Bakgrund

Vi är alla rörande överens om att föreningen har hamnat i en ond spiral de senaste säsongerna och vi alla förstår vart det här tåget är på väg om inte en förändring kommer till stånd.

Medans vissa personer här inne ägnar sig åt att peka finger och klaga tänkte jag försöka föregå med gott exempel och staka ut en tydlig, alternativ väg med konkreta förslag på hur saker kan göras annorlunda för att bromsa upp tåget, vända på skutan och återigen bli en vinnande, vägvisande förening i svensk hockey.

Jag har blivit påhoppad och anklagad för att vara ett troll, ha autism, ha en hemsk människosyn, det är synd om min sambo, etc. Men det här handlar inte om mig. Jag tar härmed av mig offerkoftan jag precis satte på mig och för er som behöver höra det så förtjänade jag förmodligen mycket av ‘kritiken’ jag fått/får. Det här handlar om LHC och hur vi ska genomföra en förändring. På riktigt.

Jag har hållit en ganska hög svansföring sedan jag kom hit och har varit ganska tuff mot många här inne. Syftet har varit att väcka tankarna till liv, röra om lite och göra er mottagliga för vad som nu komma skall.

Det är ingen hemlighet vad jag tycker besluten som tagits på senare tid, och jag tror att många av er innerst inne håller med mig. Vi har börjat byta tränare lika ofta som jag byter kalsonger och som många varit inne på krävs ett rejält omtag. Det här håller inte

Den här tråden beskriver hur jag tycker att vi ska göra.

Akademikerhockey 2.0

Jag tänker bygga vidare på den typen av hockey, akademikerhockey, som en gång gjorde oss så framgångsrika. Jag tänker på lirare som Hlinka & Hlavac, Mårtensson & Winis. Lirare med otroligt hockey-iq som underhöll oss med passningar och kroppsfinter som ingen i hela arenan såg komma, förutom dem.

Skillnaden den här gången är att vi kommer göra det tillsammans, med hjälp av mattematik, statistik och analysverktyg. Grunden i hela verksamheten kommer präglas av en vetgirighet och vi bygger hockeyn på vetenskaplig grund. Vi ska inte längre lära oss att jobba hårt (det kan alla redan göra), utan smart. Vi använder vår fantastiska juniorverksamhet till att också utbilda smarta lirare snarare än hårt jobbande hockeyarbetare. Alla kan jobba hårt, det är ingen USP.

Floskler/ursäkter som ‘vi måste åka mer skridskor’, ‘sätta mer press på deras backar’, ‘lägga mer puckar mot mål’, ‘vi satt kvar på bussen’ är det första som totalt ryker. Losermentalitet som tillhör medeltiden.

Tillsammans
I Akademikerhockey 2.0 är tillsammans inte bara en floskel.

Tillsammans bygger vi en gemensam, teknisk plattform där vi låter alla som vill grotta ner sig i siffror kring laget. Vi lägger ut hela vår spelidé och all data, från hur många gånger målvakten dricker vatten till kontrollerade uppspel. Vi kan simulera, testa och få fram siffror, statistik på hur vi bäst formar truppen och hur den skall spela.

Någon här inne får en idé om att Kärki ska lira med Danne P och Little. Om du i vårt verktyg kan visa att vi förväntas prestera bättre är den den uppställningen som kommer få starta.

Vad händer om målvakten räddar enligt SHL-snittet? Det får vi reda på i vårt verktyg där vi kan följa hur siffrorna påverkar tabell, resultat o.s.v.

För mycket hårda siffror tänker ni. Icke. Varje vecka kommer vi att bjuda in dom som vill till samtal för att diskutera, allt från verktyget till hur spelarna mår till. Vad än finns på hjärtat efter den föregående hockey-veckan.

Det jag kallat för ‘känsloargument’ kommer vid det här tillfället vara skräddarsytt för att diskutera just sådana bitar. Verktyget påstår att det är bättre att Costmar tar tekningar i egen zoon. Men det känns som Danne P är mer lämpad. Kan det verkligen stämma? O.s.v. Fantasin sätter gränser.

