Lejon-Fantasten Nu går det väl inte så långsamt i NHL och clutch and grab är ju ett minne blott där borta så jag tror inte Skitenhjelm kommer ha problem med tempot. Men jag hoppas och en hoppas hela Wifebeat IF havererar. Skitenhjelm är väl mer en gritter så han kommer nog till sin rätt.

Helt ärligt, jag vetifan om jag är så sugen på Smejkal… Känns verkligen som att de underliggande siffrorna skriker “One season wonder”, liksom skott-effektiviteten är inte ens nästan rimlig, kommer inte ihåg exakta siffror, men dividerade lite hur Smejkals produktion hade sett ut om han hade haft “vanlig” skott-effektivitet, och då var det knappast siffror som gav mig tält i byxan. Får lite magsår att camp Smejkal också har insett detta, och nu söker ett stort och långt kontrakt för att säkra betalning innan han återvänder till typ Tjeckien.

Behöver helt enkelt någon som övertalar mig att jag har fel.

Babba Jag tror bara att det är Brynässupportrar som tror att Silfverberg och Lindblom kommer att dominera. Lindbom är en bra spelare, men det han gått igenom är svårt att ta sig ifrån, och det har märkts på hans spel i AHL. Silfverberg känns faktiskt i mitt tycke som en värvning man bara hade blivit taggad på om man är nostalgisk av sig. Han har aldrig varit en riktig stjärna i NHL, och känns inte som den poängspelaren som Brynäsgubbar målar upp honom att vara, tror snarare att han kommer ha svårt att ställa om till SHL, och hamna i typ 3e kedjan i Brynäs.

HNez Med en ”normal” skottprocent säg, 12-13% hade han istället landat på cirka 12 mål den säsongen. Och då ligger han istället för 43 poäng på 32 poäng, inte lika imponerande & definitivt inte en spelare som ska ha bland dom bästa lönerna i ligan.

säg att man skulle räkna högt då Hank sa att en sån som Ovechkin legat på 15% ett fåtal säsonger då skulle han gjort 15 mål, det är fortfarande 8 mål färre.

LaumannBingo Det finns dock några undantag. Exempelvis Little som har varit Clubens allra bästa målskytt. Han ligger oftast en bra bit över 12% i skotteffektivitet.

23/24: 20.73%

22/23: 17.81%

21/22: 11.63%

20/21: 12.22%

19/20: 17.65%

18/19: 21.79%

Det hade varit trevligt med Smejkal men inte till vilket pris som helst och inte heller om man ska behöva sitta och vänta på besked långt fram till juli eller augusti.

Kjeppkinesen

Finns ju flera sätt att skriva klausuler på. Wedin var klar för oss, men skulle spela kvar i Timrå om de gick upp.

Så inte omöjligt.

När man förhandlar så tar man med alla olika scenarios som kan vara möjliga, och från dessa scenarios så förhandlar man bort en del, PJ vill ju ta bort alla och få ett rakt kontrakt, medans agenten vill ha så många vägar öppna som är möjligt. Ibland vinner PJ i förhandlingarna med tid med lön och ingen out, ibland vinner agenten och då kan vi ha flera olika out och en lön och tid som inte var tänkt från början. Men hur det än går i förhandlingarna så är det PJ och spelaren som ska skrivs under. Så här finns en möjlighet att köra över agenten om spelaren blir nöjd med var PJ erbjuder.

Nils Bra att du klargör lite kring processen! Nu hoppas vi det blir klart snart så vi kan stänga affären för nu.

clubenS Det är som en helt vanlig process lik den på den civila marknaden, man förhandlar fram något som både arbetsgivaren och den sökande kan leva med. Sedan om man vantrivs på arbetet eller föreningen så kan man alltid lämna vad än kontrakten säger, folk är ju inte livegna i Sverige. Vi hade en spelare som lämnade LHC mitt i en säsong, jag har glömt vad han hette. Givetvis lät de han gå på dagen när han begärde det. Man vill ju inte ha kvar en spelare som spyr på sin situation vad än kontraktet säger Likaså är det på den privata marknaden, det är bättre att folk få gå än att man ska behöva betala sjuklön under uppsägningstiden.

