där både PP och BP var för sig är på en alldeles för låg nivå. Många billiga poäng mot oss pga usla special teams. Mycket kostsamt.

Lukkinen En absolut nyckel till vårt tabelläge den här säsongen, skulle jag säga. När vi spelat bra och tagit mycket poäng har vi också varit bra i båda spelformerna. Men sett över hela säsongen är vi tyvärr underkända i både PP och BP.

Simulering på på hur tabellen kommer sluta, med olika sannolikheter, från Daniel Weinberger på twitter:

Hank vet du hur den här räknas ut? Enligt denna är det större chans att malmö får kvala än LHC, men samtidigt större chans att malmö hamnar top 6 än LHC

Niklas_H

Gissar att det har att göra med att de har färre matcher spelade. Ju fler matcher spelade desto smalare tratt av fortsatt möjliga utfall.

Lukkinen Just det de har ju hela 4 matcher mindre spelade. Makes sense.

Väla-Timrå två dagar i rad nu. Usch, forza Rwögle.

Niklas_H vet du hur den här räknas ut?

Nej, tyvärr inte. Men antar att det är på något liknande sätt som BTAM gjorde förra säsongen, Att han simulerade några tusen gånger utfallen i de resterande matcherna, utefter någon uppskattad utgång per match.

Åh fy fan, den där jobbiga tabellen. Nu vill jag inte på nåt sätt vara pessimistisk, för det är jag inte. Men jag kommer ihåg den där skittabellen från förra året, var det 90% sannolikhet till kval under en rätt lång tid, och HV hade 0.1% sannolikhet till kval. 🙂

exile82 nä, hittade bara denna från 5 mars.

Kanske ligger fler såna i andra trådar

• Hank svarade på detta.