Fråga till er siffertrollare… Finns det någon nyligen uppdaterad sån där statistisk/bedömning/gissning kring olika sannolikheter för topp-6, play, in, ingenmansland och kval? Vore intressant se hur det i så fall ser ut nu och jämfört med för 10 (-ish) omgångar sedan…

• Hank svarade på detta.

Sillen Jag har inte det tyvärr. Jag skickar en fråga till @DanielT_W på twitter och frågar om han kan få fram en ny simulering.

Franckie Burns Appropå Gallo och dina siffror, Hank , så är väl dessa ackumulerade över denna säsong? Skulle vara intressant att se xG/match. Russell, Lantosi, Maxwell och Gallo har ju spelat färre matcher än övriga. Även Modigs och Gibbons borde klättra. Känns mer rättvist som mått på huruvida spelaren skapar chanser/kommer till lägen eller inte.

Det har du rätt i. Här kommer en mer rättvis jämförelse:

Gallo har riktigt fina siffror.
      Intressant även att Modigs ligger högt upp. Han kommer i alla fall till många lägen men har tyvärr inte fått med sig någon utdelning.

Hank Tack! Ja, väldigt intressant. Gallo kommer nog aldrig göra mål som Little då han helt enkelt inte är lika skicklig på det men det stämmer med min känsla att han ofta är med när det skapas saker framåt. Det bör även noteras att Little, Törnqvist och Russell spelar mycket i PP där en hel del av dessa chanser skapats. Törna, som exempel, känns som en spelare som ligger lågt i xG/60 min i 5 mot 5 medan Gallo känns som motsatsen.

Intressant också att våra centrar ligger så lika och att AJ ligger så högt.

Ndur Oerhört viktigt. Ett tillägg här är tekningarna. Att få puckinnehav i både defensiv och offensiv zon (beroende på om det är BP eller PP) blir extra viktigt i special teams då detta puckinnehav snabbt leder till “etablerat” spel snarare än det mer böljande nord-syd i 5 mot 5.

• Ndur svarade på detta.
        • Ndur gillar detta

Franckie Burns Oerhört viktigt. Ett tillägg här är tekningarna. Att få puckinnehav i både defensiv och offensiv zon (beroende på om det är BP eller PP) blir extra viktigt i special teams då detta puckinnehav snabbt leder till “etablerat” spel snarare än det mer böljande nord-syd i 5 mot 5.

Nu ska jag inte svära på det, men jag undrar om vi inte vann samtliga tek i PP ikväll? Och mtp hur svårt vi haft att ta in pucken i o-z med kontroll och ställa upp så gör det en enorm skillnad i vilket tryck vi skapar. Idag var det ju konstant tryck i PP samt ett BP där vi skapade två rena frilägen. Sånt ger en jäkla boost även om målen uteblir.

För övrigt - kunde man ana en lite offensivare matchning i PP? Tyckte första PP-enheten fick väldigt mycket istid. Helt rätt också så klart mtp hur heta de var.

Ndur tyckte coachningen i PP var MYCKET bättre. Första formationen fick, som jag upplevde det, väsentligt mer istid än andra. Vilket givetvis var helt rätt, precis som Du skriver.

Sillen Enligt officiella statistiken hade de till och med samtliga 3:36, vilket dock inte stämmer. Runt 20 sek hade andra PP-enheten i vårt andra PP.

Edit: Uppdaterat nu och 24 sekunder fick andra enheten. Oavsett vilket som sagt helt rätt att gå hårt på första som gjorde det riktigt bra. Hoppas man fortsätter så.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2022/03/08/brynas-och-linkoping-har-natt-de-61-poangen/

Rätt intressant genomgång av galengöken gällande förutsättningarna inför sista omgångarna med genomgång av poängsnitt och projicerad slutpoäng baserat på poängsnitt hittills.

LHC och Brunass ser ut att klara sig men man ska inte ropa hej än.

Kjeppkinesen nej fyfan de senaste 3 säsongerna såhär dags på året har inte varit någon lek som LHC-supporter. Jag orkar inte med en sånger migränsäsong nästa år igen

Hank Tack för statsen (som vanligt).

Listan tyder på att formeln nog behöver modifieras. Den back som har högst score rankas på 21 plats. Är det en rättvisande bild?

Strategen Det är inte “score”, det är Expected Goals, ett värde som genereras beroende på vilka sorts avslut man tagit och varifrån de kommit. Helt i sin ordning att backarna har låga värden här.

• Hank svarade på detta.
                  • Hank gillar detta
                    4 dagar senare

Värt att notera är att Ljungh i och med poängen idag gör sin bästa säsong poängmässigt i karriären

LaumannBingo säkert därför han skrev på 5 år, ”CLUBEN IS THE PLACE TO BE” 😂😂