Förhoppningsvis har man så pass bra koll på grejerna att man inte kommer tappa elitlicensen. Nu antar jag att en hel del av ökningen av budgeten för spelartruppen är öronmärkta pengar och inga generella sponsorintäkter, men jag kan inte förstå hur man inte i ett sånt läge kan resonera med sponsorerna och säga att ”vi tar gärna era pengar och värvar en spelare av högre kvalitet, men en del av det kommer hamna på banken så den spelaren har ett lag att spela i även nästa år”. Nu är jag såklart inte så dum att jag tror att det är precis så det går till, men ni förstår kanske hur jag menar.
Sänkt hallhyra känns väl som att det skulle gå igenom tidigast från och med årsskiftet, så även om det skulle ge ett fint tillskott är det väl främst från nästa säsong då.
En annan fundering som någon mer välskolad i området gärna får hjälpa mig med: Är det nya kravet på procent av omsättningen för hela koncernen eller bara elitverksamheten? LHC har väl som bekant en väldigt stor kostym med dotterbolag och annat som trissar upp omsättningen. Om det gäller hela koncernen skulle Cluben rent teoretiskt kunna avyttra/avveckla verksamhet som inte är tillräckligt vinstdrivande/kostnadsbesparande för att på så vis klara licenskraven?