LaumannBingo som så många av oss härinne varit inne på, inte minst jag själv men även många andra…..

Det är inte en ”superdupersniper eller klassback” vi primärt behöver. Vi behöver en föreningen som är sund från grunden, med rimliga mål och visioner, med en ekonomi i balans och inte minst en kultur som innebär en plats folk VILL vara delaktiga i, där man trivs och där alla drar åt samma håll.

Vi har alla ett enormt jobb att göra med vår förening.

Är stämningen sådan att spelare och coacher tycker det är ”jobbigt” ställa upp på content till SoMe då är vi jävligt långt ifrån ”TÄVS”….

Sillen Jepp, minns att ekonomiska åtgärder för några år sen efter ytterligare ett dåligt årsresultat i mängden var att banta organisationen för att skära ner på lönekostnader. Det kan absolut vara vettigt om man har en massa roller och dökött som inte tillför, men det känns som att Cluben har gått över gränsen till det dumsnåla och sparat in på tjänster som hade stärkt Cluben som helhet.

För en spetsforward kan man liksom få typ 3-5 heltidsanställda. Kommunikatörer, analytiker, marknadsfolk, psykologer. Folk som hade kunnat bidra till en välmående och konkurrenskraftig förening på sikt. Svår balansgång det där såklart, det behövs givetvis kvalitet på isen men kan ibland inte undgå att tänka att Cluben, istället för Palmu, kunde ha haft @Hank på heltid, en till kommunikatör som matar ut saker på SoMe och bygger hajp samt typ nån eventnisse som jobbar med att förbättra arenaupplevelsen.

Utnyttja #44 till att möta upp scouter och avlasta. Borde ju kunna vara en kanonresurs för SoMe inför matcher, rapporter från träningar etc.

Sillen Ja det är väl både spelarnas och ledarnas förbannade skyldighet att ‘ställa upp’ det borde vara i deras intresse att vårda ‘kunderna’ (åskådarna) som köper biljetter och sponsrar på olika sätt, utan oss skulle dom ju i förlängningen inte ha några jobb. Sjuk jävla inställning om det är så som skrivs. Blir vansinnig !!!

6 dagar senare

Corren har en artikel med en intervju med Bjaffan1 om den research han gjorde om Clubens ekonomi. Bra att detta får attention! Dock saknar jag en del viktig information i artikeln, tex att LHC måste göra 13 miljoner bättre resultat i år än förra då vi inte har någon livlina i form av HC längre. Corren länkar även hit för att ta del av Bjaffans eminenta genomgång.

Lukkinen Trägårdh har svarat i Corren också men tycker det känns som att han försöker tona ner det lite med att ”vi jobbar stenhårt” ”vi har en plan” ”det tar tid”

Vi har inte tid när det gäller ekonomin, den måste bli bättre snarast

Lukkinen Nu har jag inte läst Correns artikel (då det var länge sedan jag prenumererade på Corren), men att de publicerar informationen från @Bjaffan1 är lite av en bekräftelse på det faktum att Corren bara sammanställer information utan att göra något direkt journalistiskt jobb. Innan har väl Corren mest litat på vad som LHC har förmedlat officiellt. Nu fick de tack vare @Bjaffan1 en ny källa och då publicerade de det utan att göra så mycket mer än att fixa ett par intervjuer. Det har man väl egentligen vetat i flera år. Vi var väl flera som påpekade att Corren borde ha gjort den grävande journalistik som nu @Bjaffan1 gjorde.

… så tänk på det när ni läser Corren oavsett vilket ämne det gäller.

Bjaffan1

Tog Corren kontakt med dig och ville göra en artikel eller var det tvärtom?

Hursomhelst så är det jättebra att din research får ljus på sig i Corren! Bra jobbat!!

NorthLondonForever Ja bra jobbat, sen var det också bra av Corren att publicera sammanställningen, ändå inte självklart, bra av dom också, annars får dom ju mest skit av folk och inte sällan av dom som inte ens har Corren då man inte vill betala för vad som skrivs där. (Sen kan man alltid diskutera vad man tycker är värt att betala för men det är en annan diskussion).

