Sillen Management by fear är det nog ingen som vill ha någonstans, så det skippar vi ner i underjorden. Jag tror på vår nya stålman vision att ta några små steg uppåt varje år. Sedan en plan hur det ska göras blir ju upp till SC och HC att utforma. Så ett analytiskt och kommunikativt ledarskap som anpassar sig efter hur gruppen fungerar och presterar håller jag med om. Och jag tror nog att de berörda parterna Stålhammar, Jakobsson och Östman håller med om det också för SHL laget, för det är ju de tre som ska ta oss vidare upp i tabellen. Sedan måste vi ju också bygga vidare på våran akademi som tar fram morgondagens spelare.

Nils Jag tror på vår nya stålman vision att ta några små steg uppåt varje år.

EXAKT 🥳 bästa strategien jag hört hittills. Inga storvulna mål och visioner, men ständig förbättring steg för steg!!! 👍

Sillen Smart på sitt sätt, dessutom har du då garanterat med dig alla på ‘båten’ på så sätt. Genom revolution blir allt sällan mycket bättre. Tror på Stålis !

Om man ska frikoppla lite runt utvärderingar av nyförvärv utan endast spelare som varit här i flera säsonger, så är det en sak som never cease to amaze me… Hur det känns som dessa spelare turas om med att ha bra och dåliga säsonger.

Om vi tar som exempel, Jesper har inlett denna säsongen helt magiskt, och ser ut som en ny spelare. Medans förra säsongen så var han en säkerhetsrisk och vi snackade om honom här inne som en spelare att dumpa. Ehn har inlett säsongen väldigt blygt och ser inte ut som sig själv, förra säsongen så var han “the x-factor” och gjorde alla spelare han spelade med bättre, oavsett vem det var.

Detta exemplet känns som det kan appliceras på flera av våra ledande spelare, t.ex. Russell som sin första säsong sedan han vände tillbaka till Linköping var våran nästbäste spelare sett till PPG, och våran bästa målskytt på 18 baljor, vilket är lika mycket som Rattie gjorde förra säsongen. Visst, detta kanske kan förklaras med att han hade en one season wonder, men ni förstår min poäng, han var ju ändå bara 2p sämre än säsongen innan. Samma sak för Ljungh som jag tycker sett bra ut inledningsvis på denna säsongen, var kass förra.

Det jag vill säga är, hur är det möjligt att spelare som har presterat i Cluben bara har hela säsonger de inte gör något, ni vet vilka spelare som faller in under detta. Detta måste ha att göra med psyket, när det börjar spöka hos en spelare, så kommer de inte ur det förens de får köra en reset under sommaren, och är detta fallet, så måste man som förening hitta en lösning på det. Jag vet inte vad det är, men det SKA arbetsmän och kvinnor som tjänar pengar på att jobba med hockey kunna lista ut.

• jg och Nils svarade på detta.

Sillen +1, jag tror att en del av vårat fall till där vi är idag, grundar sig lite i att man trots dåliga ekonomiska och sportsliga resultat satt och sa för 4 år sedan (var det väll?) att man skulle spela final inom 3 år. I mitt tycke helt hål i huvudet. För då blir helt plötsligt samtliga av dessa 3 år mega-tok-fiasko när man missar slutspel och det sätter sina spår i varenda person i föreningen.
        Det är mycket bättre att man gör det metodiskt, inte får någon jävla hybris och tror att man hittat botemedlet för cancer bara för att man haft ett bra snack med spelarna, utan ta ett kliv i taget i tabellen. Vi ska hamna på minst play-in plats iår. Om det är med 15p marginal, eller på målskillnad skiter jag i. Det ska bara hända, och säsongen efter det, så ska man sikta på att ta sig till top 6. Så bygger man framgång långsiktigt.

För det är inte svårare än så att om vi spelar slutspel, säg två år irad igen, bryter den här torkan, så kommer nästan allt att bli lättare kommande säsonger. Men den absolut största, att övertyga spelare om att det är värt att hoppa på vårat projekt. Då kommer man inte längre behöva nöja sig med spelare som Hänni för en lön som en stjärnforward har.

