Matematikern Haha, när folk sitter och ljuger och inte ser att det jag förordat sen urminnes tider visar sig stämma bli man ju less.

Grova anklagelser här. Vem menar du har ljugit om vad? Och vad är det du förordat sedan urminnes tider som visat sig stämma?

Lukkinen Så grovt var det väl ändå inte. Dina anklagelser mot Bert däremot var ju ganska stark tobak. Hoppas det du skrev verkligen stämde.

Du kan ju scrolla bland mina inlägg om du vill ha historiska utsagor som visat sig stämma tillslut. Behöver inte redovisa allt en gång till i ett nytt inlägg.

Matematikern Så grovt var det väl ändå inte.

Jo, påstår man att någon ljuger ska man ha konkreta bevis för det. Att ha olika åsikter i en fråga är inte att ljuga.

Matematikern Dina anklagelser mot Bert däremot var ju ganska stark tobak. Hoppas det du skrev verkligen stämde.

Mina anklagelser mot Bert? Givetvis stämmer det jag (och många andra) framfört. Men om du ändå är övertygad om att jag (vi ljuger) kan du väl åtminstone ta till dig av vad personer inom föreningen själva sagt i media? Junland tex. Eller ljuger han också?

Matematikern Du kan ju scrolla bland mina inlägg om du vill ha historiska utsagor som visat sig stämma tillslut. Behöver inte redovisa allt en gång till i ett nytt inlägg.

Jo, du får hemskt gärna upplysa oss. Ditt korståg för Bert har i ärlighetens namn aldrig bevisat ett skit och din andra käpphäst, försäsongsmatchernas vara eller icke vara, är väl bara du som någonsin drivit? Vad skulle det ha bevisat?

Och varför diskuterar vi Bert igen?! Du har ju själv erkänt att det nog var rätt att fimpa honom. Vad har ännu en gång fått dig att med näbbar och klor kämpa för honom?

Edit
      Att kritisera Bert för sakens skull är ju givetvis inget självändamål. Du som varit extremt aktiv i Berttråden borde ha insett att jag själv var mycket positiv till honom till en början. Han kändes som precis den tränaren LHC då behövde. Att sedan kunna revidera en åsikt, efter åtskilliga händelser, ser jag personligen som ett sundhetstecken. Snara sjukligt att vara helt oförmögen att ändra inställning i en fråga oavsett vilken information som framkommer med tidens gång.

Tänk om vi aldrig sparkade Säcken. Taket i SAAB:en hade varit fullt av hissade årtal med SM-guld.

Lukkinen

Ja alltså, Bert-grejen har väl varit avhandlad sedan lång tid tillbaka, om jag inte missminner mig så påvisade en av de sista ”statistiska” studierna som framfördes här att det i majoriteten av fall kunde tolkas vara positivt, eller i minsta fallet rationellt, att sparka en tränare under säsong då det % sett var 1. Chans till positiv förändring eller 2. Ingen förändring alls (det vill säga det blev inte heller sämre situation). Med andra ord var det väl rent statistiskt väldigt rationellt att sparka en tränare för att försöka få till en positiv förändring eller i alla fall ett status quo. Alltså ur ett cost benefit tänkt.

Anonymous5 Kombon “positiv effekt + status quo” gav bättre utfall än “negativ effekt + status quo”.

Plus det faktum att en viss herre inte är det minsta villig att grotta ner sig i varför vissa lag får positiv effekt och varför vissa får negativ. Om 30% ger en positiv effekt är det givetvis mycket intressant om det går att finna en röd tråd där (ex tränaren förgriper sig på spelare i duschen), detsamma med de negativa utfallen (ex sportchefen kickar en omtyckt tränare pga meningsskiljaktigheter och inte pga spelmässig kräftgång).

Lukkinen Jo, påstår man att någon ljuger ska man ha konkreta bevis för det. Att ha olika åsikter i en fråga är inte att ljuga.

Vill du medge att du ansåg att Bert var roten till allt ont back in the days då?

Lukkinen Mina anklagelser mot Bert? Givetvis stämmer det jag (och många andra) framfört. Men om du ändå är övertygad om att jag (vi ljuger) kan du väl åtminstone ta till dig av vad personer inom föreningen själva sagt i media? Junland tex. Eller ljuger han också?

Kan du länka till när Junland säger att han begick psykologiska övergrepp som påstods? Eller ska du neka att du skrev så också?

Varför jag tjorvar om Bert? Mm man drar felaktiga slutsatser efter ett händelseförlopp riskerar man att inte lära sig något och i slutändan göra om samma misstag igen.

