Svaret stavas nog “desperation”, i alla fall när man kommit in en bit i säsongen. Tror nog att man kollar upp lite mer inför en säsong, men när det kärvar till lite tar man gärna någon med bra track-record oavsett aktuell status i hopp om att man ska rädda upp något. Känns det bekant i LHC? :-)

8 dagar senare

Metallica

Eftersom jag tycker Myren tagit ordentliga kliv och även Worge ser jag inte varför vi ska betala Jeppe 200. Då vill jag påminna om att för 200 i månaden får du toppskikt i SHL gällande backar. Dessutom om inte Myren ska signa med Boston tror jag han kräver en topp4 roll nästa säsong. Jag tycker för 150 i månaden vore en förlängning med Jeppe kanon men tror inte vi kan räkna med att ha den lönebudget vi har nu varje år. Då måste utrymme finnas för forwards där det kommer att kosta. Ska du förlänga med Jeppe och dessutom förlänga Strandberg men även få in två toppspelare längst upp i laget. Oavsett hur jag lägger min excel får jag inte ihop den ekvationen alls utan att vi är LÅNGT över 60 miljoner i budget. Tänk också på att vi gärna vill signa upp Högga och han kommer vi också behöva slanta på.

Jag hoppas Myren kan ta en topproll nästa år och ser inte det som omöjligt om hans utveckling fortsätter.

Jag räknar ändå bort Bystedt och Wagner, jag tror att Bystedt inte dominerar här talar snarare ännu mer för att han inte blir kvar tror jag. Hävelid är inte signad men tycker också att eftersom han inte lyckas hos oss kan han vilja själv att signa och dra över. Lutar ändå åt att alla tre drar anser jag.

Absolut! Har haft Ejdsell i åtanke i tidigare säsonger. Är verkligen en spelare man ska ha i laget. Laglojal.

Jeppe då! Tycker absolut han är värd få ett nytt kontrakt till rätt pris. Har han 170 idag och som han spelar nu, ökar marknadsvärdet han. Ser inget fel i ge typ 200.Som vi har nu med backar ser det klart lovande ut till kommande säsong. Hävelid är en risk att vi tappar. Och det finns plats för Jeppe ändå. Fantenberg har väl en klausul i kontraktet som han kan bryta då han blir inne på 3 året i höst?

• Redigerad

Från och med 2024 så kommer ju SHL klubbar att gå från 45 till 60–65 miljoner per säsong via det nya tv-avtalet, pengar som med största sannolikhet kommer hamna på lönebudgeten för klubbarnas del.
    För våran del med tanke på hur bra Jeppe varit denna säsong så skulle det vara tjänstefel av Jakobsson att inte försöka förlänga och 170-200k hade inte avskräckt mig i alla fall, absoluta toppskiktet lär väl röra sig en bra bit över 300k till nästa säsong skulle jag tro.

MrNebbiolo 200. Då vill jag påminna om att för 200 i månaden får du toppskikt i SHL gällande backar.

Men att Jeppe ska ha 200 för att stanna är väl något du antagit? Eller har du hört det från annat håll?

Om det stämmer att han har 170 idag är det väl inte alls säkert att det kommer kosta mer vid en förlängning. Kass förra året men förvisso riktigt bra i år. Men egentligen inte riktigt toppskick av SHL i någon del av spelet, vilket inte gör honom unik. Finns det något som säger att de 200 som du är säker på inte lika gärna kan bli 130-150 vid en förlängning. Dels för att det kanske är där hans marknadsvärde hamnar i kombo med om det är så att han vill stanna här och inte bara jagar stålar.

NorthLondonForever

Jag utgår bara efter utbud och efterfrågan, Jeppe är 30 bast i sommar och tjänar cirka 170 idag. Då menar jag att 200 om han fortsätter prestera på den nivån han har varit nu förmodligen är där marknadsläget hamnar. Speciellt eftersom för ett lag som går upp (Björklöven) eller (Oskarshamn) kan erbjuda mer för att han bli en mer ledande defensiv back där likt Fanten är hos oss.

MrNebbiolo Jag tycker för 150 i månaden vore en förlängning med Jeppe kanon men tror inte vi kan räkna med att ha den lönebudget vi har nu varje år. Då måste utrymme finnas för forwards där det kommer att kosta. Ska du förlänga med Jeppe och dessutom förlänga Strandberg men även få in två toppspelare längst upp i laget.

Gör härmed ett försök att flytta denna diskussion till rätt tråd.. Hoppas det uppskattas av @Lukkinen 😉

De enda backarna vi med säkerhet vet har utgående kontrakt är JP och Nyberg. Att Hävelid som inte ens har tecknat något kontrakt med Sharks ska dra över och försöka ta en tröja i NHL vet vi inget om.. Jag är inte alls säker på att de tycker han är redo för det redan i sommar.

Så även om JP skulle gå upp 20-30k i lön så tycker jag man då kan byta Nybergs lönekostnad mot en billigare back från Hockeyallsvenskan. I värsta fall går man plus minus noll på dessa två spelare. Troligtvis minskar kostnaden totalt.