Håller tränaren på med psykisk terror? Lätt att ta reda på under ett sådant möte. I spelarnas och ledarnas arbetsuppgifter ingår att vid X antal tillfällen delta och svara på frågor. Givetvis kommer vi låta professionella samtalscoacher vara med och moderera/se till att nivån är den rätta och att planen vi sätter upp följs.

Vi kommer att låta analys-experter likt Petter Carnbro hitta spelare som vetenskapligt passar in i bygget. Siffrorna på varje nyförvärv redovisas i verktyget så det blir tydligt för alla vad värvningen är tänkt att bidra med, vad vi kan förvänta oss och hur vi bör utvärdera vederbörandes prestation.

Fördelar

• Vi kommer att ge vårt lag möjligheten att prestera maximal nivå varje match tack vare verktyget.
  • Vi får en enorm transparens i föreningen.
  • Förståelsen för besluten som tas ökar.
  • Besluten som tas har i så stor utsträckning som möjligt vetenskapligt stöd.
  • Om man kan påvisa att en förändring (siffermässigt) ökar vinstchanserna kommer förändringen godtas och användas nästa match.
  • Istället för att avlöna massa coacher som inte gör något låter vi riktiga samtals/analysproffs fakturera oss för tjänster vi kommer ha nytta av.

“Nackdelar”

• Andra lag kan kopiera vårt spelsystem. Det står ju trots allt på internet hur vi lirar. Eftersom att vi har en unik uppsättning spelare är inte det ett problem. Det finns dessutom redan idag mer mätvärden och siffror på hur lag spelar än föreningarna kan hantera. Det spelar helt enkelt ingen roll att vi ‘avslöjar’ spelidén när inget annat lag kan genomföra den.
  • Det kommer krävas en del initiala investeringar i verktyget. Som det ser ut nu badar inte föreningen i stålar.

Jag har även en del andra idéer som går i liknande riktning men den här trådstarten börjar bli alldeles för lång.

Vi köper in dom delar av verktyget som vi inte vill utveckla själva och gör resten med öppen källkod.

Frågor på det? Kommer jag/vi få jobbet efter Pajen?

Skrev det här i går natt men tänkte att det var gött att posta nu i pausen. Snyggt där Lindroth!

Jag måste ändå lägga mig i och säga att jag gillar dedikationen!
    Dessa typer av funderingar kring “nytänk” borde man överlag som medlem i Linköping HC lyfta upp och se om sportrådet borde få i uppdrag att faktiskt jobba med?
    …vad annars gör dom? Transparensen i LHC har jag alltid förundrats över (likt väl som WL faktiskt).
    Det är lite inbördes beundran, även om det kanske just idag inte finns så mkt sportsligt att hurra över.

Ska bli intressant att följa hur långt du orkar dra vidare detta.
    För att se om det för mig (som outsider) just nu kan känna detta vara något “reellt”.

Keep it up - I’m listening! 😁

Hoppas verkligen inte detta behöver bli en troll-tråd då forumet typ ballat ut parallellt med A-lagets kräftgång.

Matematikern cudos för engagemanget. Om det är genomförbart är jag inte rätt person bedöma. Men allt är bättre än att lalla vidare utan nytänk. Våga vinn liksom. ☺️👍🏻

Matematikern Intressant tanke det där. Ska dock vara ärlig och säger rakt upp och ner; jag är jäkligt skeptiskt till att det skulle kunna funka i praktiken. Varför det? Jo, här är några punkter:

