Jag tycker det är jättebra att det här ämnet-och argumentationen väcks till liv! Men saken är den att det bästa vore om alla supportrar i hela Sverige kunde enas om och inte häckla varandras klackar eller motståndarlaget, att man fokuserar på sitt lag-och att det stannar där, sedan kan jag tycka att det fortsatt oavsett vad borde vara okej med att lagets i fråga supportrar buar för att psyka motståndarlaget i ett PK, sedan finns det såklart en gräns där med och allt är mer eller mindre relativt. Men dessvärre och tyvärr så vet jag själv allt för väl, att det är lättare sagt än gjort att enbart fokusera på sitt eget lag-och inte bli förbannad på motståndarlaget eller så-på deras supportrar.
Hockeyn är en produkt-en produkt som lockar mycket folk, som leder till starka band, gemenskap, vänskap osv. Utöver detta så generar hockeyn som produkt både-passion-/och starka känslor. Och när känslorna kickar in samtidigt som passionen och adrenalinet slår till så har många svårt att hejda sig från att skrika diverse öknamn och diverse skällsord, varför? Väldigt bra fråga, det har jag inget svar på, det sker per automatik av någon anledning, då det är lite mer komplext än att man hyser kärlek-och passion för sitt egna lag och har hatkärlek till ett lag som HV t.ex.
I den bästa av världar så skulle alla fokusera på sitt lag och endast vara glada, men tyvärr uppstår hat, för den kärlek och passion man känner för sitt lag är ofantligt stor.
Och nog för att vissa i vårt supporterled går till en stor överdrift när dem skyltar med ett viltolycka-tifo och hånar HV-supportrarnas vän och medsupporter, likaså går det till en stor överdrift när man hånar en spelare om dens pung-då den haft-/har prostatacancer, vilket är förkastligt och i min bok horribelt. Någonstans borde det finnas en gräns, men vem kan säga vart gränsen går? Det är individuellt-på både gott och ont tyvärr.
Ex. 1: Det finns situationer (har jag märkt-men också hört genom åren) där någon eller flera av våra supportrar kanske haft en dålig dag och därmed skriker fula saker åt domaren eller bortasupportrarna alternativt till bortalaget-eller till alla som är emot LHC, inte för att dem nödvändigtvis känner någon större skillnad i måendet, utan för och få bort-/och ur ilska, irritation och mindre bra energier ur kropp och sinne.
Ex. 2: är när bortasupportrarna häcklar och hånar vår klack, vissa kan ignorera och ge blanka fan i bortaklacken och bortasupportrarna, medan andra har väldigt svårt för att ignorera dem och vill mer än gärna ge tillbaka lika mycket.
Ex 3: Vissa häver ur sig saker (skällsord och annat) för att det är roligt.
Kortfattat: Det är otroligt bra att vi tar upp detta, men jag tror det skulle löna sig om var och en representant från respektive supporter-förening från samtliga lag i SHL, Hockeyallsvenskan och även HockeyEttan kunde samlas och sätta upp några riktlinjer om vad som är okej-och inte okej. Kanske låter långsökt, men det är nog där vi kommer hamna i slutändan för och råda bot på detta. Men återigen, det kan vara individuellt men det kan också vara ett problem där en eller flera gör det av samma orsak. Skulle det endast vara det sistnämnda så vore det en sak, då skulle det aktivt kunna gå och kunna göra något åt det, men om det ligger på en individuell nivå, då blir det genast mer komplext.
Detta tycker inte jag är okej, här går gränsen:
- Skällsord som h**a, f***a etc
- Håna-/häckla motståndarlaget, domarna och supportrarna.
Detta tycker jag kan vara fortsatt okej att få göra:
-Bua när motståndarlaget har powerplay
- Bua på-och åt en motståndarspelare så fort den har pucken-då denne har gjort ett fult tilltag mot en av våran spelare.
- Domarn vafan styr du med!? - Ramsa om domarn: “🎶 Domarn är full, domarn är full- domarn domarn domarn är full! 🎶”
Det är så jag ser på det hela. Tack för mig, ha en fortsatt trevlig lördagskväll gott folk! 🙂