Statistik
Du har inte genomsnittlig GS på forwards? Det var intressant att se den för backar i match stat tråden.
Maxwell blev berövad på en andraassist igår. Jag mailar förbundet och SHL och tycker fler borde göra det. Hade det drabbat nångon spelare i Brynäs eller Leksand hade de lagt till 3 ass bara för att kompensera.
Kolla 2:55 in i klippet. Maxwell passar pucken till AJ, det är inte brynäs tekare som drar pucken bakåt.
Hank Stort bock och tack! Ska bli intressant att analysera.
Första fundering är att jag personligen tycker Weigelt spelat riktigt bra de minuter han fått de senaste 20 matcherna men de är ofta i BP och i 4:e linen. Dvs defensiva uppdrag. Klart att det inte gör honom till en stjärna men jag kan tycka att han varit mer stabil än vissa andra med högre score. Men jag ska kika på det lite mer.
En reflektion är att Russels score är ännu mer imponerande eftersom han under flera matcher innan jul spelade i checking kedjan dvs inte i topp 2.
Däremot har Little spelat i någon av de två toppkedjorna hela säsongen…
Vore kul om det fanns nån statistik på när målvakter kliver runt kassen och stoppar pucken bakom mål, hur ofta det hjälper/stjälper laget.
Känns som flertalet gånger sabbar det mer för backarna än vad det hjälper..
- Redigerad
Haha! Bra idé! Alldeles för många gånger har man sett målvakten skicka iväg den exakt 2% för hårt så pucken hamnar hos motståndaren.
SargUt har funderat över samma sak faktiskt och det finns statistik på det (har ingen referens i skallen dock). Även snackat med målisar på elitnivå och coacher om just det. Dom hade samma bild som jag, att man analyserat detta i NHL.
Resultatet var att det var mer av godo sett över en säsong att målvakten gick ut bakom och stoppade pucken än stod kvar i kassen.
Kanske någon mer nördig på statistik har mer att tillföra.
I matchtråden var jag inne på vikten av PP/BP. De faktiska målen är så klart det absolut viktigaste, men förutom det vill jag hävda att dåligt spel i special teams kan sätta/ändra momentum i matcher även om det inte blir mål.
För att ta ett exempel. I boxplay har vi som jag konstaterade i den andra tråden varit otroligt svaga på slutet. Vi har släppt in 9 mål på 21 boxplaytillfällen. Men inte nog med det, vi har också släppt 41 skott på mål, nästan två i snitt. Näst sämsta lag över samma tidsperiod har släppt mindre än 1,5 skott på mål i snitt. Det ger ganska svart på vitt att vi spenderar mer tid än övriga lag i egen zon i BP.
Jämför man med hur det ser ut för vår egen del i PP snittar vi 1,35 skott på mål - långt mindre än vad vi släpper till i BP med andra ord.
Utslaget över säsongen ser det aningen jämnare ut. I BP snittar vi 1,75 skott på mål (näst sämst i ligan, bara IKO sämre). I PP snittar vi 1,7 skott på mål.
Att vi är svaga i PP kan man kanske delvis köpa mtp hur laget är sammansatt, men att vi är så svaga i BP känns som ett misslyckande med tanke på att våra backar är “defensivt viktade” och att vi har åtskilliga forwards som ska vara bra tvåvägsspelare.
Ndur håller med dig! Siffrorna i BP är anmärkningsvärda (dåliga). Sen funderar jag på hur dessa siffror korrelerar med antalet utvisningar per match, den mindre hedervärda statistiken vi klart leder. Om man ständigt får sitt spel, sin game-plan sönderhackad av utvisningar, störningar i rotationen av backpar och linor pga nyttjande av special teams och så vidare, hur påverkar det agerandet i BP? Jag har ingen aning, letar bara förklaringar och har försökt se spelmässiga trender.
Om man får någon utvisning mellan varven kan man kanske prestera ett mer offensivt (i egen zon) BP där man trycker ut, vinner pucken, stör pass etc och därmed minimerar motståndarens möjligheter komma till avslut. När BP sen är avklarat återgår man till normal game-plan. I vårt fall med så många utvisningar tänker jag att man dels mentalt blir mer defensiv och dels mer går in för att krympa boxen och bilda någon slags zonförsvar framför målet för att bara freda sig. Man tappar en del av sitt offensiva tänk även under BP.
Har såklart ingen aning om detta stämmer, men jag tycker mig ändå se spår av ett sånt spel i BP (väldigt defensivt och ihopklämt).
Vore intressant se eventuell korrelation mellan antalet utvisningar för ett lag och antalet tillåtna skott på mål i BP.
Sillen Goda synpunkter och jag tror inte alls att det är osannolikt att så är fallet. Det är ju väldigt vanligt att man får höra att matcher blir “sönderryckta av utvisningar” o dyl. Det handlar givetvis om matchningen av laget, slitning på vissa spelare osv. Det vore ju rentav märkligt om det inte också var mentalt.
Inte utan att man funderar över hur det hade sett ut om Gibbons, som var tänkt som vår spetsvärvning, faktiskt hade spelat och levererat säg 30p hittills. Då hade vi nog konkurrerat om direktplats till slutspelet. Enormt jäkla kostsamt när en tilltänkt toppspelare floppar hårt och är borta i omgångar vilket gör att vi betalat för honom under mycket längre tid vilket ordentligt minskar våra chanser att ersätta honom.