• Hur sätter man siffror på den mänskliga faktorn? Spelarna är människor, inte maskiner. Random misstag kommer göras
    • Hur sätter man siffror på självförtroende? Tillräckligt många misstag från samma spelare och självförtroendet, som alla vet är en färskvara, dyker.
    • Hur sätter man siffror på dagsform?
    • Hur sätter man siffror på “kemi”? Finns hur många exempel som helst på formationer som på det berömda pappret har alla komponenter för att dominera men som inte gör ett rätt tillsammans
    • Hur länge vågar man köra på denna linje? Som nu tex, vi har fastnat i en ond spiral. Statistiskt sett borde vi vinna sådana här matcher men gör det ändå inte. Hur tar man sig då ur vinkelvolten? Bara tuggar på in absurdum?
    • “Verktyget”. Något som kanske skulle kunna existera i Hjältarna Mighty Ducks, men hur skulle man ens börja för att få till det i verkligheten? Även om man skulle börja utveckla en sådan mjukvara känns det som att det är mååånga år bort innan den är något man skulle våga förlita sig på.

Lukkinen

Jag vet att det var ett lag inom baseball som revolutionerade sporten genom att enbart värva på siffror och statistik, filmen Moneyball med snygge Mr.Pitt skildrar den berättelsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moneyball

Vet inte om det är förlegat nu eller om det kan tillämpas på ishockey, hockey är ju betydligt mer av en lagsport. En symbios av personkemi och statistik känns mest rimligt tycker jag.

Lukkinen Här måste man skilja på advanced stats och undersökning som i generellt syfte genomförs av nationalekonomer, diverse akademiker eller sportjournalister som inte i detalj gått på djupet för att ta reda på varför siffrorna blev som de blev (no pun intended). Advanced stats är direkt applicerbar på specifka fall/lag, det är hela syftet med den, och den bygger på vad spelare gör och presterar på isen. Undersökningarna som “det bråkats om” är inte applicerbara, men de fungerar utmärkt som ett underlag att använda för vidare diskussion och för vidare i grävande. Olika typer av statistik.

Den nämnda Petter Carnbro är ett exempel, mäster GM Kenttä en annan. Hela Kenttäs system är byggt runt advanced stats. Kan rekommendera avsnittet i hockeypodden "Hockeypuls"med honom. Arizona Cayotes förre GM var väl den första kända inom detta område som togs in just för sina kunskaper inom området. Det Cayotes gjorde var lite banbrytande då de tog in en snubbe som mer var en statistiker än en hockeysnubbe,

Matematikern KUL! Cluben har ju varit på den här frågan lite och Mikael Vernblom är som du säkert vet ”analyschef" ((finns ett helt avsnitt i LHCpodden på temat) och kör ett samarbete med en forskningsgrupp på LiU med fokus på kvantitativa metoder för att optimera alla möjliga aspekter inom hockey. Här är exempelvis länken till ett exjobb dom vill köra på temat scouting där Vernblom står som handledare https://www.ida.liu.se/research/sportsanalytics/exjobb/Decision-support-scouting.shtml

SolingsMorsa
          – Vi har följt Jussi en tid och efter att ha analyserat hans spel både tekniskt och taktiskt känner vi att han står för mycket av det vi söker. Sen har vi varit i kontakt med några av hans tidigare coacher och målvaktstränare i bland annat Nordamerika för att skapa oss en tydligare bild av målvakten och personen. Hela det här sammantaget ger oss en bra bild av vad han står för både som spelare och individ. Slutligen har vi landat i att han är rätt man för oss, säger LHC:s assisterande general manager Mikael Vernblom.

Borde kanske ha analyserat hälsoundersökningen också.

Den befintliga scoutingmodellen har sina brister och fungerar enbart på den finska marknaden om jag förstått det rätt. Rynnäs var exempelvis en spelare man signade osedd efter modellen starkt rekommenderade värvning.

Kolle42 Vi har följt Jussi en tid och efter att ha analyserat hans spel både tekniskt och taktiskt känner vi att han står för mycket av det vi söker. Sen har vi varit i kontakt med några av hans tidigare coacher och målvaktstränare i bland annat Nordamerika för att skapa oss en tydligare bild av målvakten och personen. Hela det här sammantaget ger oss en bra bild av vad han står för både som spelare och individ. Slutligen har vi landat i att han är rätt man för oss, säger LHC:s assisterande general manager Mikael Vernblom.

