NorthLondonForever Ja bra jobbat, sen var det också bra av Corren att publicera sammanställningen, ändå inte självklart, bra av dom också, annars får dom ju mest skit av folk och inte sällan av dom som inte ens har Corren då man inte vill betala för vad som skrivs där. (Sen kan man alltid diskutera vad man tycker är värt att betala för men det är en annan diskussion).

Bjaffan1 SHL:s genomsnittliga biljettpris ligger på 187 kr. Om LHC hade fått ut motsvarande intäkt per biljett förra säsongen hade intäkterna för biljettförsälningen uppgått till 29 401 KSEK det vill säga nästan 10 MSEK bättre än utfallet i år. Här finns det minst sagt lite att jobba på.

Tycker personligen att detta är en intressant diskussion. Det måste ändå vara ganska enkelt att höja intäkterna genom att höja biljettpriserna utifrån rådande förutsättningar. Alla andra lag lyckas uppenbarligen med detta. Vi snackar om en fjuttig höjning på 60:- biljetten för att dra in 10 miljoner extra jämfört med tidigare år.

Känns som man har svaret framför näsan men lägger fokus på helt andra saker. Man ska magiskt ta sig till slutspel och höja publiksnittet varje säsong istället för att höja en biljett på sittplats från 225:- till 285:-. Kan bara tala ur egen erfarenhet men det ska mycket till för att jag ska känna att jag avstår matcher enbart pga biljettpriset.

Man kan väl vara lite smart också. Lördagsmatcher mot HV, Leksand, Frölunda etc så går det utan tvekan att köra en mer aggressiv prissättning. Folk kommer ändå betala för biljetterna.

Metallica

Verkligen!

Höj biljettpriserna. Vi kan inte ha sämst ekonomi i ligan samtidigt som vi har lägst biljettpris. Ibland undrar man ju vilka idioter det är som styr den här skutan? Att se över biljettpriserna är det första man borde göra.

Hade vi värvat Elon Musk som VD så hade han fixat till detta direkt. Han är kungen av att ta obekväma men nödvändiga beslut. Ring Pajen Ring!

Jag tycker iof att vi har ett marknadsmässig biljettpris med tanke på underhållningsvärdet. Tror tyvärr man skulle tappa mycket i biljettförsäljning med en väsentlig höjning och följaktligen förlora än mer genom minskad försäljning av öl, godis och mat.

Tror man ska börja i följande ordning:

1. Skapa engagemang (tex inte ha en ointresserad kommunikationsansvarig som står för allt som sipprar ut)
    2. Spela roligare hockey
    3. Öka upplevelsen i arenan - tex godare mat och inte 15 min väntetid på en blöt hamburgare, trevligare barer, be WL fundera över hur de kan få igång sittplats utöver G
    4. Höj biljettpriset

HOCKEY be WL fundera över hur de kan få igång sittplats utöver G

Hota barnfamiljerna precis vid ingången?

Jag tror det handlar om att på något sätt få ihop rätt människor nära varandra som gillar att höras. Många gånger är det tysta gubbar som sitter mellan folk som kan tänka sig att sjunga med. Hände flera gånger på sektion G förra säsongen.

Metallica

Håller helt med och 300 kr för en sittplatsbiljett är ju inte överdrivet mycket i dagens samhälle. Även om ex.vis publiksnittet skulle minska med 1000 pers. p.g.a. det något högre biljettpriset så skulle det vara en plusaffär. Jag tror inte heller den stora massan avstår att gå på matchen enbart för att priset är något högre utan det är nog mera produktens innehåll som är viktigare.

HOCKEY Tror tyvärr man skulle tappa mycket i biljettförsäljning med en väsentlig höjning och följaktligen förlora än mer genom minskad försäljning av öl, godis och mat.

Bör vara ganska mycket bättre marginaler på biljettintäkterna. Syns inte minst om man jämför ekonomi med Örebro, Rögle eller Leksand som håvar in pengar på att kränga dyrare biljetter. Nu pratar vi trots allt om en liten höjning från orimligt låga nivåer till en normal prissättning.

Uppenbarligen är man inte lönsamma trots att man säljer vidriga hamburgare, avslagen öl och ljumna popcorn. Man sopar ju banan med flertalet arenor på den punkten. Ändå går de plus och vi blöder pengar. Att rea ut biljetter och sälja nån hamburgare extra med dålig marginal verkar inte vara någon framgångssaga.

Metallica

Hmm, kanske lägre marginalkostnad att sälja en extra biljett vs en extra hamburgare men samtidigt blir det exponentiellt dåliga effekter med lägre publiksnitt genom lägre sponsorintresse och allt runtomkring. Höja priserna på biljetter kan nog bli det sista cluben gör, är jag rädd. Vatten på lågorna…

HOCKEY Tror inte man skulle tappa särskilt mycket publik om man gör det på rätt sätt. En höjning med 30:- per biljett är fortfarande strax under 5 miljoner extra i kassan.

Vilka biljetter man bör höja priset på och med vilken summa är upp till LHC att reda ut. Men en sittplats för 280:- istället för 250:- är för mig som supporter lite skitsamma. Så stor skillnad är det inte.

Tittar man på försäljning av produkter i restaurang och kiosk så säljer LHC mer än de flesta andra. Ändå är man luspanka. Att sälja några extra buffétallrikar är nog inte lika lönsamt när man börjar räkna på personal, matinköp, svinn osv.

Håller absolut med om att man samtidigt måste bjuda på underhållning och en bra produkt.