Bjaffan1 SHL:s genomsnittliga biljettpris ligger på 187 kr. Om LHC hade fått ut motsvarande intäkt per biljett förra säsongen hade intäkterna för biljettförsälningen uppgått till 29 401 KSEK det vill säga nästan 10 MSEK bättre än utfallet i år. Här finns det minst sagt lite att jobba på.

Tycker personligen att detta är en intressant diskussion. Det måste ändå vara ganska enkelt att höja intäkterna genom att höja biljettpriserna utifrån rådande förutsättningar. Alla andra lag lyckas uppenbarligen med detta. Vi snackar om en fjuttig höjning på 60:- biljetten för att dra in 10 miljoner extra jämfört med tidigare år.

Känns som man har svaret framför näsan men lägger fokus på helt andra saker. Man ska magiskt ta sig till slutspel och höja publiksnittet varje säsong istället för att höja en biljett på sittplats från 225:- till 285:-. Kan bara tala ur egen erfarenhet men det ska mycket till för att jag ska känna att jag avstår matcher enbart pga biljettpriset.

Man kan väl vara lite smart också. Lördagsmatcher mot HV, Leksand, Frölunda etc så går det utan tvekan att köra en mer aggressiv prissättning. Folk kommer ändå betala för biljetterna.

Metallica

Verkligen!

Höj biljettpriserna. Vi kan inte ha sämst ekonomi i ligan samtidigt som vi har lägst biljettpris. Ibland undrar man ju vilka idioter det är som styr den här skutan? Att se över biljettpriserna är det första man borde göra.

Hade vi värvat Elon Musk som VD så hade han fixat till detta direkt. Han är kungen av att ta obekväma men nödvändiga beslut. Ring Pajen Ring!

Jag tycker iof att vi har ett marknadsmässig biljettpris med tanke på underhållningsvärdet. Tror tyvärr man skulle tappa mycket i biljettförsäljning med en väsentlig höjning och följaktligen förlora än mer genom minskad försäljning av öl, godis och mat.

Tror man ska börja i följande ordning:

1. Skapa engagemang (tex inte ha en ointresserad kommunikationsansvarig som står för allt som sipprar ut)
            2. Spela roligare hockey
            3. Öka upplevelsen i arenan - tex godare mat och inte 15 min väntetid på en blöt hamburgare, trevligare barer, be WL fundera över hur de kan få igång sittplats utöver G
            4. Höj biljettpriset

HOCKEY be WL fundera över hur de kan få igång sittplats utöver G

Hota barnfamiljerna precis vid ingången?

Jag tror det handlar om att på något sätt få ihop rätt människor nära varandra som gillar att höras. Många gånger är det tysta gubbar som sitter mellan folk som kan tänka sig att sjunga med. Hände flera gånger på sektion G förra säsongen.

Metallica

Håller helt med och 300 kr för en sittplatsbiljett är ju inte överdrivet mycket i dagens samhälle. Även om ex.vis publiksnittet skulle minska med 1000 pers. p.g.a. det något högre biljettpriset så skulle det vara en plusaffär. Jag tror inte heller den stora massan avstår att gå på matchen enbart för att priset är något högre utan det är nog mera produktens innehåll som är viktigare.

HOCKEY Tror tyvärr man skulle tappa mycket i biljettförsäljning med en väsentlig höjning och följaktligen förlora än mer genom minskad försäljning av öl, godis och mat.

Bör vara ganska mycket bättre marginaler på biljettintäkterna. Syns inte minst om man jämför ekonomi med Örebro, Rögle eller Leksand som håvar in pengar på att kränga dyrare biljetter. Nu pratar vi trots allt om en liten höjning från orimligt låga nivåer till en normal prissättning.

Uppenbarligen är man inte lönsamma trots att man säljer vidriga hamburgare, avslagen öl och ljumna popcorn. Man sopar ju banan med flertalet arenor på den punkten. Ändå går de plus och vi blöder pengar. Att rea ut biljetter och sälja nån hamburgare extra med dålig marginal verkar inte vara någon framgångssaga.

Metallica

Hmm, kanske lägre marginalkostnad att sälja en extra biljett vs en extra hamburgare men samtidigt blir det exponentiellt dåliga effekter med lägre publiksnitt genom lägre sponsorintresse och allt runtomkring. Höja priserna på biljetter kan nog bli det sista cluben gör, är jag rädd. Vatten på lågorna…