Fortsättning på diskussionen om samarbete med Västervik.

Att LHC sumpade chansen med VIK är ju ganska talande för hur man driver föreningen. Kanske dags att kliva ner från hästen och ta ny kontakt. Lite annat läge nu för LHC…

Svar till @Ndur från sillytråden

kanske lite väl drastiskt ha talanger i division 3. Men för de som ”vill upp" är det ju bra med samarbete. Som många säkert vet (du bland annat Ndur ☺️)så jobbar ju LHC Ungdom och juniorsidan rätt hårt med att skapa alternativ för spelare som inte kommer in på vårt HG men som ändå vill fortsätta satsa på hockeyn utan att vilja flytta. Eller spelare som kanske vill satsa, men även satsa på studier. “J18 RÖD” var en satsning för just desss, men det finns för närvarande inte tillräckligt med spelare att fylla ett sånt lag med. Samarbete med Mjölby är inlett för att hitta möjligheter och lösningar. På ungdomssidan finns också ett samarbete för att fånga upp spelare i de mindre städerna i regionen. För oss alla är det ju bra med lag i ligor från tvåan upp till SHL i regionen.

Möter VIKs sportchef vid förskolelämning var och varannan dag, får etablera en diplomatisk kontakt 😉 Skämt åsido så ska man ha med sig att VIKs ekonomi är väldigt ansträngd. Därför signar de framförallt oflashiga spelare som är rätt jämna i sitt spel till skillnad från exempelvis en lovande LHc-junior som blandar och ger. En sådan spelare skulle snarare få spela långt ner i hierarkin då man behöver stabiliteten. Möjligt att det blir annorlunda om Karlin nu lämnar men oavsett tror jag att väldigt mycket hänger på lånereglerna.

Sillen J18 Röd blev väl ett J20 bredd nu men har flyttat över till Ravens så det finns inte kvar i föreningen.

Sen det där med att man vill erbjuda alla det bästa är inte helt sant. Det är mest för att det ska låta fint utåt. Iallafall har det varit så tidigare (Av egen erfarenhet) hoppas verkligen att dom lever upp till det nu!

Det som fanns med HF Linköping var hur bra som helst i det avseendet men LHC såg ju till att den föreningen konkade så det blev pannkaka allt ihop

@Ndur @alfie
      Div 3 kanske är lite väl långt ner. Men står fast vid att jag hellre ser talangerna i större roller i Hockeyettan(eventuellt även div 2, är den likvärdig J20-serien?) med mycket istid än minimalt i HA.
      Kolla Eurenius(Almtuna/Wings) eller Lyckåsen(Hästen/Tranås), natt och dag. Istiden är väl ändå det viktigaste vid utlåningar? Se och lära gör dom bättre på SHL-lagets träningar än i HA.

@Kolle42 @alfie @Sillen @Kjellman @LaumannBingo mfl

Intressant diskussion och ett viktigt ämne, tycker jag. Att kunna erbjuda lösningar för spelare på olika nivåer, och ibland vara prestigelös nog att släppa någon till en annan förening om det passar individen bäst, tror jag att man vinner på i längden. Det finns så klart inga givna lösningar och det tar tid att hålla igång samarbeten, och kanske kostar det också pengar att försöka hjälpa de mindre klubbarna i regionen. Men helt klart tror jag att det skulle gynna LHC om det fanns olika steg i närområdet att ta, antingen på lån några matcher för att känna på nivån, eller som permanent övergång eller helårslån.

Steget från J20 till seniorhockey är stort, och det är långt ifrån alla som gör gott om poäng i J20 som lyckas ta det spelet över till division 1, till exempel. I de fallen skulle det kunna vara bättre att få en riktigt framträdande roll i division 2 och få acklimatisera sig till seniorhockey. Men återigen är det nog otroligt individuellt vad som främjar utvecklingen bäst, och oavsett var man hamnar behövs det nog ett väldigt bra ledarskap för att man ska utvecklas oaktat allt annat.

Jag tror absolut att det skulle gynna oss och hockeyn i regionen om t.ex. både Mjölby och Motala kunde ta steget upp en nivå. Jag tycker att båda de klubbarna verkar tänka rätt med fokus på ungdomsverksamhet och organisk utveckling snarare än att värva in spelare för snabb sportslig framgång. Även om Linköping och LHC finns i närheten tror jag att det är ett måste att det kommer en stadig ström av helt egenfostrade spelare även till de mindre föreningarnas A-lag för att det ska funka på sikt.

Personligen vill jag hävda att bara div 1 och uppåt är aktuellt för utveckling. Tvåan och neråt har alldeles för lite kvalitativ ishockey vad gäller spelsystem och disciplin för att det ska hjälpa tillräckligt mycket.

