Linköping - Timrå, 28/10 - 15:15 (TV4 Sport Live 3)
Bowmore Ja, så är det ju. Risk and reward att spela Rattie i 3 mot 3 helt enkelt. Idag hade han tur på ett dåligt beslut.
@… definitivt! Men till Petterssons försvar så fastnar han med klubban i Rattie och tappar balansen. Gör han inte det tar han lätt pucken och det hade blivit kontring åt andra hållet. Mer tur för oss än dåligt försvarsspel av Timrå även om det såklart ser rätt passivt ut när Elie bara kan trampa rakt in.
Första perioden var helt okej, men svårt att bli jätteimponerad när Timrå visar samma rörlighet och spelförståelse som min sexårings fotbollslag.
Det jag känner mig mest nöjd över efter den här matchen är att vi inte slutar spela och backar hem efter 3-3. Det verkar finnas en trygghet och åtminstone ett visst mått av självförtroende som inte fanns förra säsongen. Det är bra, men att tappa tremålsledningar är väl inte det bästa sättet att bygga upp den ytterligare.
Det store sorgebarnet är så klart vårt PP. Känns som vi borde prova att strunta i speciella PP-formationer någon match och bara rulla på med de vanliga kedjorna. Hade tyckt det vore spännande att se tex Strandberg+Ehn+Bouma mot en man mindre. Sämre än nuvarande kan det ju inte bli.
Två pinnar tackar jag och bockar för!
Ja, det får Stålis Jr. bara fixa, annars får han avgå!
Men ja, något sånt är väl det enda rimliga. De är automatiskt försiktigare på bortaplan.
Då blir självförtroendet en viktig variabel. Och självförtroendet är inte nått att hålla i efter de senaste säsongerna.
Jag är positiv till hur det ser ut nu. Men självförtroendet för gruppen kommer nog med en viss släpande effekt.
Jag tror bortaspelet också blir bättre, i sinom tid!
Eller så är allt bara östmans fel!!!
alfie Behåll pucken inom laget tills rätt läge dyker upp!
Håller verkligen inte med här. Den där tafatta, “vi står i 5 minuter och inväntar rätt läge” i OT är precis anledning till att man har kastat bort poäng i den spelformen säsong efter säsong.
Det handlar om att göra första målet. Allt annat är faktiskt skitsamma. Känner Rattie (ligans poängstarkaste spelare) att han kan dundra in i offensiv zon och skapa oreda med Elie i ryggen, då ska han trampa rakt in i gröten. Man kan inte försvara sig till en vinst i OT.
Metallica Man kan inte försvara sig till en vinst i OT.
Exakt! Det gjorde vi tillräckligt förra året och fick i röven varje gång.
Kan tänka mig ett antal inlägg om Gallos utvisning innan matchtråden stängs. Låt säga 10-12 matcher på läktaren så han lär sig en läxa!
Satt och tänkte i soffan strax efter 3-3 att det nästan känns som ett rån om vi får med oss poäng…. Tycker återigen att vi har Högga att tacka för vinsten, fy fan vad tät och stabil han är. Inte lätt förstaperiod för honom heller, där han först inte har något att göra och första skottet mot är friläge på Dahlén. Tror vi hade 8-0 i skott i det läget. Sen efter det fick han desto mer att göra och det hanterade hann klockrent.
- Redigerad
Metallica Nu förenklar du lite väl mycket. Givetvis ska man inte stå och stirra i 5 minuter och försvara sig till seger. Självklart ska man utmana och gå för ett mål, men det är en jävla skillnad på att göra det med 3 man samlat eller i en kontring jämfört med att utmana ensam mot 3 gubbar, ta en handledare från usel vinkel eller att dra iväg ett slagg från blå utan någon som skymmer. Håller du inte med om det?
En hockeyspelare behöver alltid vara smart och värdera situationer, men extra mycket så i 3 mot 3. Det betyder inte att de ska såsa runt i cirklar i mittzon.
Högga är oerhört viktig, inte bara för att han är bra på att rädda puckar och oerhört stabil bakåt utan ochså för att han ger självförtroende för utespelarna att kunna gå framåt och lkoncentrera sig på sitt eget spel utan att behöva vara oroliga för en osäker målvakt. Det här ger vibbar från tiden med Norrena. Hoppas Myrenberg kan se och lära när det är dax för honom. Det är ju inte riktigt sunt att Högga har stått nästan alla matcher men samtidigt är det ju svårt ställa han åt sidan när han är så stabil.
