Forstätter diskussionen om “Game Score” i denna statistik-tråd istället, då den är lite bredare än att endast handla om Frölunda-matchen.
Strategen Gillar statistik eftersom man kan använda den för att bevisa det man vill….
Tycker statistik som ovan är rolig läsning men ibland missvisande.
Jag kan t ex tycka att Hävelid spelade bättre igår än gamescoren visar. Jag brukar tycka att Ehn gör mycket bra och är nyttig för laget men hans gamescore tenderar att vara jämförelsevis låg. Är det någon som har gjort samma iaktagelse?
Jag håller med om att det finns svagheter i modellen för hur Game Score räknas ut. Min första tanke är att den gynnar spelare som främst får starta med tekning i offensiv zon, och missgynnar dem som oftast får starta i defensiv zon. Det hade varit intressant att få in data för zon-starter i formeln.
T.ex. så finns denna artikel som behandlar ämnet, och bl.a. skriver detta:
There’s no question that this is important: a lost defensive zone faceoff costs a team approximately 0.25 shots on goal. For a guy like Kurt Sauer, who was out for 239 more defensive zone draws than offensive ones last year, that’s incredibly costly - perhaps 3 to 5 goals versus an even split. Sauer, who was on the ice for 39 goals for at 5v5 and 43 goals against last year, could be a +1 instead of a -4. With six goals corresponding to approximately one win, that has a huge impact on a defenseman’s apparent value. Indeed, the correlation between which zone a player starts in and the number of shots for and against his team while he’s on the ice are very highly-correlated