MrNebbiolo

Fast samtidigt säger du att 200 är pengar för absolut toppskicksback. Jag tycker inte att han är där och tolkar det på dina tidigare inlägg att du inte heller tycker det.

Jag ser det inte som omöjligt att vi kan behålla JP för 140-150 om det är så att han stannar i SHL. Han känns som en som skulle kunna stanna inte enbart för pengarna. Känns avlägset att han skulle gå till OIK, Löven, Brynäs för lite mer deg. Men det får tiden utvisa, facit kommer tids nog.

NorthLondonForever

Yes helt enig med dig att jag tycker Jeppe är värd Max 150 i hur jag hade byggt laget. Vill han ta tre år på 150 säger jag kör men över det nej tack. Förlåt om det var oklart men min tes är just att jag tycker att förmodligen både Jeppe och Strandberg blir för dyra mot vad jag tycker man får ut. Jag anser inte att Strandberg över en hel säsong är en andrecenter i SHL och inte värd mer än de 150 han ligger på.

När vi redan ligger topp tre i lönebudget well säg topp fem anser jag att vi knappast kan bara lasta ännu mer.

Nybergs lön försvinner ju vilket kanske öppnar för att förlänga med Pitbull? En bra backsida är värt att prioritera kan jag tycka. Att han dessutom är fostrad här stärker hans papper enligt mig. Hans fjolårssäsong talar dock emot. Det duger inte att vara bra när kontraktet går ut. Tror personligen att föregående säsong är en parentes.

Känns ändå som vi har de ganska väl förspänt med “billiga” bra backar i truppen till nästa säsong;

• Kreu
          • Aronsson
          • Hävelid
          • Myrenberg

Dessa kan inte ticka allt för mycket i budgeten. Kan vi då också skicka nyberg med sina 150k/mån och ersätta med en allsvensk back så bör vi ha råd att behålla Jeppe för ca 175k och ändå få pengar över till en fin forward som Ejdsell.

Nettopengen från nyberg kontra allsvensk lirare ca 80-90k + Gallos lön på 150k så är vi nästan där…

Vi ska inte vara förblindad på det förgångna förflutet. Det var en hel del av den säsongen. Nu ser vi framåt och han har studsat tillbaka till med bättre nu. Han känns riktig stabil och man ser tydligt att han är trygg i spelet. Han vet sin roll också. Man vet vad får ut från han. Jag är nöjd med han och ser mer än gärna att han stannar.

jg

Hur ersätter du Bystedt och Wagner som ligger på runt 40 och dessutom inte spränger banken?

Köper resonemanget gällande Jeppe du gör ovan men då ska också Nyberg och Gallo ersättas plus Wagner och Bystedt. Jag är rätt säker på även hävelid är en utopi att han stannar.

• jg och Hank svarade på detta.

MrNebbiolo Ja vi får väl se, men Eliot Ekmark tycker jag ser fin ut i Almtuna…

Om vi tar en spelare som Eliot Ekmark, vad skulle vi kunna erbjuda honom för roll i laget? Topp-2 center? Det är han inte tillräckligt vass för va? 3-4 center? Har han de rätta attributen för det? Vore skitkul om han kunde lyckas hos oss, men är han verkligen rätt spelare för oss?

Lukkinen

Jag tycker som ordinarie fjärdecenter vore han kanon. Om han dock vill ha en producerande roll så nej. Det är en spelare jag kan se oss ge ett treårskontrakt på melllan 50-70 och få chansen att spela till sig en roll som center högre upp men börja som fjärde. Vi har redan Ljungh, Elie och Ehn som kan spela center på kontrakt.

Ekmark är ju en offensiv spelare, men det är många offensiva spelare som får lära sig spela en annan roll högre upp i systemet. Med det sagt så tycker jag nog att han borde erbjudas en roll där han får spela offensiv hockey, men det är klart det kan vara i en fjärdelina om man väljer att spela laget så. Sen får vi ju så klart se hur det håller i sig. Generellt så brukar inte spelare som är ledande i lag som Almtuna, Östersund, Västervik, Tingsryd gå direkt till SHL utan till ett topplag i HA och därefter vidare. Det känns ju inte osannolikt att Ekmark skulle gå samma väg.

Ang Jesper Petterssons vara eller icke vara:

Jag gillar honom och vill se honom i laget, men något man måste ta i beaktning är att om man skriver tre år med honom eller så kommer man ha en topptrio 25/26 som är Fantenberg (om han stannar) 34 år, Hultström 33 år och Pettersson 31 år. Det är väl tillräckligt på rätt sida i SHL för att det ska vara gångbart men generellt brukar det ju droppa av några år efter 30 och ibland fort. Lite vanskligt med den strukturen får man ändå säga.

Kjellman Där handlar det mycket om hur backsidan är byggt runt omkring dom. Jag ser inget kontigt i att ha dem alla i den åldern, men om resten är runt 30 eller några till 30+ så är inte åldersstrukturen bra.

Jocke Jag tänker som du i grund och botten och känner väl att de är i ett okej spann det året. Skulle Fanten och Hulta förlänga är det ju dock en annan story därefter. Kreü lär ju vara en part och inte omöjligen Myrenberg utifrån kontrakt, även om han mycket väl kan dra.