pHiLLL Men i de här diskussionerna tidigare har det nämnts att vissa sponsorer som går in också gör det med en satsning åt damsidan.
Precis så är det, helt oavsett vad man anser om damlag, elitidrottande damer generellt eller inom ishockey speciellt. Saab är till exempel ett företag som, då avtalet om arenanamnet förnyades, gjorde en riktad insats mot damverksamheten.
“Utöver arenanamnsavtalet gör Saab en extra riktad insats mot SDHL-laget. Dels genom att exponera loggan på matchstället, men också att möjliggöra att spelarna i SDHL-laget har samma förutsättningar som SHL-laget vad gäller material. Därtill väljer Saab att bli partner till LHC:s samhällsprojekt Tillsammans, med syfte att sprida kunskap kring rörelse och motion.”
Saab, som ett exempel, arbetar ju som de flesta andra företag hårt med jämställdhetsfrågor internt och försöker attrahera båda könen söka anställning. Dels är ju detta rätt självklart i ett modernt samhälle, att inte särbehandla utifrån kön, dels vill ju Saab ha de bästa och mest lämpade oavsett kön. Det arbetet skulle försvåras enormt om man gick en som en storsponsor i en verksamhet som enbart omfattade män.
Det fina med att leva i ett fritt samhälle är att var och en får ha sin egen uppfattning och även får debattera olika frågor. Men det är bara att inse att idag är en sponsring där man INTE bidrar till verksamhet för båda könen är direkt skadlig för det företag som sponsrar. Det handlar till sist om att inkludera och inte exkludera och inte om män eller kvinnor med susp och klubba.