Kolle42

Skillnaden är att ingen har HIV på riktigt i HV (förmodligen) och Näkyväs sjuka pung är ett jävligt konkret och utpekande exempel. Hur är du oförmögen att förstå skillnaden mellan en generaliserande häckling och ett direkt utpekande av någons livsöde?

Lukkinen Hur är du oförmögen att förstå skillnaden en generaliserande häckling och direkt utpekande av någons livsöde?

Det är Kolle som jämförde vaccinpassen med judeförföljelsen. Vad hade du förväntat dig?

Klart man måste få häckla motdståndare, och lite hat kommer ju liksom av bara farten. Mycket handlar ju om HUR man framför saker på läktaren och timingen. Ett exempel: Att sjunga “Hata Mjölby” är väl inte hela världen. Men när LHC lägger träningmatch i grannstaden och Mjölby HC stolta och gladeligen lägger ner en massa jobb för att få till ett bra arrangemang mellan två SHL-lag, då är väl kanske inte “Hata Mjölby” den bästa ramsan att inleda med när man drösar in i ladan.

WL har alltid haft ett väldigt ocharmigt mindervärdeskomplex som visar sig i en massa onödigt och otimat hävdelsebehov. Till och med i Mjölby.

Vi ska vara så tuffa, supa och slåss osv. Knappt något heja LHC längre.

Lukkinen Det är även ett rätt stort glapp mellan att skandera en motståndarspelares namn och att håna en död supporter.

@alfie Och vår käre moderator jämförde det med körkort, haha

Kolle42 Det är även ett rätt stort glapp mellan att skandera en motståndarspelares namn och att håna en död supporter.

Ja? Och din poäng är?

Kolle42 Och vår käre moderator jämförde det med körkort, haha

Nu gör du dig så där fånig igen och rycker saker och ting ur sitt sammanhang. Det där med körkortet var i kontexten att vissa privilegier villkoras. För att få köra bil behövs körkort. Haha? Knappast va?

Kolle42 Cancer/HIV. Skillnad på sjukdom o sjukdom.

Sjukdomsdiskriminering. Finns det eller har vi hittat på det nu?

Kjeppkinesen

Ingen diskriminering alls. Hade varit lika illa om du häcklade en spelare med långt gången HIV av den anledningen. Hur är det annorlunda menar du?

Lukkinen Hur när den döde supportern och Näkyväs sjuka pung applicerbart i detta?

Jag vet inte om jag kan formulera mig bättre och gör mig mer förstådd utan att upprepa det jag redan har sagt. Men:

Det jag menar är att det är väldigt stor skillnad på att sitta som vi gör nu med ett glas vin i handen och moralisera i lugn och ro över vad som är acceptabelt att skrika på en ishockeyarena kontra när man själv står där uppviglad och alldeles blodröd av vrede och genuint hat. Vi kan väl göra den här pollen då istället? Mitt under brinnande match när både domare och motståndare beter sig som riktiga jävla as! Jag blir faktiskt förbannad bara jag tänker på Sjökvist eller något vidrigt jävla äckel från Gävle!

Vad tror du skriks här egentligen? Det är så här supporterkulturen fungerar och det är för egen del inget konstigt alls. Det är en del av upplevelsen när man tittar på sport live:

Min största mardröm är ju att supporterkulturen blir som i NHL. Det tror jag ingen i Sverige vill ha.

Kjeppkinesen Det jag menar är att det är väldigt stor skillnad på att sitta som vi gör nu med ett glas vin i handen och moralisera i lugn och ro mätta och glada över vad som är acceptabelt att skrika på en ishockeyarena kontra när man själv står där uppviglad och alldeles blodröd av vrede och genuint hat.

Vill påstå att en förkrossande majoritet inte har några som helst problem att dra en rätt rimlig gräns, ens på match. Visst fan blir folk vansinniga på spelare och domare som gör vårt lag illa och visst tusan hojtas det ett och annat åt dessa individer. Att ha så dålig impulskontroll att man måste häckla en spelare för sin potentiellt dödliga sjukdom eller HV-klacken för deras avlidne vän känns däremot sjukligt. Köper inte att det är ett generellt problem för genomsnittssupportern att dra en rimlig gräns.

Kjeppkinesen Min största mardröm är ju att supporterkulturen blir som i NHL. Det tror jag ingen i Sverige vill ha.

Nej det vill vi absolut inte ha.

Lukkinen Att ha så dålig impulskontroll att man måste häckla en spelare för sin potentiellt dödliga sjukdom eller HV-klacken för deras avlidne vän känns däremot sjukligt.

Ja, det håller jag med om. Och jag tycker nog också att det är fel även om jag får gräva djupt nere i magsäcken för att känna någon som helst empati för ett HV-fan.

Det är ju jävligt svårt det här, vi är ju väldigt olika som individer och vad som är okej för den ena är extremt för en annan. Tycker @Matematikern hade en bra grundtanke.
                  Men jag kastar in en brandfackla i diskussionen: Janne Houkko, han valde att trycka in dildo i brummat, vilket han givetvis har rätt till. Men när det kom ut och AIK-fansen täckte isen med dildosar blev det en annan femma.