HNez Ja, som vi tidigare konstaterat så “ruttnar” ju spelare när de kommer till LHC. De blir inte piggar av långa dyra kontrakt heller utan snarare inriktade på familjeliv och golf…

HNez Som jag har diskuterat tidigare är att vi behöver en mentalcoach som tar hand om spelarnas psyken för att lösa upp knutarna. Man kunde ju se efter de fem förlorade matcherna att axlarna var högt uppe, men efter de två vinsterna efter två vändningar av matcherna så fick laget tillbaka lite av självförtroendet. En riktig duktig mentalcoach hade kunna hjälp till redan innan den tre matcher borta turné och kanske vi kunnat tagit fler poäng.

Nils jajamen!!! Det och en riktig analytiker står högt på min önskelista när det gäller SHL-laget 👍 tror det skulle göra större skillnad än att i panik skeppa Östman.

Sillen Om vi ska leka med lite siffror så skulle en mentalcoach kunna få varje spelare att höga sig 10%. Sedan en fys PT skulle kunna få varje spelare att höga sin 10% med rätt anpassad träning för den spelaren. 10 + 10 X 25 spelare skulle ge summan av många nyförvärv.

Jag håller med dig att lägga pengarna på rätt medarbetare skulle ge så mycket mera an att byta ut Östman.

Nils jag tror det blir en enorm synergieffekt oxkså om varje spelare höjer sig. Hockey är som bekant ett utpräglat lagspel.

”Framgång föder framgång” och på samma vis skapar misslyckanden taskigt självförtroende vilket såklart ger sämre resultat. Framför allt medför dåligt självförtroende att man inte spelar fullt ut. Dumpar hellre puck än vårdar den. Går hellre utsida än tar sig inåt. Vågar inte slå den där öppnande diagonalpassen som back…. osv osv

Sillen Helt rätt !!! Jag håller med dig att det skulle göra en riktigt stor skillnad när hela laget skulle ta ett enormt stort kliv mot framgången och framtiden.

Jag tänkte lite på tidigare diskussioner om värvningar från Liiga, DEL osv samt Sanny och Svenssons diskussion om värvningar till HA från lägre ligor i Europa (i det fallet tyska andraligan).

Först och främst känns det ganska uppenbart som att det är ett stort steg från både Liiga och DEL till SHL. Det är inte nödvändigtvis för att hockeyn i sig är dålig utan för att ligorna också spelar annorlunda. Därmed måste det på något sätt ändå anses vara en smärre omöjlighet att värva från dessa ligor för en viktig roll högt upp i laget utan att ha en tydlig plan och tålamod för en ordentlig inlärningsperiod på 0,5 säsong. Sanny var inne på det om spelare från sämre ligor som ändå har offensiva kvaliteter, att man måste ha tålamod i åtminstone 15 matcher i en offensiv roll för att se om det lossnar. Det ligger väldigt mycket i det, och om man petar undan spelare tidigt till en roll längre ner i laget så behöver man ju också förstå vad det innebär för möjligheterna att få något för sin investering.

Frågan är då om man inte snarare ska satsa på spelare från NHL/AHL, Allsvenskan, andra shl-lag, Schweiz och kanske snarare chansa på gubbar i lådan från Tjeckien, Österrike osv för en billigare peng som krydda. Ska man värva från Liiga, DEL bör det vara med rimliga förväntningar som sagt, och en tydlig plan för introduktion till SHL.

Kjellman Han var ju även inne på att han snackat med Färjestads nya back Groleau. Han hade sagt att han hört mycket bra om SHL innan och att det var en bra liga men att han blev förvånad när han kom hit för att det gick betydligt fortare än han hade trott.

Kan ju vara en förklaring till att spelare som Leier, Gibbons med flera inte lyckas för att de inte riktigt är införstådda med vad som krävs för att lyckas i ligan

Nils Om vi ska leka med lite siffror så skulle en mentalcoach kunna få varje spelare att höga sig 10%.

