Malmö har nu två personer i sitt analytikerteam:

Hank

Även om LHC skulle anställa dig eller någon annan analytiker så skulle våran kära Klas fortsätta med vårat icke fungerande spelsystem.

en månad senare

Mest anmärkningsvärda statistiken efter två spelade matcher? Kanske Ty Ratties +3. 😆

Ndur Tycker ärligt talat att det märks på hans inställning och spelsätt. Forecheckar och backcheckar betydligt hårdare än vad han gjort tidigare. Lite mindre “glida runt långsamt lutandes mot klubban”-aura.

@Hank

Vad säger statistiken från de inledande matcherna om vårt spel? Är vi, statistisk sett förtjäna av 5/6p? Eller är vi på väg mot en Tommy Johnsson säsong? Eller är det faktiskt så att Klas och staben fått ordning på våra svagheter iår och spelar en mer framgångsrik hockey?

Läste att du inte har all statistik än, så du får ursäkta en dum fråga. Förstår också om data mängden som du ev har kanske är lite tunn.

Edit: med en Tommy Johnsson säsong menar jag en säsong med en stark, poängmässig inledning, men där statistiken tydligt visade att vi spelade som ett bottenlag. Vilket sen blev utfallet efter att verkligheten kom ikapp och serien summerades…

Edit 2: postade först detta i en match tråd. Hoppas jag justerade till rätt ställe nu 🙂

MakeClubenGreatAgain Statistiskt har vi övepresterat hittills. Skottförsök för och emot och corsi är skit. Men det är ju bara två matcher så statistiken kan sticka i olika riktingar ganska snabbt. Jag menar, det finns väl ingen (hur hemmablind man än är) som kan säga att vi var bättre än, eller spelade jämnt mot, HV.

Jocke

All tillgänglig statistik kommer garanterat med rätta styrka att vi var klart sämre än HV. Gårdagens match, däremot, tror jag personligen är ett praktexempel på där statistik (antar att den också kommer visa övertag för OJK, främst i tredje perioden), är lite missvisande. I två perioder vill jag påstå att vi tog klart fler farliga avslut än de och puckinnehavsmässigt var det mer eller mindre jämnt. När de sedan jagar i tredje är det rätt naturligt att vi mest fokuserar oss på att inte gå bort oss och ligga på rätt sida. Det får väl främst den där corsisiffran att se dålig ut, så frågan är egentligen hur stor vikt man ska fästa vid det? En match där vi var bättre när vi behövde vara det och sedan försvarade oss väl.

Lukkinen vanlig corsi är väl de flesta överens om har relativt liten korrelation med resultat. Close Corsi är väl lite mer relevant, men oavsett vilket mått man tittar på är väl en enskild kategori rätt ointressant att titta på.

Lukkinen Ja precis. Matchen mot HV trycker ju ner oss statistiskt efter två spelade matcher. Att vi var bättre mot IKO framkommer ju liksom inte i summerad form.

MakeClubenGreatAgain @Hank

Vad säger statistiken från de inledande matcherna om vårt spel?

Skribenterna ovan har redan varit inne på mycket av det jag tänker skriva. Man blir ju mörkrädd av att titta på totala corsin under dessa två matcher. Men som sagt, det behöver inte säga allt. T.ex. sett till chanser under första halvan av HV-matchen så var det helt jämnt, vi skapade inte mycket framåt, men släppte heller inte till många farligheter bakåt. På samma sätt hade vi även ett övertag mot Oskarshamn efter två spelade perioder, Både sett till målchanser och close corsi (53%).

Men väldigt litet sample size att gå på. Så svårt att säga om det är på väg mot en Tommy-säsong eller hur poängskörd och spel kommer se ut framöver.

4 dagar senare

På de tre inledande matcherna så har vi släppt 42, 35 och 31 skott emot oss och blivit totalt överkörda i skottstatistiken. Tankar om det?

Kjeppkinesen På de tre inledande matcherna så har vi släppt 42, 35 och 31 skott emot oss och blivit totalt överkörda i skottstatistiken.

Högga har en räddningsprocent på 96.1. Däremot har Myrenberg 80.56%.

Tankar på det?

Tankar på att vi har tagit Oskarshamns försvarsgeni Jacobs? Vi läcker & OJK läcker, bara att de gör fler mål än oss… Saknar Hävelid…

Har aldrig förstått den värvningen, LHCs försvar har varit värdelöst sen han kom in

Modo- LHC 30-14 i skott i skottsektorn

LHC-Oskarshamn 18-18 skott i skottsektorn

HV-LHC 32-15

37 % av skotten i skottsektorn för oss hittills. Känns som det finns att jobba med.

Mittzon Modo- LHC 30-14 i skott i skottsektorn

Det där är helt otroliga siffror om man har i åtanke att halva Modos lag håller allsvensk klass.

Jag begriper faktiskt inte hur det är möjligt att vi släpper till så mycket skott när känslan ändå är att det ser hyfsat ut i egen zon. Har jag fått grå starr i mitt hockeyöga eller?

Mittzon Matchen mot Oskarshamn var riktigt skum rent statistisk. Vi satt ett gäng gossar i Saaben och samtliga höll på att tappa hakan efter varje period när vi tittade på skottstatistiken. Matchen var Clubens i 60 min och vi kontrollerade ju tillställningen riktigt bra.