Man måste nog våga spela Myrenberg nu ett par matcher på raken nu för att det ska vara hållbart på sikt.
- Redigerad
- Blir en helt annan tyngd i förstakedjan med Elie. Han har riktigt fina händer och så är han sådär hal och skicklig som bara kanadensare är.
- Bya tycker jag har ryckt upp sig rejält också. Tappar sällan puck och har betydligt bättre tugg i benen nu.
- Förutom att vi fortfarande släpper till lite väl klara lägen under vissa perioder under matcherna så känns vi stabilare och bättre nu än på väldigt länge. Framförallt så har vi en helt annan skicklighet i passningsspelet jämfört med tidigare där vi är snabbare och mer kreativa över hela banan.
- Antalet gånger vi spelar fast oss själva i egen zon går att räkna på ena handen, om ens det. Där har Jakobs gjort ett jättejobb, vilket jag aldrig trodde jag skulle skriva.
Det som kanske är det mest positiva är att vi inte på långa vägar uppnått maxkapacitet med den här gruppen och jag är övertygad om att vi kommer bli stabilare och farligare ju längre säsongen lider. Att få krydda det här maskineriet med Greken känns på förhuden nästan för bra för att vara sant.
Jag tror inget lag vill möta oss i ett slutspel.
- Redigerad
alfie Ska man bryta mönster så måste det någonstans tummas på riskerna. Enligt mig är det dessutom en annan typ av hockey som man ska sträva efter i OT. Det är 3 mot 3, första målet vinner osv.
Just att han tar den “sämsta” vägen rakt in i mitten och utmanar alla tre motståndarna på samma gång är ju exakt vad som gör att de går bort sig. Man blir osäkra på vems gubbe det är, vad ska man göra om första gubben går bort sig etc.
Det sjuka med Rattie är ju att han borde ha gjort både 5 och kanske 10 poäng mer. Han är en Törna på steroider. Helt sjukt vad han missar och det är helt sjukt vad poäng han gör. Känns som han stortrivs i Cluben och i staden just nu. Vad tror ni?
Verkligen! Hur många skott har han inte i virket. Det är en spelare som kan göra hattrick i varje match med maximal utdelning. Han har gjort det bra men väntar mig mer av Rattie. Ibland blir jag förbannad när han passar, vill se mer skott där.
Bowmore Han har gjort det bra men väntar mig mer av Rattie. Ibland blir jag förbannad när han passar, vill se mer skott där.
Han är ju rolig med. För han gör mål på de skotten som han skjuter i magen på målvakten och så missar han de lägena som är öppet mål.
- Redigerad
Kjeppkinesen Tur att vi inte gjorde oss av med den käre Råttan
Du är inte så dum som du ser ut när du tar alla tabletter i rätt ordning!
(Och framförallt, när du håller dig till att kommentera hockey!)
Är du snäll att säga till din fru att jag kan bli några minuter sen till massagen imorgon?
Metallica Ska man bryta mönster så måste det någonstans tummas på riskerna
100% men bara för att det va passivt förra säsongen är det inte bra med dumdristiga beslut nu för att det är nåt annat än det vi såg ifjol. Risker måste alltid tas men det finns ju gradskillnader på risk/reward-skalan.
Ett bra 3 mot 3-spel enligt mig handlar mycket om att vårda pucken och att det ska va en jävla fart på spelare utan puck med mycket platsbyten och sökande efter fria ytor. Hellre vända om och börja om än att tappa pucken, utan att för den sakens skull såsa runt och inte försöka. Frenesi och smarthet på spelarna utan puck så kommer man skapa ett kanonläge i princip i varje anfall.
Förra matchtråden var Russell-tråden. Detta får bli 3 mot 3-tråden
Jag håller inte med om att detta är en bra strategi.
Du använder ett exempel som KAN falla väl ut. Om vindarna vänder och drömmarna blir verklighet.
Statistiskt sett kommer man förlora väldigt mycket på den ”strategin”.
3 mot 3 är alltid en chansning. Varje beslut en spelare tar kan leda till både vinst och förlust.
Man kan vinna genom att ha tur, eller göra smartast avvägning. Du förordar att hoppas på tur. Det tror jag inte är vinnande längden.
Spelar man smart, så kan man fortfarande ha otur, men statistiskt sett kommer det löna sig.
För övrigt hatar jag 3 mot 3! Idiot-Hemlin tänkte att det skulle dra mer publik, direkt till straffar är t.om rättvisare.