Bowmore Han har gjort det bra men väntar mig mer av Rattie. Ibland blir jag förbannad när han passar, vill se mer skott där.

Han är ju rolig med. För han gör mål på de skotten som han skjuter i magen på målvakten och så missar han de lägena som är öppet mål.

Kjeppkinesen

Du är inte så dum som du ser ut när du tar alla tabletter i rätt ordning!😘

(Och framförallt, när du håller dig till att kommentera hockey!)

Är du snäll att säga till din fru att jag kan bli några minuter sen till massagen imorgon?

Metallica Ska man bryta mönster så måste det någonstans tummas på riskerna

100% men bara för att det va passivt förra säsongen är det inte bra med dumdristiga beslut nu för att det är nåt annat än det vi såg ifjol. Risker måste alltid tas men det finns ju gradskillnader på risk/reward-skalan.

Ett bra 3 mot 3-spel enligt mig handlar mycket om att vårda pucken och att det ska va en jävla fart på spelare utan puck med mycket platsbyten och sökande efter fria ytor. Hellre vända om och börja om än att tappa pucken, utan att för den sakens skull såsa runt och inte försöka. Frenesi och smarthet på spelarna utan puck så kommer man skapa ett kanonläge i princip i varje anfall.

Förra matchtråden var Russell-tråden. Detta får bli 3 mot 3-tråden 😆

Metallica

Jag håller inte med om att detta är en bra strategi.

Du använder ett exempel som KAN falla väl ut. Om vindarna vänder och drömmarna blir verklighet.

Statistiskt sett kommer man förlora väldigt mycket på den ”strategin”.

3 mot 3 är alltid en chansning. Varje beslut en spelare tar kan leda till både vinst och förlust.

Man kan vinna genom att ha tur, eller göra smartast avvägning. Du förordar att hoppas på tur. Det tror jag inte är vinnande längden.

Spelar man smart, så kan man fortfarande ha otur, men statistiskt sett kommer det löna sig.

För övrigt hatar jag 3 mot 3! Idiot-Hemlin tänkte att det skulle dra mer publik, direkt till straffar är t.om rättvisare.

alfie

Haha!

Jag trodde detta var Östman-är-ansvarig-för-varje-skridskoskär-tråden!

Men okej, min antagonist gav upp. Så det kan väl få bli 3 mot 3-tråden då!🙁

Lokalpatrioten Är du snäll att säga till din fru att jag kan bli några minuter sen till massagen imorgon?

Absolut! Hon har Niclas Wahlgren på förmiddagen ändå, och han brukar betala för en runda till. Den kåte bocken.

Måste bara flika in som ändå var på plats hur otroligt värdelösa sittplats var idag. Vill man inte klappa och heja fram sitt lag? Sjukaste jag varit med om.

Kjeppkinesen

Va fan! Han skulle ju bli portad ju!

Men, okej det blir det ert problem.

Klär han ut sig till Bianca och försöker förföra mig en ändå gång till! Då ringer jag hans mamma!

Nyktra analysen dagen efter som vanligt.

Det är nog delvis som @Lokalpatrioten säger att Östman har ett annat ledarskap men jag tycker för att utvecklas och att utveckla laget behöver han titta på Mitell som är lugn och sansad men också kan säga ifrån när det blir haveri. Bryta momentum för andra laget också, LHC har haft svårt med det över tid. Där finns mycket att lära.

Linus Hultström, började starkt i PP och gjorde sina poäng, nu haft generalstrul på slutet i egen zon. Måste börjar värdera mer när han ska spela enkelt eller svårt. Det är verkligen dags nu med hans ålder, lön och vad det hade gjort för laget. Worge släcker många bränder på en match. Just igår är Hulta sämst i laget med Gallo tycker jag. Förstår att det sliter på Linus när PP går dåligt för det är hans PP som lagets quarterback.

Markus Ljungh, INGEN spelare har fått så många chanser i PP som Ljungh, jag förstår inte att man inte ger upp nu, det är dags att peta Ljungh i PP1, Leier måste få chansen, han styrde PP i Tyskland och är bekväm i den rollen. Sen peta och flytta på Bystedt till bakom mål istället eller framför för tycker han är smart där också. Ljungh får inte till det riktigt i PP och han kan få styra PP2 men i PP1 måste det skiftas nu.

Jeppe, givetvis har PJ inlett diskussioner med Jeppe om nytt avtal, dock är det inte alls bra för LHC att Jeppe spelar som han gör nu när det gäller kontrakt. En förlängning på nuvarande lönenivå är dock en no brainer för mig, blir det upp mot 200 så är det trist men då finns det bättre backar på marknaden för mig.

Elie-Ljungh-Rattie, hoppas nu fler insett vilken faktor Elie faktiskt är som ytter, hur han skapar ytor och kan röra sig i helt andra ytor. Här gör Ljungh sin roll kanon tycker jag, han balanserar upp den här kedjan med att ta defensivt ansvar och vara i bra ytor.

