MrNebbiolo Jag är rätt säker på även hävelid är en utopi att han stannar.

Även med tanke på detta?

An NHL team may freely send a 1st round draft pick to the AHL. Players selected in the 2nd round or later require consultation with the player’s Swedish team. If a player (not including a 1st round pick) is younger than 24, he should be sent back to Sweden.

Källa

Hank

Jo absolut att detta ska göras men har inte följts, kolla på Emil Andrae i Philly nu, vald ungefär samma nummer som Hävan lirar AHL, Skellefteå har även haft ett antal killar bland annat Filip Roos och framförallt Adam Wilsby som egentligen skulle kommit hem men sa nej själv och ville spela i AHL. Dessutom ska LHC vänta hela campen och dessutom kanske ytterligare tio matcher in på NHL.

Jag tycker en av delarna iår som gjort att LHC lyckats snabbt bygga ihop ett bra lag är att de flesta var på plats tidigt. Man var i stort klara med laget och speciellt backsidan, den har känts stabil på en gång. Att ha roller på backsidan och framförallt högre upp som du ej får ett besked på förrän i mitten av oktober anser jag vara ett riktigt knepigt sätt att bygga lag på. Du vill inte heller ”tvinga” hem spelaren om han vill testa vingarna där borta för då riskerar du att få ryktet att du ”låser” dina talanger och det vill ingen ha. Du kan istället bygga på andra talanger då och sedan blir det kanonbonus om du får hem någon. Lite som Örebro tänkte med Leo, de byggde inte runt honom men kom han så kunde de lösa en platsen.

Edit: En sak till är att Hävan stannat av nästan helt i utvecklingen hos oss nu och där tror jag också han kommer vilja byta miljö om det inte vänder dessutom.

MrNebbiolo kolla på Emil Andrae i Philly nu, vald ungefär samma nummer som Hävan lirar AHL

Andrae var dock kvar i HV motsvarande ett år till för Hävan.

Går inte riktigt att jämföra så heller. Alla situationer är unika och NHL-klubbar och spelare fungerar olika.

alfie

Jag utgick endast från att Andrae hade kontrakt även den här säsongen med Hv, är under 24 år och vald ungefär i samma nr i draften.

Givetvis är varje situation unik men med tanke på Hävelids utveckling hos oss och just den situationen med att kunna få byta miljö ser jag det som sagt som utopi att han stannar.

Ingen av oss sitter ju på några svar (det gör nog ingen annan heller just nu), men att samtliga av Bystedt, Hävelid och Wagner samt dessutom kanske Myrenberg skulle åka över permanent nästa säsong tror jag är väldigt osannolikt. Jag tror den ende där det är större risk att han drar än att han blir kvar är Bystedt, men även där kan det finnas chans att han stannar en säsong extra.

Men som sagt, det blir ju väldigt spekulativt i det här skedet.

Ndur

För mig är det lite av syftet med forumet att spekulera gällande hur vi kan bygga truppen till nästa år och även jag inser att min drömvärvning Ejdsell kommer stanna till 98% i Färjestad. Vi har ekonomisk verklighet också att förhålla oss till vilket jag tror ställer till det också delvis. Vi får helt enkelt se med juniorerna, givetvis behåller jag gärna alla fyra. Jag tror en sådan som Wagner skulle må bra av att stanna ett år till och spela center med chans på högre upp i laget över tid och även Myren att kunna logga 20-22 per match men samtidigt ska de säga nej till en dröm om NHL också.

• Ndur svarade på detta.

MrNebbiolo samtidigt ska de säga nej till en dröm om NHL också.

Det är väl att hårddra det lite? Det verkar ju finnas en bra dialog med åtminstone San José och Winnipeg om vad som passar bäst just nu för Bystedt (och Hävelid) och Wagner. Sen hur alla inblandade parter resonerar nästa säsong kan vi så klart spekulera i (håller med om att det är vad vi gör, och ska göra, här på forumet) men inte veta. Jag tolkade ditt “utopi” som att det vore helt orealistiskt att få se någon av 04:orna här nästa säsong.

Ndur

Jag tror ändå Bystedt ska förbereda sig för liten rink och är given över pölen. Gällande Hävelid så hade jag trott att han skulle stanna ett år till men vår miljö har uppenbart gjort att han stannat av helt i utvecklingen och därav behöver miljöombyte om det inte skiftar. Wagner ägs helt av Winnipeg och tror även där som sagt de vill att han ska förbereda sig på liten rink, precis som det var med Simon Lundmark som gick dit. Därav mitt uttryck gällande dessa tre. Störst chans att behålla rent regelmässigt är Hävelid men mest rimligt anser jag Wagner. Myren hoppas jag struntar i att signa helt och tar en stor roll nästa år. Utopi var kanske väl hårt men jag ser det 80/20 till vår nackdel vilket gällde de tre födda 04.

• Ndur svarade på detta.

MrNebbiolo Ok, ja ingen av oss vet som sagt, och vi tror lite olika gällande sannolikheterna för var de spelar nästa år. Jag tycker dock kanske det är lite tidigt att hävda att Hävelids utveckling stannat av helt, bara för att han har en lite sämre period. I inledningen av serien tycker jag att han ungefär motsvarade förväntningarna.

Ndur

Yes olika infallsvinklar, jag hade betydligt högre förväntningar på Hävelid som jag tycker genomgående haft det oerhört tufft.

Vi får se, givetvis hoppas jag dock att alla stannar, vore kanon för vår ekonomi att ha så billiga ledande spelare.

När det gäller Hävelid, är det inte lite “Sophomore Slump” över det? Han kom (i andra lags ögon) från “ingenstans”, och gjorde avtryck. Nu mera påpassad, och därmed svårare att få till det med sina delikata första (och även andra) pass. En detalj han behöver anpassa sig till och utveckla, vilket gör att han nog skulle tjäna på ett år till i SHL. Risken är väl att NHL tycker att han utvecklar det bättre med ett eller ett par år i AHL…

Har svårt att se att Hävelid ska ta en ordinarie plats i NHL, och Bystedt där är jag också tveksam han är ego solokör för mycket, men visst kan ju ändra sig dom är unga ännu……

Anonymous2 Har förutsättningar att bli lyckat, förhoppningsvis ett bättre ämne än Pajen/Emvall etc….

Ska Jakobsson förlänga med Gallo?
                    Visst, det är väldigt tidigt och sia om det nu, men om vi ska väga in alla faktorer som går att komma på, vad tycker vi?
                    Ska Gallo få förlängt? Baserat på vilka faktorer? Eller ska Gallo inte få förlängt-baserat på vilka faktorer? Skulle vara intressant och se vad alla tycker.