102 sålda säsongskort igår enligt CJS i Corren. Målet är 2250 till nästa säsong

Hotspurs Det är bra tänkt, man måste bli lite bättre på allting och kränga lite fler säsongskort varje säsong.

Skulle vi någon gång bli ett kontinuerligt slutspelslag så blir det ju ytterligare ett incitament att skaffa säsongskort, då man redan från start kan säkra upp stolar inför kommande slutspel. Nu vet man ju att säsongen tar slut i mitten av mars då är det lite skitsamma på den punkten tyvärr.

Jaha då var det en ny gissning i Aftonbladet:

Klubblegendaren lämnar Linköping

Ante Karlsson som tog över som huvudcoach efter sparkade Klas Östman tackas däremot inte av.

Sportbladet har ändå kunnat avslöja både att Ante Karlsson inte blir kvar som huvudcoach och att Mikael ”Musse” Håkansson tar över som huvudcoach nästa säsong.

Dessutom har Sportbladet avslöjat att Jeff Jakobs blir ny huvudcoach i Oskarshamn i Hockeyallsvenskan och att Mattias Zackrisson är på väg att bli ny assisterande coach i Linköping.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/qPweVo/utrensning-par-arlbrandt-bland-tranarna-som-far-lamna-linkoping

Metallica Jag är väl naiv då kanske som lever på hoppet och köper kort år efter år…… men visst framgång föder framgång även på kort-fronten såklart …..

10 dagar senare

Rob Som vanligt pratar Jakobsson mest om hur omöjligt det är att locka spelare till LHC… I övrigt är det “definitivt inte” aktuellt att göra sig av med Nick Shore.

Rob

Bra frågor från Adam. Några punkter jag noterade:

• PJ skyller årets misslyckande på Högbergs sorti och färre mål från Little, Russell och Rattie, samt svårigheter att hantera förväntningarna/hyllningarna från förra säsongen.
        • ”Ungefär samma spelarbudget”: tolkar det som någon eller några miljoner mindre än i år.
        • Christer Olsson verkar kunna vara aktuell som AC (”han är en kompetent tränare”) även om diskussion också pågår med Ante.
        • PJ har kontrakt till 2027 plus ytterligare ett optionsår.
        • Shore blir kvar. Tillsammans med Bakke, Ljungh och Johnsson är det centrarna som är tilltänkta att starta säsongen. Övriga nyförvärv är till kanterna.
        • En (1) ny back ska in är tanken, ”bra åt båda hållen”.
        • 14 forwards siktar PJ på. Det innebär att fyra nya ska in, varav en är Nybeck. Vill behålla Little, men ”kroppen ska hålla”. I så fall två ytterligare nyförvärv.
        • Låter som en ny målvakt som kan tävla med Myrenberg om förstaspaden ska in.
        • Adam påstod att Fantenberg ryktades till Schweiz, men PJ slog ner det helt: ingen exit i det kontraktet.

Ndur vi hör lite olika saker, märker jag. 😀 I mina öron trycker han på att det var ett misslyckande iår, att de blev för höga av förra årets placering, att de - vilket jag egentligen tycker är mest anmärkningsvärt, blev så påverkade av att media skrev upp dom att de trodde de var bättre än de var och trodde att saker skulle gå enklare.

Tycker överlag det låter som en rätt rimlig analys, även om det känns obegriplig att man kan slå sig till ro och tro att man inte behöver göra det hårda jobbet. Jag tycker även han är rätt tydlig i sin kritik mot Östman, dels genom att trycka på ovanstående och dels genom att trycka på att defensiven behövde stärkas upp. Indirekt säger han ju att det var ett misstag att förlänga Klas, men det är ju såklart inget som finns någon anledning att ta offentligt om en person som fortfarande är anställd av föreningen. Han trycker ju rätt mycket på att man borde vågat spela yngre spelare mer, och att Myrenberg borde stått mer tidigare.

Att svenska spelare inte nödvändigtvis hellre vill spela i Lhc än FBK är ju liksom ingen sensation och kommer ju på direkt fråga. Blir ju lite larvigt om han skulle sitta och säga att det inte var nån skillnad att värva till FBK.

DragskottsDan

Det är mer att man inser hur snett vi är på det lagbyggesmässigt.

Det enda jag förstår av det PJ säger är inställningen till målvaktssidan.

Han bekräftar att vår centersida nästa säsong är:

Shore, Ljungh, Bakke, Johnsson. Vi stannar här, tar en minut och sedan tänker att vi på punkten fart vilket vi behöver tillföra vårt lag. Hur ser vi på skridskoåkningen i den här centersidan? Nu svarar vissa ja men yttrarna kan vara snabba men ärligt? Kan man ha en trögare centersida på rören?

Backsidan bekräftar han inte rakt ut att det ska vara en toppback som ska in vilket i min bok krävs för att inte årets säsong ska upprepa sig. Han vill givetvis skydda sig från förra årets parodi när han skulle ha sista vingen klar till midsommar men kom igen.