Ja, det vore ju faktiskt guld om man kunde knyta seriösa samarbeten med lokala klubbar på flera nivåer. Skämtade om Valdemarsvik men det kanske finns en poäng med att ha samarbete med allt från div3-HA. När det handlar om att kunna plocka in spelare till SHL-laget vid skador och liknande är det väl egentligen bara de bästa spelarna från ett HA-lag som kan vara aktuella och då kommer ju den klubben behöva något rejält i utbyte (vilket Västervik inte fick) och det borde ju bara vara en fördel för oss om t ex Costmar och liknande spelare som inte är mogna att spela mycket i SHL kan få rejäl matchning i kortare eller längre perioder i HA. Men på samma sätt finns det ju också snäppet sämre eller yngre spelare som skulle må bra och utvecklas av att matcha i seniormiljö och kanske ta kliv mot att kunna bli SHL-spelare på sikt. Kan se en poäng med att låta en U16-spelare få testa några div3-matcher t ex för att få se hur det är att möta större och starkare spelare, även om den taktiska och tekniska kvaliten inte är något vidare.

Finns att jobba på minst sagt!

LaumannBingo J18 Röd blev väl ett J20 bredd nu men har flyttat över till Ravens så det finns inte kvar i föreningen.

Precis, inte en del av LHC verksamhet. J18/J20 ligger ju i elitverksamheten medan J18 Röd låg som en del av LHC Ungdom tidigare.

LaumannBingo Sen det där med att man vill erbjuda alla det bästa är inte helt sant. Det är mest för att det ska låta fint utåt.

Kan ju inte uttala mig för alla enskilda spelare eller för varje lag. Men det är i alla fall mycket tydligt uttalat under Krantz ledning av verksamheten att man vill så långt det bara är möjligt erbjuda möjlighet träna och spela hockey för så många som möjligt. Jag är väl medveten om att det inte alltid varit så och kanske stämmer det inte till 100% nu heller. Men det är i alla fall en ärlig ambition under Krantz ledarskap.

8-0

Snygg! Kör säger jag!

Placera den där på helvita dräkter ala Real Madrid så tar vi top tre på Victoria Secret nästa år. ROAR!

Jag tycker på riktigt att den va lite cool. Ser ballt ut med handmålat.

Dags att vi för en gång skull är lite originella.

Är det bara jag som tycker att det stora problemet med vår logga är det spetsiga fula stubbiga 90-talslejonet. En snygg traditionell cirkel bakom det gör ingen skillnad då det spetsiga fula stubbiga 90-talslejonet fortfarande är kvar

exile82 Håller med. 90-talslejonet är inte bra. Men jag lekte för något år sen med att hitta andra Lejon som skulle bli bättre (i samma veva som förra årets april-skämt). Men jag tycker inte att det blir bra med något nytt Lejon oavsett hur snygga eller coola de är var för sig. Ser bara ut som en annan klubb… Klassiska märket/Lejonet känns bara rätt i magen. Så jag tycker inte vi ska byta till något nytt. Fixa till gamla loggan så den matchar dagens tröjfärger och kör på den säger jag.

Den gamla är ju klassisk, alla moderna försök blir lätt larviga försök att va NHL lag tycker jag

Problemet med gamla loggor för lag som har ett förflutet i lägre divisioner är ju att de ser ut som om de är ritade av nisses syrra som hade femma i bild på högstadiet….

Ser gärna att man gör en ny logga som andas det gamla men kanske gjort av någon som har grafiskformgivning som sitt jobb.

Tistismet Japp, jag hade gärna sett ett avstamp av flera anledningar. Det känns som att Cluben är på väg in i et återvändsgränd av identitetskriser. Låt föreningen ta ett avstamp på flera plan, inklusive loggan. Jag tycker att den ser bedrövlig ut, och har alltid gjort.

Jag ogillar den nuvarande logotypen, men tycker heller inte att den gamla är gångbar i en modern klubb. Som jag ser det har man väldigt mycket viktigare saker att fokusera på inom Cluben än att lägga tid, energi och pengar på loggan. Med det sagt tycker jag inte att man ska skita i det.

Min tanke är att man bör komma fram till att den grafiska profilen kopplat till hockeylaget och inte bara föreningen behöver ses över. Det handlar om såväl logotyper som matchställ etc. Kanske bör man ha som mål att inom 5 år göra en revision och då börja med koncept på frivillig basis från fans, lokala småföretag och annat (som också skulle kunna leda till jobb framöver). Jag tycker heller inte man ska bita sig fast med huggtänder och klor vid att Cluben=Lejon. Det finns en tydlig koppling till staden av många skäl och det kan mycket väl bli det även framöver, men det kan lika väl vara en sköld med fokus på namnet Linköping HC, ett L, Folke Filbyter som biter en stackars häst i härligheten, Morsan i Linköping Britt-Marie, Ett Jas-plan, Arlbrandts skridsko, Per Bergstens nuna, Domkyrkans torn eller vad som helst.

Kjellman Jag tycker heller inte man ska bita sig fast med huggtänder och klor vid att Cluben=Lejon. Det finns en tydlig koppling till staden av många skäl och det kan mycket väl bli det även framöver, men det kan lika väl vara en sköld med fokus på namnet Linköping HC, ett L, Folke Filbyter som biter en stackars häst i härligheten, Morsan i Linköping Britt-Marie, Ett Jas-plan, Arlbrandts skridsko, Per Bergstens nuna, Domkyrkans torn eller vad som helst.

