exile82 antar att man räknar med antal minuter spelade på något sätt också.

98 bra poäng! Mål per istid kan ju vara högt såklart.

Nu när säsongen är slut hade det varit kul att höra @Matematikern förklara hur den dåliga försäsongen inte hade något med utfallet av tabelläget att göra. Så som vi sätt de 5 tidigare säsongerna…

exile82 Nu när säsongen är slut hade det varit kul att höra @Matematikern förklara hur den dåliga försäsongen inte hade något med utfallet av tabelläget att göra. Så som vi sätt de 5 tidigare säsongerna…

Det, och så vore det trevligt om han hade någon idé om hur det är möjligt att HV lyfte som en raket efter tränarbytet.

exile82 Så vad lägger vi i “producerar mål som en toppförare”?

Diagrammen visar data per 20 spelade minuter i de olika spelformerna, därav “G/20” för antal mål per 20 spelade minuter, som exempel. Törna gjorde, i lika styrka, mål i en takt som är bättre än 85% av ligans forwards. Vilket jag valda att benämna som “producerar mål som en toppforward”.

Han landade in på 0,33 mål per 20 spelade minuter i lika styrka. Exakt samma nivå som Patrik Karlkvist och Marcus Sylvegård. Bättre än Ty Rattie, Mattias Bromé, Joakim Lindström och Jonathan Dahlén bl.a.

Man kan även titta på hans effektivitet, hur många av hans skottförsök som resulterar i mål, där är han bättre än 90% av ligans forwards, bättre än Soumela, Möller och Abols bl.a. Törna fick dock bara mer speltid, i lika styrka, än 35% av ligans forwards (knappt 12 minuter per match). Dessutom matchas han främst i defensiva situationer, mot motståndarlagens bästa spelare.

Hank Diagrammen visar data per 20 spelade minuter i de olika spelformerna, därav “G/20” för antal mål per 20 spelade minuter, som exempel. Törna gjorde, i lika styrka, mål i en takt som är bättre än 85% av ligans forwards. Vilket jag valda att benämna som “producerar mål som en toppforward”.

Tack @Hank, det var precis det jag var ute efter. Jag ifrågasatte inte bedömningen, jag vill bara förstå på vilka grunder du drog den slutsatsen. Och jag håller med, producerar men bättre än 85% av övriga forwards for man nog dras med epitetet “toppforward”

Hank På pappret har vi alltså en toppforward som producerar i nivå med Karlkvist, men han får bara spela i defensiva situationer och får sparsamt med istid i jämförelse. Med den här statistiken borde han alltså spela i vår absoluta toppkedja, alternativt erbjudas ett fett kontrakt i Schweiz…. och det är Törna vi pratar om… Mitt huvud gör ont av så många anledningar 😲😵

Fast bara för att han producerar “som en toppforward” sett till mål per minut betyder det inte att han hade kunnat bära en toppforwardroll med typ dubblad istid och matchande i avgörande, offensiva situationer. Finns inga garantier för att den produktionen hade vuxit linjärt med ökad speltid.

Känner mig trygg med Törna i en tredjekedjeroll.

Ska man omvärdera statistikens allsmäktiga relevans eller Törnas kvaliteter. That is the question 🤷.

Jag tycker man ser på en spelare om den är dålig eller inte. 😉

Fantomen Hur bra man är på att skjuta är bara ett attribut i mängden. I många andra delar av spelet ligger han runt medel i ligan. Som @alfie är inne på så finns det inga garantier för att produktionen ökar linjärt vid mer speltid. Jag tycker också att han passar bra in i en tredjekedja. Men kommentarer att han aldrig träffar mål eller bara skjuter i magen på målvakten, är inget som statistiken tyder på, utan är snarare felaktiga.

@HOCKEY vad säger ditt hockeyöga om Törna om du skulle betygsätta/scouta honom?

alfie Självklart inte. Med statistik kan man bevisa vad som helst och min illa formulerade poäng ovan är att jag hoppas att vi inte blir så bokstavstroende vad gäller statistikdelen av sporten. Men å andra sidan… om man inte provar så får man aldrig veta. Törna kanske slår alla förväntningar och blommar ut nått vansinnigt med mer förtroende och producerar exponentiellt bättre. 😏

Hank vad säger ditt hockeyöga om Törna om du skulle betygsätta/scouta honom?

Mitt hockeyöga och min begynnande ölmage säger att Törna i SHL-upplaga >22/23 inte är en spelare att satsa på högt upp i hierarkin om man som LHC vill bli mer spelförande. Tycker han är en OK utfyllnadsspelare som kan platsa i 3:e/4:e och som kan nypa dit den emellanåt. Jag har dock inte känslan av att han tänder laget med sitt spel och sällar mig till dom som klandrar honom för alibikämpande. Tycker att han användes som han borde den här säsongen.

Angående Törnqvist så fick han spela en hel del i 1:a/2:a kedjan föregående säsong(21/22). Landade på 12 mål och 25 poäng den säsongen jmf 10 mål och 19 poäng denna säsong. Vill minnas att han även fick en hel del tid i pp den säsongen och några mål i den spelformen.

En habil, nyttig och allround spelare som ligger i spannet 20-30 poäng i bästa fall. Egentligen kan jag tycka att han är lite för bra för att hålla till i 4:e kedjan men profilen på nuvarande lag är ju åt hållet likvärdiga breddspelare utan tydliga spetsformationer. Skillnaden mellan kedja 1-4 är inte stor och därför man t.o.m ser spelare som Ehn, Gallo och Törna hålla till i 4:e kedjan stundtals.

@Hank Har du lättillgängligt i din statistik hur ofta Ehn - Ljungh - Rattie spelade ihop och hur de presterade som enhet rent statistiskt?

• Hank svarade på detta.

HOCKEY Mitt hockeyöga och min begynnande ölmage säger att Törna i SHL-upplaga >22/23 inte är en spelare att satsa på högt upp i hierarkin om man som LHC vill bli mer spelförande.

Bra talat min vän. Jag litar nämligen mer på din ölmage än på ett par svarta siffror på ett vitt papper.

Merci Ehn - Ljungh - Rattie

De spelade tillsammans en del, utan vidare framgång tyvärr, eller t.o.m. dåligt. Vilket iofs de flesta av kedjekombinationerna med Ljungh gjorde, med följande undantag:

Gallo - Ljungh - Rattie
                  Ehn - Ljungh - Russell

Hank Ehn - Ljungh - Russell

Denna kedja funkade väl klockrent fram tills man fick för sig att ändra hela laguppställningen för 63:e gången för att klämma in Palmu och Maxwell någonstans.

Ljungh presterar som bäst bredvid den typen av spelare. Någon dominant center i spelet 5 mot 5 lär han inte vara nästa säsong heller.

Metallica Ehn - Ljungh - Russell

Denna kedja funkade väl klockrent

Håller med, synd att man splittade den kedjan.

Metallica Ljungh presterar som bäst bredvid den typen av spelare. Någon dominant center i spelet 5 mot 5 lär han inte vara nästa säsong heller.

Fast samtidigt så var han dominant i 5 mot 5 säsongen innan. Framför allt presterade han bra tillsammans med Lantosi, med tredjelänkar så som Little och Gallo.

Hank Det har du säkerligen rätt i. Är mest inställd på att han har haft sin peak i karriären.. Blir jättegärna överbevisad av honom.

• Hank svarade på detta.

Hank tack för svar! mm, hade för mig det ej var så bra där tyvärr. Blir ett pussel för arla & co detta