Borde kanske ha analyserat hälsoundersökningen också.

Stämmer detta uttalande till 100% så är det idioti att man inte tog in honom på ett tryout kontrakt, som alla andra jävla klubbar gör. Man verkar ju ha scoutat bättre än vad vi trott, alla här inne trodde ju att det var en given EP-scoutning, men det verkar ju som att de gjort ett ordentligt jobb, till viss del…

Tror att Jussi i grunden är en målvakt som hade kunnat vara en av seriens bästa, men att hans OP gör hans jobb nästintill omöjligt.

Faktumet är nog att Pajen och alla inblandade såg hans stats, hörde av sig till alla de nämnda, fick lovord om hur han VAR (notera VAR) och blev alldelles till sig, tänkte: “JÄVLAR nu har vi ett kap här” men missade helt att göra hälsokontroller. I mina ögon efter att läsa det där så är det inte en dålig värvning på det hela, utan det är en dålig förhandlning, hade vi tagit in Jussi på ett try-out kontrakt, gett honom 3 raka matcher och insett att han inte håller så hade det varit perfekt, ingen hade kunnat veta att han skulle bli piss och jag trodde att han kunde prestera som tidigare.

Hade vi haft den utgångspunkten så hade vi nu troligen haft en stabil första målvakt i någon annan, och troligen legat på slutspelsplats (7-10).

Men det är lätt att vara efterklok.

Kolle42

Någon måste få kicken här.

Sen om det är Vernblom, någon tidigare coach eller analytikerprogrammet skiter jag i.

Huvuden måste rulla.

Jocke Det Cayotes gjorde var lite banbrytande då de tog in en snubbe som mer var en statistiker än en hockeysnubbe,

Grejen där var att de tog in John Chayka som GM som inte bara var jäkligt ung (26 år när han fick gigget, jävlar vilken åldersångest jag fick då) och att han var uttalat intresserad av avancerad statistik men det var inte det första sådana projektet. Kommer ihåg att Florida Panthers gjorde en rejäl sådan satsning också, lät ett gäng statistiker och analytiker bestämmma vilka spelare som skulle värvas och inte. De hade Gallant som coach som var öppen för typen av experiment men det lyfte aldrig för Panthers, de tappade tålamodet för snabbt, sparkade Gallant och tog in Tom Rowe som är mer old school och “går på magkänsla” så projektet mattades av. Hade varit intressant att låta de fortsätta, och det hade ju varit möjligt i en liga som NHL där inga åker ur. Så stora strategiska omställningar tar ju tid liksom och det är ju inte så att all statistik finns och räcker för att bedöma hur man får ihop ett fungerande hockeylag, utveckling sker hela tiden och utveckling sker snabbare i skarpt läge.

Sen är det iofs så att i princip alla lag i NHL har anställda analytiker vars enda jobb är att grotta ner sig i statistiken dag ut och dag in. Ändå lyckas vissa lag bättre än andra, trots att de har ungefär samma lönebudget. Således finns det ju brister. Skulle man hårddra det kan man ju säga att @Matematikern s hypotes handlar om att göra om hockey till en processindustri där man har koll på minsta parameter och om man då fulländar den processen så skulle ju alla lag vara exakt lika bra till slut och ta ut varandra. Floridas, Coyotes och andras projekt visar ju dock att även om det finns otroligt mycket mer statistik att tillgå nu jämfört med för 10-20 år sen så finns det tusentals, till och med miljoner parametrar som inte är kartlagda eller ens mätbara som påverkar utfallet och att det kommer ta lång tid innan vi är där. Om vi nu vill komma dit vill säga, i slutändan blir det ju tråkigt om alla lag är exakt lika bra, men att vara först ger en edge i några år, likt Skanks storhetsperiod t ex som säkert skulle generera några guld om det lyckas.

Blev lite svamligt, nån kanske orkar läsa 😆