Om vi bestämmer oss för att ha en andra- och tredjelogga som i NHL kan jag gå med på något sådant, men den primära loggan bör alltid vara ett lejon.

Nån tog upp mål-låten förut, håller med om att Ompa ompa måste bort, man vill ju ha nån publiken kan bröla med i vilket inte är fallet med dagens enligt mig. Tycker Colorado har en riktigt bra där publiken är med på “hey hey hey”:

Tyvärr tror jag redan Luleå snott den, annars har Chicago en klassisk med om man nu ska sno från NHL:

Hockeytröjan Your wish is my command. Resultatet blev dock värre än väntat 😂

Däremot måste jag säga att vår Kapten verkligen gör sig som Lejon på den här bilden! Jag har en ny favorit. 😁

Nyfiken vad ni tycker…. vilka sportsliga mål tycker ni LHC ska sätta för SHL-säsongen 21/22?

Själv tycker jag man ska satsa på en trupp som genom säsongen håller en jämn och trygg prestation med sikte på att hålla sig och sluta i play-in segmentet. För mig är det viktigaste att prestera stabilt under säsongen och inte med en massa tvära kast mellan ”helt okej och katastrof"

Sillen Håller med helt! Och nyckeln till det är målvaktsposition. Hade den varit ok hade vi redan varit i play-in segmentet i år.

Fantomen Hade den varit ok hade vi redan varit i play-in segmentet i år.

Har du helt rätt i!!!!

Sitter och funderar på om jag skall köpa säsongsbiljetter Sittplats eller köra med lösa biljetter nästa år. I och med att Dam och Herr numera sampaketeras vid köp av säsongsbiljetter vore det intressant att få veta hur mycket av intäkten som hamnar hos Herrarna respektive Damerna. Någon som vet? Har även tillgång till en biljettpott via Club76. Denna intäkt borde väl till 100% gå till Herrarna. Eller?

Solid alla biljettintäkter går väl in i ”bolaget" som organiserar J18/J20, SDHL, SHL. Sen har väl respektive lag en budget att förhålla sig till som är oberoende av biljettförsäljningen. Om det nu inte kommer en pandemi som raserar allt vad budgetar heter… med andra ord så tror jag inte lagen får extra pengar baserat på hur många biljetter som säljs. Det påverkar i slutändan bokslutet och dess resultat.

Solid I och med att Dam och Herr numera sampaketeras

Om jag vill kolla på lesbiska damer som hanterar alldeles för stora klubbor så har jag sedan innan ett flerårigt premiumabonnemang för det nöjet. Det är ju tamejfan att man ska behöva putsa in dollars på skit man inte bryr sig om.

Solid

Oron är verkligen befogad. Elit inom Damhockeyn inbringar varken ekonomisk eller intressemässig intänkt, så varför finns den ens!?

Jo! För att “samhället” har bestämt att elitmässig damidrott är viktigt och att jämställdheten måste beaktas.

Vi som kanske tittar på skiten vet ju att det bara är bullshit.

Förstår ärligt inte den enorma frustration mot Lhc dam. Själv bryr jag mig inte om dem något nämnvärt men att skippa säsongskort bara för att en liten del eventuellt går dit är ju bara larvigt. Har aldrig varit på Linköping health care och tänker nog aldrig gå dit heller men inte fan skulle jag bojkotta säsongskort bara för att delar av pengarna de får in går dit.

Tror inte heller att vi hade fått billigare säsongskort bara för att dam hade varit exkluderade. Det är snarare en extra förmån som inte påverkar prissättningen. Sen tror jag som tidigare att biljettintäkterna går in i bolaget och inte i ett visst lag och att man sedan budgeter därutefter.

Anonymous2

Ouch! Där tror jag ju väldigt olika från dig. Jag tänker så här:

Vad kostar:

• Alla utländska “stjärnor” som damlaget värvar, ganska många genom åren.
                      • Alla omkostnader kring resor för damlaget.
                      • Alla tränare kring damlaget.

Jag är ingen ekonom men jag tippar på att ovan kostnader ligger runt 5 miljoner/säsong.

Är det försvarbart att hålla en sån kostnad bara för att alla feminister i samhället tycker att det är bra? .. jag menar, de genererar ju inga intäkter..

Samma sak. LFC får stryk av Kenty pojkar 16 med 6-1 och folk påstår fortfarande att det bara är fysiken som skiljer damfotboll mot herrfotboll, vakna för fan..

Den här diskussionen har varit uppe flera gånger här på forumet. Damlaget är en ekonomisk förlustaffär, så är det. Men i de här diskussionerna tidigare har det nämnts att vissa sponsorer som går in också gör det med en satsning åt damsidan. Dvs vissa sponsorer hade vi inte haft om det inte vore för damlaget. Om det går +-0 eller fortfarande är en förlustaffär lämnar jag osagt.