Bouma-Ehn-Strandberg kontra fjärdekedjans nivå

Den här kedjan har verkligen fyllt en roll och varit riktigt bra även igår, för att dock balansera upp hela laget och vår fjärdekedja samt att Strandberg ska få spela där han vill som center tror jag ändå den bryts för då blir det om Russell fortsätter som igår:

90-21-19

77-17-22

Då tycker jag dessutom att varken tredje eller fjärde är några dåliga kedjor.

Toppkedjor:

18-61-39

41-25-13

Här tycker jag både igår och även matchen innan mot Rögle att Bystedt tagit kliv, tycker han blir bättre och bättre för varje match. I honom har vi enormt sparkapital. Jag tror han kan explodera totalt efter JVM om han håller sig skadefri. Huvudjägare finns tyvärr gott om i JVM så där får vi hålla alla tummar…

Slutligen blev det ändå seger, förra årets lag hade torskat, det är jag helt säker på, det finns ändå något att bygga på. Sex poäng kvar att spela om innan uppehållet, minst tre poäng till eller fler och starten av säsongen har varit kanon anser jag. Vi måste ändå inse var vi är på resan och att vi bygger något nytt från grunden. Då är starten ändå riktigt bra.

alfie Två matcher i rad nu på hemmaplan som vi vunnit oförtjänt.

Ett bra lag vinner matcher även om det är oförtjänt, vi spelar på en högre nivå i år.

I princip helt jämnt i lika styrka och corsi. Lite högre förväntade mål till fördel LHC.

Timrå hade vassare PP men i övrigt känns fördelningen 2 poäng till oss och 1 poäng till Timrå förhållandevis rättvist.

MrNebbiolo men jag tycker för att utvecklas och att utveckla laget behöver han titta på Mitell som är lugn och sansad men också kan säga ifrån när det blir haveri.

Om vi ska vara helt ärliga, tror vi seriöst att Östman inte säger till när det ser skit ut?

Det är ju självklart att han gör det

Metallica Just att han tar den “sämsta” vägen rakt in i mitten och utmanar alla tre motståndarna på samma gång är ju exakt vad som gör att de går bort sig.

…och den här gången gick det hem. Men vad är sannolikheten egentligen? Som någon skrev så lyckas det inte i 97 fall av 100 och då är risken att vi åker på en 2 mot 1a istället. Tycker defintivt att man ska spela för att vinna, men det bör ändå finnas bättre avvägningar än att på egen hand utmana samtliga motståndarspelare.

Allt är inte svart eller vitt, spela defensivt eller offensivt. Det finns en gyllene medelväg

LaumannBingo

Givetvis säger han till men han lyckas inte bryta momentum för andra laget. Det jag är ute efter, han får göra precis vad han vill och agera på vilket sätt han vill, det gäller att bryta momentum. Ge sitt lag andrum och även få igång spelet igen. Där jag upplever att de bästa tränarna verkligen lyckas medans de mer ”vanliga” faller kort.

Hellre en Ellie, Rattie och Hultström som faktiskt vill avgöra i OT, men som ibland tar korkade åkvägar med för hög risk än att som förra året lägga sig i egen zon och dö med Maxwell, Junland och Gallo på isen. Med spelare som Rattie och Hultström i OT får man inte alltid den perfekta gyllene medelvägen, det får man käka i sig då och då.

Metallica Känns bättre än intrycket man fick igår! Man blev väl lite färgad av att vi tappade tremålsledning på 7 minuter och kände att mycket var piss pga det. En mer nykter analys är att vi var riktigt dåliga i slutet av andra perioden och att Timrå fick retroaktiv utdelning i tredje. Sånt händer.

Det svänger en del i prestationen men som helhet ytterligare en godkänd prestation av Cluben ❤️

alfie Ja det är godkänt som helhet men det är en hel del tur att vi får med några poäng i slutändan och på bortaplan är detta 0 poäng, finns förbättringspotential här och då framförallt att göra jobbet i 60 min…

exile82 Svårt att avgöra om Rattie faktiskt försöker dribbla förbi alla tre gubbar eller om tanken var att lägga en backhandpassning till Elie. Det blir en lite konstig situation eftersom att han och Timrå-spelaren “fastnar” i varandra. Men han verkar helt klart medveten om att Elie åker där då han aktivt trycker fast Timrå-spelarens klubba så att han inte kan hindra Elie från att plocka upp pucken.

Ser hellre att man går för en seger i OT än att vända hem och leta efter det perfekta anfallet och sedan åka på ett baklängesmål för att motståndarna vågar satsa mer.

Metallica Ser hellre att man går för en seger i OT än att vända hem och leta efter det perfekta anfallet och sedan åka på ett baklängesmål för att motståndarna vågar satsa mer.

Det här sammanfattar varför detta blivit en diskussion. Det finns en ganska stor diskrepans här. Det ryms ganska mycket inom uttrycket ”att gå för seger” som förenklas något extremt av er.

Vi är farligt ute om spelare får ta hur dumma beslut de vill och ursäktas av att ”jaja, han gick iaf för seger”. Om Timrå hade vänt på spelet och avgjort (vilket är ett mer sannolikt utfall än att vi ska göra mål där), hur många hade tyckt att Rattie gjorde rätt då?