När det hände tyckte jag att det var hur kul som helst, med åldern har jag kanske blivit klokare…

Gick man över gränsen här då (du behöver inte känna dig tvungen att svara Kjeppis, jag tror mig veta vad du tycker om plast i daimkrysset).

exile82 Men jag kastar in en brandfackla i diskussionen: Janne Houkko, han valde att trycka in dildo i brummat, vilket han givetvis har rätt till. Men när det kom ut och AIK-fansen täckte isen med dildosar blev det en annan femma.

När det hände tyckte jag att det var hur kul som helst, med åldern har jag kanske blivit klokare…

Jag var och är fortfarande helt OK med det där. Det var något Janne själv valde att göra och dessutom var han otrogen när han gjorde det. Ett aktivt val han kunde låtit bli att göra.

Lukkinen dessutom var han otrogen när han gjorde det

Sant! Det tänkte jag inte på. Då är jag helt fine med det (vilket jag egentligen har varit under åren)!

Vad som är OK och inte beror mycket på vilken kontext vissa skanderande ord har. Att sjunga om att Stefan Liv är död (endast ett exempel) är inte särskilt jättesmakligt, men att använda ord som är uppenbart överdrivna är en annan femma. Ett skanderande som “domaren är cancer” eller det väl använda “HIV71” är knappast saker som någon höjer ögonbrynen åt.

Men det är oftast inte dessa saker som hamnar i blickfånget hos vissa supportrar och diverse journalister, utan det är användandet av könsord och andra sexuella anspelningar som oftast skapar reaktioner. Ord som “kuk”, “fitta” och “hora” upplevs som problematiska och allra främst hos småbarnsföräldrar. Av vad jag sett beskrivs det som “jobbigt att förklara” och att barn inte ska utsättas för sådant språkbruk. Jag kan förstå att man gärna inte vill höra sina barn använda “fula ord”, men jag är inte så säker på att det hjälper att hålla dem undan från allting man själv tycker innehar dåliga influenser. Jag tycker det är lika bra att man är ärlig med sina barn och inte gömmer dem ifrån allt “farligt”. Det går inte att be om att det mesta ska vara barnanpassat och speciellt inte runt en kampsport där spelarna slåss med varandra så fort motspelaren står nära den egna målisen, hårda ord följer med den intensiteten helt enkelt.

TheRealBergsten Vi ska vara så tuffa, supa och slåss osv. Knappt något heja LHC längre.

Osäker på om du skämtar här, men ger mitt svar i varje fall. Det mesta som sjungs handlar ju om LHC och att älska LHC. Även den ramsan du möjligen hänvisar avslutas t.o.m. med:
                      "Vi ska supa, vi ska slåss
                      För vårt LHC förstås!
                      Och så runkar vi när Cluben tar poäng!"

Sedan så ska det finnas en viss “edge” i själva sjungandet. Att endast sjunga om sitt egna lag blir lätt enformigt och det blir ingen läktarmatch eller känslor kring matcherna om man endast fokuserar på att slentrianmässigt sjunga samma ramsa om sitt egna lag om och om igen. Det är därför det är så tråkigt att möta lag som Växjö och Örebro, det finns ingen rivalitet överhuvudtaget och deras supportrar bemöter ingenting av vad WL sjunger om dem, oavsett hur många som är på plats. När vi möter lag som HV och Färjestad blir det ett större agg mellan de båda lägren och det tänder till matchen både på läktaren och isen.

Det leder mig in till orden från @Kjeppkinesen i off topic-tråden, som jag för övrigt håller med om:

Det är en sorg att bevittna hur hela supporterföreningen ska böjas och förvrängas under ett fåtal moralistiska farbröder som sitter på ett gäng alldeles för höga beta-hästar och som med största sannolikhet inte har bidragit med en endaste falsk ton i klacken.

Väldigt passande att du tar upp det också då jag hörde en farbror bakom mig under Örebromatchen som klagade på att det vanliga WL-folket sjöng ramsorna “Täljes bussar är kameler” och “ingen firar jul i SSK” och hade en förskräckt ton i rösten när han sa: “nämen vad är det för ramsor?” Hörde dock inte en enda stämma från hans röst under resterande ramsor och det bekräftade väl lite av vad jag trott ett tag och som Kinesen säger: de som klagar bidrar oftast inte ett jävla skit till stämningen. Säga vad man vill om “kategori c-supportrarna”, men de kan banne mig föra mer liv på läktaren än de flesta som befinner sig på stå! Att sjunga hatramsor är inget man ska bli skuldbelagd för, det är rentav nödvändigt för att rivaliteterna ska hållas vid liv!

Blev ett lite långt inlägg, men det är mest för att supporterkultur är bland det roligaste jag vet och att se egna supportrar skambelägga alla i klacken för det ena eller andra gör att man blir lite förbannad. Speciellt när man själv står där varje hemmamatch och gör allt i sin makt för att hjälpa Cluben till seger!

exile82 Gick man över gränsen här då (du behöver inte känna dig tvungen att svara Kjeppis, jag tror mig veta vad du tycker om plast i daimkrysset).

Oh vad jag längtar till kvällens bravader med frugis!

exile82 vi är ju väldigt olika som individer och vad som är okej för den ena är extremt för en annan.

Det är väl det som är svaret på frågan egentligen. Jag personligen kan inte rå för att jag skrattar åt det som man helst inte bör skratta åt. Jag trodde också att jag skulle växa ur det på ålderns höst men det har istället blivit värre skulle jag säga. Man menar ju inget ont egentligen, man vill bara få flabba lite och då är löskukar i Houkkos daimkryss perfekt! 🙂