Jag personligen är inte övertygad om att en mental coach gör så stor skillnad i % som du är, men låt säga att det faktiskt är så och att vi skulle bli ett antal % bättre av en sådan värvning så kan ju en väldigt erfaren och skicklig sådan vara en bra värvning. Finns en sådan profil i vårt närområde som kan bli tillgänglig snart. När Party-Janne lämnar svenska landslaget så är det inte alls säkert att dom förlänger med Danne Ekwall då han handplockades dit av Korv-Janne. Förvisso född och boendes i Norrköping men bodde i flera år i Linköping på 00-talet. De % han lägger på landslaget kanske PJ/Stålhammar kan köpa istället.

NorthLondonForever Ja givetvis måste det vara en riktig skicklig mentalcoach om det ska göra stor skillnad. Jag tror att en sådan mentalcoach kan lyfta laget en bra bit. Vi måste göra som flera av de ledande föreningarna gör, vi ligger efter en del både i träning och i den mentala biten. Det var tråkigt att se hur vi fick soppatorsk de sista 10 matcherna förra säsongen, det får inte ske igen.

11 dagar senare

Jag såg “inför match” igår (dvs. lördag 21/10), där man hade ett reportage från Malmö och deras fysiska kontroller och förberedelser med en väldigt vetenskaplig touch. Och visst, detta, mental träning, genomgångar av Corsi och mer eller mindre annat som dykt upp som “lösningen på alla problem” ÄR intressanta att ta del av och säkert kan tillföra en hel del. Men det jag känner ibland är att man glömmer är att det är ett gäng spelare som ska ha någon form av kemi sig emellan, veta vad man ska göra på isen, veta hur man “känner av varandra” och förutspå rörelserna hos övriga i kedjan. Är det inte just DET som ger ett framgångsrikt lag?

BK_Robbi Förstår inte, finns det nån motsägelse i det du skriver?

Givetvis är det sista du skriver grunden, men det skadar ju inte om spelarna är mentalt starka, perfekt tränade för ändamålet, har alla analytiska verktyg för att se var de kan förbättra sig etc.

alfie Ungefär vad jag skrev. Allt jag ville ha fram att man inte ska ha FÖR övertro på att “nymodigheter” löser alla problem. Var jag så otydlig?

Tänkte på en sak kopplad till lön (Rögletråden), men flyttar det hit istället.

Jag tycker det verkar märkligt med det fysiologiska/medicinska inom hockeyn vid värvningar. Dels är det ofta en djävulsk massa pengar man ska betala ut till en spelare och dels vill man inte köpa grisen i säcken..

Inom fotbollen verkar det väldigt seriöst med ”medical” innan anställning och detsamma gäller för övrigt inom helt andra yrken också utanför idrotten. Men i hockeyn känns det som en väldigt liten del vid en värvning. Görs det överhuvudtaget en rejäl läkarundersökning och/eller en seriös bedömning av tidigare skador, operationer, rehab..?? Vi har haft flera exempel senaste säsongerna på värvningar av vrak. Det allra värsta exemplet var väl Rynnäs som rehabiliterat 8 månader efter höftoperation och inte spelat en match mellan op och vår värvning. Tänker att höfter är en stor grej (lex Junland?) för vilken spelare som helst. Men en bra målis måste ju vara som en gummigubbe och då tänker jag att just höfter är viktigt tillsammans med ljumskar.

Det känns som att det finns potential för förbättring på det här området så man inte signar spelare som går direkt in i skadestatistiken baserat på historik.

Sillen

Har noll koll på vad som görs eller inte görs och har samma känsla som du att man inte kollar upp medicinsk status tillräckligt.

Att fotbollen kommit längre tro jag beror på att man “handlar” med spelare från klubb till klubb. Ett storlag som köper en toppspelare lägger ju inte ut småsummor när de “köper” spelaren från en annan klubb. Lägg ut 500 miljoner i köp för en spelare och det sedan visar sig han aldrig kan spela mer….. I hockeyn så kan du “bara” förlora lönen några månader innan försäkringar mm täcker kostnaden, det man glömmer är vad man förlorar som inte är rena pengar, prestationer, poäng/placeringar i tabellen mm…