Det sitter inget i väggarna i Saab arena. Det rör sig däremot människor i lokalerna som tar beslut baserat på, ja vaddå? Magkänsla? Subjektiva bedömningar? Intuition? Detta får såklart konsekvenser när man över tid inte grundar sina beslut i korrekta resonemang och slutsastser. Den ultimata konsekvensen är att man på sikt aldrig kommer att bli bättre än alla andra.

• Nu har man t.ex. haft ett liknande upplägg på försäsongen i 20 år och tänkt 0 nya tankar/upplägg under tiden.
          • Man sparkade tränare under säsong (mot alla forskning)
          • Bygger lagbygget baserat på subjektiva bedömningar istället för att ta fram en mer matematiskt välgrundad modell

Vi ska dock ge föreningen att något äntligen är på gång i form av Hank, samarbete med universitet o.s.v. men det går ju inte direkt undan om vi säger så. Samtidigt går andra lag in i sin andra, tredje säsongen med en heltidsanställd analytiker.

Matematikern Nu har man t.ex. haft ett liknande upplägg på försäsongen i 20 år och tänkt 0 nya tankar/upplägg under tiden.

Detsamma kan sägas om lyckosamma lag. Har Skank, Växjö, Färjestad etc lagt ned försäsongsmatcher?

Matematikern Man sparkade tränare under säsong (mot alla forskning)

Tvärtom helt rättenligt den forskning du publicerade. Resultatet blev också lyckat.

Matematikern Bygger lagbygget baserat på subjektiva bedömningar istället för att ta fram en mer matematiskt välgrundad modell

Vad vet du om det?

Matematikern Junland sa i Candevis podd på Corren att det var som att ett åskmoln låg över arenan. Han själv hade gått in och gråtit i sliprummet, och han är väl ganska… hårdhudad ändå den gode Jonas. Han nämnde inte Bert explicit i sammanhanget men det var i samband med att de pratade om hans tid som tränare om jag minns rätt.

Matematikern Vill du medge att du ansåg att Bert var roten till allt ont back in the days då?

Verkligen inte. Som sagt, LHC var ju knappast ett självspelande piano redan innan Bert kom. Men att i en redan dålig situation inte göra sig av med ett uppenbart problem vore inget annat än dårskap

Matematikern Kan du länka till när Junland säger att han begick psykologiska övergrepp som påstods? Eller ska du neka att du skrev så också?

Du kan gott få rota i Berttråden. Allt finns där och det har inte framkommit något nytt alls de senaste två åren. Således borde den här jäkla Bert-grejen vara överstökad för de allra flesta. Varför är den inte det för dig? Varför vägrar du släppa honom?

Matematikern Mm man drar felaktiga slutsatser efter ett händelseförlopp riskerar man att inte lära sig något och i slutändan göra om samma misstag igen.

Vilka felaktiga slutsatser tänker du på?

Matematikern Det sitter inget i väggarna i Saab arena. Det rör sig däremot människor i lokalerna som tar beslut baserat på, ja vaddå? Magkänsla? Subjektiva bedömningar? Intuition? Detta får såklart konsekvenser när man över tid inte grundar sina beslut i korrekta resonemang och slutsastser.

Vilka korrekta resonemang och slutsatser menar du pekar på att LHC agerade fel? De där forskningsrapporterna du länkade till och argumenterade för som styrkte att LHC faktiskt gjorde rätt?

alfie Matematikern Bygger lagbygget baserat på subjektiva bedömningar istället för att ta fram en mer matematiskt välgrundad modell

Vad vet du om det?

Dessutom skulle jag vara mycket intresserad av att se den matematiska formel som säger att just Bert ska vara vår självklara huvudtränare. “Redan de gamla grekerna såg Bert som en självklar tränare för LHC. Ungefär samtidigt som Pythagoras lade sin berömda sats

alfie Detsamma kan sägas om lyckosamma lag. Har Skank, Växjö, Färjestad etc lagt ned försäsongsmatcher?

Blir man bättre än alla andra genom att apa efter andra föreningar istället för att använda en egen hjärna och tänka själv?

alfie Vad vet du om det?

Är PJ rekryterad som analytiker menar du? Helt uppenbart är han där för sin magkänsla och kontaktnät. Dom berättar ju själva om hur dom tänker vid rekryteringarna och det är ju bara floskler. Tittar du på namnen och statistiken blir det också tydligt.

Anonymous6 Det där är inte samma sak som att påstå att Bert utövade psykiskt terror/psykologiska övergrepp. Tänker inte gräva i nån tråd @Lukkinen , är ju dessutom helt omöjligt att hitta nått efter allt stök med trådarna och inläggen du flyttat runt överallt. Du får helt enkelt gå till dig själv och fundera vad det ger dig att sitta och förneka det/hitta på saker.