• jg svarade på detta.
          • Snoken gillar detta

Nils Nog är det skillnad på en kontraktsanställning och en vanlig tillsvidare anställning. Där litar jag på arbetsmarknadens parter till 100%… 🥳🥳

jg Nog är det skillnad på en kontraktsanställning och en vanlig tillsvidare anställning. Där litar jag på arbetsmarknadens parter till 100%… 🥳🥳

Ja visst fan är det en skillnad på en kontraktsanställning och en vanlig tillsvidare anställning. Det är klart att arbetsmarknadens parters framförhandlande avtal gäller, fast är det en smart arbetsgivare som arbetaren vill dra på momangen så låter han honom göra det. Ibland kan det räcka med ett handslag för att lösa upp en taskig situation. För även om fack finnes så kan man ju förhandla ett bättre deal mellan varandra vad än avtalen säger.

Lukkinen Det är nog en riktigt stor chans att det blir Smejkal, jag tror inte att de du hört det ifrån pratar i nattmössan. Det enda som kan göra att det skiter sig är om han får ett NHL/AHL kontrakt. Så vi får väl hoppas att han får nobben från NHL/AHL.

LaumannBingo PJ borde lyssna på Bingo. This shit make sense. Jag har svängt i projekt värva Smajkel. Bäst betald i SHL kan han bli i nån annan klubb. Till rätt peng och rätt förutsättningar i övrigt så visst. Men inte fan är han ligans bästa spelare.

Edit. Få hit Vrana och locka landsmannen med det istället och pressa ner prislappen. 😎

HNez Helt ärligt, jag vetifan om jag är så sugen på Smejkal… Känns verkligen som att de underliggande siffrorna skriker “One season wonder”, liksom skott-effektiviteten är inte ens nästan rimlig,

Om han har hälften av den skotteffeltivitet han hade senast mem skjuter dubbelt så mycket är vi i hamn

Nils Ja visst fan är det en skillnad på en kontraktsanställning och en vanlig tillsvidare anställning. Det är klart att arbetsmarknadens parters framförhandlande avtal gäller, fast är det en smart arbetsgivare som arbetaren vill dra på momangen så låter han honom göra det. Ibland kan det räcka med ett handslag för att lösa upp en taskig situation. För även om fack finnes så kan man ju förhandla ett bättre deal mellan varandra vad än avtalen säger.

Va?

“Det är klart att arbetsmarknadens parters framförhandlande avtal gäller”

“För även om fack finnes så kan man ju förhandla ett bättre deal mellan varandra vad än avtalen säger.”

Hur ska du ha det? Jag har personalansvar och blivit tvingad till kurser i arbetsrätt och arbetsmiljö etc etc. Nu killgissar du hej vilt min gode Nils.

Nu har det här absolut ingenting med att signa hockeyspelare att göra, men nej, du kringgår inte upphandlade avtal.

• Nils svarade på detta.

exile82 Fackliga avtal kan man se som ett golv, givetvis kan man förhandla till sig en högre lön och andra förmåner. Arbetsmiljön kan man inte förhandla bort, och det det finns lite andra saker som ligger på arbetsgivaren.

Minns du vem det var som lämnade LHC under säsong även om han hade kontrakt. Det var väl si så där tio år sedan och han fick dra när han ville det. Jag har glömt vem det var och varför han ville dra.

Ska bli intressant och se om Storfiskarn kommer ge en spaning om Smejkal runt den 10:e-15:e Juni 🥳 då vet vi, med all säkerhet att det är klart. Men redan nu, så är känslan att det redan skulle kunna vara klart med ett kontrakt för Smejkal Om det blir i Europa. Baserat på det Lukkinen nämnde 🙏