Sen är det också att han inte kan ge tydliga och bra svar på Musses roll, han säger floskler endast och slänger sig med den skit man alltid gör.

Sen tycker jag också att han gör det enklast möjligt och skyller på färre mål och tappet av Högga. Inte det faktum att vårt försvarsspel lagmässigt varit ett haveri alla år han varit sportchef till exempel. Inte ett ord om att den aspekten av spelet varit ett haveri.

Sen när man inser vilka platser och roller vi har att fylla och ser vad som finns på kontrakt. Då blir det totalt becksvart för mig. Därav att detta får bli det sista på ett bra tag.

Nu kan vissa härinne fira iaf 😍

MrNebbiolo Inte det faktum att vårt försvarsspel lagmässigt varit ett haveri alla år han varit sportchef till exempel.

Det säger han väl iofs indirekt när han säger att Högga själv vann 10-15 poängtapp förra säsongen.

Sen håller jag med dig i övrigt, tycker inte att PJ inger förtroende. Mycket snack men inget man lever upp till

Sen kring tränare tycker jag det är oroande om Musse ska ha varit tänkt som AC först som det påstås. Skulle det vara så skriker det panik enligt mig att han blir HC

LaumannBingo Sen kring tränare tycker jag det är oroande om Musse ska ha varit tänkt som AC först som det påstås. Skulle det vara så skriker det panik enligt mig att han blir HC

Det vet jag inte riktigt om jag håller med om då man hade kunnat göra det lätt för sig och erbjudit Ante rollen, Ante som för övrigt inte är avskriven gällande den sista AC-platsen än.

MrNebbiolo Måste bara kommentera några saker, även om du hoppat ur för ett tag..

Angående centersidan har jag också lite farhågor om farten. Känns rätt trög, samtidigt är det inte viktigaste positionen att ha raketer på, men visst känns den rätt långsam.

Angående backsidan är jag inte alls säker på att det egentligen skulle behövas någon toppback in. Däremot behöver försvarsspelet förbättras, men det är ju två olika saker. Med den backsidan vi hade i slutet på säsongen och ett mer strukturerat spelsätt såg defensiven faktiskt rätt ok ut. Att bara ösa på med toppbackar utan att förbättra själva spelsättet blir samma sak som att ösa en läckande båt. Det ger liksom ingenting.

Att defensiven inte var tillräckligt bra och inte var det förra året är ju det han säger. Högberg sminkade ett dåligt spel, Ante behövde komma in för att styra upp defensiven etc. Att man inte förstod det innan säsongen är ju rätt förbluffande eftersom i princip hela bullen och statistikfolk därute påpekade det innan säsongen.

Angående Musse, så tycker jag alltid det blir dom här flosklerna egentligen. Det spelar liksom ingen roll om vi tagit in Tagnes eller Rönnberg. Det hade varit samma ord. Rätt tröttsamt, håller jag med om. Jag hade själv helst sett att man gått vidare med Ante som HC.

Nu är man ju luttrad av alla nystarter utan något riktigt resultat, så det känns lite som de kan säga vad som helst, det måste synas nån riktig förändring nångång också.

Lukkinen För att förtydliga.

Det skriker panik i att ”nu måste vi göra nått nytt & fräscht” man vill visa att man hittar något ”spännande” utifrån.

Man är rädd för att få kritik pga att man förlänger med Ante (likt hur det blev med Östman) & väljer då att göra något ”fräscht” för att visa att man iallafall försöker göra något nytt.

För mig blir det i det här fallet att man gör motsatsen mot hur man gjorde med Östman för att undvika kritik men här skulle man gjort som med Östman (förlängt) enligt mig

Paniken är att man känner sig behöva hitta något nytt

Ndur … men vad förväntar du dig? Hur skulle PJ kunna uttala sig på något annat sätt om en kontrakterad spelare?

Om vi säger att han skulle försöka göra sig av med Shore så vill han definitivt inte säga i en podcast på förhand att han kan tänka sig att skeppa iväg Shore. Då ger han den informationen till agenten (och andra lag som kan tänka sig att köpa) och förvärrar sitt eget förhandlingsläge.

LaumannBingo Då är jag med hur du menar. Håller absolut med om att det finns frågetecken. Hoppas man verkligen gjort hemläxan den här gången när man sätter Musse som HC, att han fått rollen för att han har de kvalitéer man eftersöker.

Lukkinen Ja man kan ju hoppas det. Samtidigt hade ju Östman de kvalitéer man eftersökte men gick ju inte så bra.

Nä förtroendet för PJ har gått som Tesla aktien… hoppas jag blir motbevisad men om det går åt helvete nästa säsong kanske vi kan hoppas på att han får dojjan och att Tony tar över, alt någon helt ny.