Matematikern Tänker inte gräva i nån tråd

Varsågod och skit i det då. Det har som sagt ändå inte framkommit något nytt i frågan de två senaste åren. Varför du känner dig nödgad att återigen ta upp det hela efter att du erkänt att du hade fel vette fan

Matematikern är ju dessutom helt omöjligt att hitta nått efter allt stök med trådarna och inläggen du flyttat runt överallt

Ingen har rört Bert-tråden och det är endast om man inte har forumsvett nog att posta i rätt tråd som ett inlägg flyttas. Således ditt eget “fel” om du inte är förmögen att göra rätt från början och ditt inlägg flyttas dit det hör hemma

Matematikern Du får helt enkelt gå till dig själv och fundera vad det ger dig att sitta och förneka det/hitta på saker

Ska vi enas om att vi ger fan i att kalla varandra för lögnare nu? Att du är oinformerad / ignorant gör inte oss andra till lögnare

Matematikern Blir man bättre än alla andra genom att apa efter andra föreningar istället för att använda en egen hjärna och tänka själv?

Det var dock inte det vi diskuterade. Du tog upp att försäsong är skräp med oss som exempel när andra lag med samma upplägg lyckas.

Matematikern Är PJ rekryterad som analytiker menar du?

Det har jag inte sagt. Men du kommer med ganska svepande grejer som du själv (som ju normalt sett älskar att ha kött på benen) inte har en aning om! Vad vet du om hur mycket Cluben jobbar med underliggande siffror? Hur vet du att de bara jobbar magkänsla? Är det månne din magkänsla som talar? Förvånad att du ens har nån sån 🙂

alfie Det var dock inte det vi diskuterade. Du tog upp att försäsong är skräp med oss som exempel när andra lag med samma upplägg lyckas.

Med den logiken är det ju egentligen bara att lägga ner försäsongen för alla som missade slutspel, och det är extremt lång ifrån min poäng. Våga istället fundera igenom vad syftet är och skit i vad alla andra gör. Att gå i andras fotspår ger ingen edge. Hitta nya sätt att nå framgång. (van der Poel, Ingebritsen, volleybollkillarna i EM o.s.v.)

Att bussa runt grabbarna Sverige runt har gjorts nu i 20 år och gulden har ju inte direkt haglat. 20 år till med exakt samma upplägg någon? Åka till isladan i Mjölby o få torsk av något skitgäng varje år kan ju inte va så kul?

alfie Men du kommer med ganska svepande grejer som du själv

Vad är det som sveper? Man anställde PJ på heltid istället för Hank. Nu verkar ju Hank tack och lov ändå vara påväg in men mer konkret än så blir det väl knappast att det är hans mage man valde att gå på istället för Hanks hjärna eller en matematisk modell? Vad är problemet?

Matematikern Vad är problemet?

Problemet är att du själv verkar ha ensamrätt på att komma med ogrundade teorier medan när nån annan gör det blir hen förlöjligad och ombeds komma med fakta. Återigen, vad vet du om hur Cluben jobbar med underliggande siffror? Var har du faktan på att de “bara går på magkänsla”?

Matematikern Att bussa runt grabbarna Sverige

Det där har jag aldrig stått bakom heller och håller med om att årets upplägg har varit rätt korkat. Jag säger som jag sa i en annan tråd - börja med att möta lite skitlag i närområdet, ta några enkla segrar och bygg lite självförtroende. Fortsätt med konferensresa med fokus på team building. Avslutade med matcher mot kvalificerat motstånd så man är redo för vad som komma skall.

Att, som i år, bussa riket runt och uteslutande möta svårt motstånd på bortaplan är långt från optimalt. Det håller jag med om. Det betyder inte att försäsongsmatcher är oviktiga.

alfie Att, som i år, bussa riket runt och uteslutande möta svårt motstånd på bortaplan är långt från optimalt. Det håller jag med om. Det betyder inte att försäsongsmatcher är oviktiga.

Det är dessutom ett upplägg som många ifrågasatt och mig veterligen ingen öppet försvarat. Men, att utifrån det dra slutsatsen att försäsongsmatcher är värdelösa känns en gnutta långsökt.

alfie Återigen, vad vet du om hur Cluben jobbar med underliggande siffror

Jag vet stt den ytterst ansvariga för sporten, som nyligen rekryterades, gick till en snubbe (PJ) med bakgrund som hockeyspelare och inte analytiker/statistiker. Vi vet också att det är han o Pajen som spånar och tillsammans killgissar spelartyp och hur väl den passar i laget:

Vad är ditt problem nu?