Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
alfie Någon ska vara det och varför inte han? Det är en riktig bra värvning, står fast vid det. Har vi pengarna så ska vi köra. Vi vill ha ett så bra lag som möjligt. Att andra supportrar kommer skrikandes om köpelag bekommer mig inte. Bra spelare ska ha bra betalt. PJ vet vad han gör.
Kul att lukke outar här ändå!
Anonymous6 Fast det är en skillnad på en sån diskussion och att hålla en rimlig lönestruktur. Man vet aldrig vilka spelare som floppar och flippar på förhand men innan kontrakten skrivs bör lönen vara rimlig sett till vad det är rimligt att förvänta sig av spelaren. Annars tror jag att det lätt kan bli dålig stämning. Det är ju egentligen som på vilken arbetsplats som helst. Kommer det in någon med färre meriter än dig, mindre dokumenterad kompetens än dig och får 30% mer i lön så sticker det såklart. Sen vad utfallet blir är en annan femma. Det är vad det är.
Och med det sagt - är Smejkal på förhand i nivå att man ska förvänta sig kanske topp 3 bästa spelarna i SHL? Jag är tveksam. Skulle säga att man kan förvänta sig någonstans kring 15-30 bästa spelaren (återigen på förhand) och då tycker jag det blir konstigt om han får bättre lön än t ex Fanten och Rattie.
alfie Jag hör dig och köper det du säger. Tror dock att Smejkal mycket väl kan vara topp 10 i ligan. Men det enda vi vet är att vi inte vet. Det jag tror att alla är överens om är att Wait and bleed är en dålig taktik. Det är bra att bli klar med truppen och att SHL-erfarenhet är bra.
Osäkra AHL-transatlanter eller gud förbjude finnar tenderar att inte lyckas. Står fast vid att Smejkal vore mumma och ett kvitto på att vi menar allvar på riktigt.
Finns det alternativ till Smejkal om det skulle skita sig?
Lite OT men ouuuf, bekräftat nu att Rögle signar Bristedt i 5 år, någon som har koll på vad han ungefärligen plockar i månaden?
Helikopterplattan Helt missat att du reggat konto här, varmt välkommen till Bullen!
Lukkinen Sanny hävdar bestämt att Smejkal ska spela vinge vilket ger mig nån form av trygghet. Dessutom vet vi att centrar är bra att ha i reserv.
Metallica Jo fast då är vi ju inne på utfall. Där och då var ju Ljungh en av ligans bästa centrar. Och vi måste ju värdera Smejkal utifrån vad han har gjort eftersom han inte direkt är tonåring. Och enligt Nebban ligger ju t ex Fantens nyförlängda kontrakt kring 250. Så är inte så övertygad om att sådana löner (350+) ens existerar i SHL.
alfie Det är väl också skillnad? Att man vid förnyade kontrakt på Ljungh eller Fantenberg kan hålla nere lönen lite samtidigt som de ska stanna 3-5 år är väl en sak. Det går nog inte riktigt jämföra rakt av med att erbjuda en importspelare (helt utan koppling till laget) ett tvåårskontrakt.
- Redigerad
Metallica Nej absolut, det är klart att importer (legoknektar) kommer vara dyrare men jag tror ni fattar vad jag far efter. Om våra bästa spelare ligger runt 250k vore det i min värld skumt att tömma banken och lägga typ 350k på någon som inte ens är ett säkert kort. Han får absolut vara dyrast i laget, men nu snackar vi mycket dyrare och att det får kosta vad det kosta vill bara för att vi har pengarna. Jag tycker att det måste finnas nån rim och reson och jag misstänker att jag värderar Smejkal lägre än många här. Ett bra år i OJK är potentiellt förrädiskt.
- Redigerad
alfie Om våra bästa spelare ligger runt 250k vore det i min värld skumt att tömma banken och lägga typ 350k på någon som inte ens är ett säkert kort.
Det låter ändå helt orimligt. Kräver han 100k mer i månaden än exempelvis Rattie så kan man ju såklart inte gå med på det. Men antingen har hans agent rökt något riktigt starkt eller så höftas det alldeles för mycket med löner hit och dit för att det ska bli sanningsenligt. Man kör sign on/sign off, andra typer av bonusar, förmånsbeskattning etc. Att någon hör en uppskattad årslön på Twitter behöver nog inte likställas med att det visar en förväntad exakt månadslön.
@Lukkinen Hur säker känner du dig på att han lirar här i höst?
Återigen. Om marknaden är vad marknaden är förstår jag inte problemet. Har vi de ekonomiska musklerna att landa Smejkal ska vi ju ta den. PT vill ju ha honom av en anledning.
Om han skulle bli bäst betald i ligan och vi har råd - kör! Hoppas isf att han lever upp till det.