Metallica

Ah absolut, en viss höjning bör vi tåla och det räknar jag kallt med att det blir också. Nu resonerade jag om följderna för en väsentlig höjning utan någon som helst skillnad i övrigt.

Hade vi inte någon amerikansk konsult för ett par år sedan som bl.a. resulterade i en annorlunda prissättning?

Jag tror också att man skulle kunna ha högre biljettpriser generellt. Ska man hårddra det finns ju antingen säsongskortsinnehavaren eller sällanbesökaren. Den senare går kanske för att det passar ett visst datum, för att kompisar/familj går eller att LHC möter ett visst lag. Jag tror väldigt få avstår helt pga dyr biljett, men men kanske försöker hitta biljetter på en billigare sektion.

Tycker för övrigt inte Trägårdhs svar i Corren är så förtroendeingivande. Han tror att de höga personalkostnaderna beror på Health Care, räknar med att tillfälliga intäkter (NHL-avtal) ska rädda EK och säger att ett positivt beslut från Tillväxtverket skulle bli en bonus - fast den intäkten rimligen finns med redan på tidigare årsbokslut och bara kan bli en negativ överraskning vid avslag på överklagan.

Ndur Tycker för övrigt inte Trägårdhs svar i Corren är så förtroendeingivande

Då är vi två. Nästan bagatelliserar innehållet i ”rapporten”. Känns som han inte har koll. Eller om det bara är så att hans ord filtrerats genom Corren-reportern som gör att jag uppfattar hans svar som arroganta

Inte superlätt att höja biljettpriserna när arenan ekar tomt större delen av året.

Jag tror snarare på lägre priser på vissa sektioner. Då menar jag översta sektionerna och årskorten.

Som jag nämt förut, problemet är att arenan är för stor. Åtminstone för stor för 95% av alla matcher.

Idag så bokar åtminstone jag biljetterna samma dag som jag går. Det är liksom inte bråttom när biljetter finns. Ibland blir det inget köp ifrån mig, jag jobbar över, blir för trött eller någon annan skitgrej gör att jag ser hemma.

Naturligtvis bokar jag tidigt på vissa matcher, typ HV. Dessa matcher ser jag till att inte jobba över mm.

För min del blir det kanske 15-18 matcher/år pga jobb mm. Då är årskorten heller inget alternativ. I bästa fall går jag jämt upp. Då får jag inte bli sjuk eller nått oförutsägbart = för dyra årskort.

Skulle det vara mindre arena så skulle åtminstone jag köpa biljetter någon dag innan för att få bra plats. Resultatet vid något mindre arena skulle bli att det skulle köpas biljetter tidigare och att även mindre intressanta matcher inte vore halvtomma på publik. Stämningen i en hall som tar tex 6500 och det kommer 6000 ger bra upplevelse med lite tryck.

Det är stor risk vid högre biljettpris att sotdöden (aktieuttryck) kommer smygande sakta. Det blir en negativ spiral nedåt. För oss inbitna kanske inte skillnaden på 250 eller 280 kronor inte gör så mycket. För många, inte så inbitna kan det vara skillnaden på att istället gå på bio eller ta några öl istället.

Jag tror det vore bättre att sälja lite ”upplevelse biljetter istället” typ, stånd på stan. Match ink hamburgare för 280 eller nått.

Den dagen vi blir ett topplag igen, den dagen går det att ta bättre betalt.

Stople in

Om vi höjer priserna till direkt obscena höjder så kanske vi får samma effekt som Gucci får på sina handväskor? Att gå och se Cluben lira kommer bli så exklusivt och attraktivt att bara superrika, Jonna och Jockiboi och gängkriminella kommer ha råd. Ibland måste man tänka utanför boxen för att lösa vissa problem. 🕴️

Bjaffan1 Det är nu man blir orolig på riktigt. Detta kan bara beror på två saker, antingen myglar LHC oerhört mycket med sina publiksiffror, eller så ger man bort biljetter gratis.

Det är väl snarare det här som är oroväckande, inte att biljetterna är för billiga.

Ger man ut massa gratisbiljetter spelar det ju ingen roll vad biljetten kostar, blir ju minus affär oavsett

Sånt här är ju oroande & vet ju själv att det är rätt mycket tveksamheter kring hur ungdomssidan styrs…

Stople in Inte superlätt att höja biljettpriserna när arenan ekar tomt större delen av året.

Jag tror snarare på lägre priser på vissa sektioner. Då menar jag översta sektionerna och årskorten.

Fast att det ekar tomt en tisdag mot Växjö kommer inte hjälpas av att en sittplatsbiljett sänks från typ 220 till 180 spänn. Det är inte pga av höga biljettpriser det ekar tomt.

Jag är inne på att höja priserna, särskilt för attraktiva matcher. För de allra flesta som bara går några gånger per år hänger det inte på några hundralappar hit och dit. En lördagsmatch mot HV står inte och faller med om biljetten kostar 200 eller 300 liksom.

Det går ju bara inte gnälla på för dyra biljetter då det är väldigt billigt. Ett årskort på stå kostar knappt 2000. Det blir inte så stora intäkter på dessa summor tyvärr. Ett annat problem som jag hoppas de tagit itu med är “familjebiljetter”. Jag tycker att konceptet är bra, men borde ha tydligare gränsdragning på vad familjebiljett innebär. Jag har en bekant som bokade familjebiljetter hela säsongen där det var 2 bröder i ca 20 årsåldern och deras far. De är ju familj menade han på. Har hört andra historier där 3 kompisar bokar familjebiljetter för att få ner priset någon hundralapp per biljett. Enligt mig måste det till någon kontroll på detta, för det är stora uteblivna intäkter om det är många som gör såhär.