Niklas_H Vore dock intressant att diskutera saker däremellan på skalan, som hånande apljud till oduya, hån om spelares utseenden etc i tråden för att se vart folk står inom supporterkulturen.

Fine, point taken. Direkt rasism mot enskild spelare tror jag de flesta håller med om att det inte är lämpligt för klacken att framföra och vet inte om jag någonsin hört en organiserad ramsa om en spelares utseende? Kan ha fel på den punkten dock.

Jag tycker ändå den här pollfunktionen är lite festlig faktiskt. En funktion som helt klart borde användas mer!

Lukkinen Direkt rasism mot enskild spelare tror jag de flesta håller med om att det inte är lämpligt för klacken att framföra

Inte enligt omröstningen, då är en grov majoritet för det. På samma sätt som du räknar in mig bland de 4 för hånande av döda.

Kolle42

Hur i hela fridens namn får du "Det är helt ok att häckla motståndarna, ex “Kjelll-Åååke!”" till rasism?

Kolle42 På samma sätt som du räknar in mig bland de 4 för hånande av döda.

Jag konstaterade att fyra personer är för dödshån och cancerhån. Jag har inte en aning om vad du klickade så varför förutsätter du att jag räknade in dig till de fyra?

Lukkinen Hur i hela fridens namn får du “Det är helt ok att häckla motståndarna, ex “Kjelll-Åååke!”” till rasism?

Kjell-Åke är ju ett exempel av motståndare. Rahimi, Oduya och Edvin Hedberg skulle kunna vara några andra.

Kolle42 Ja, och att ropa deras namn eller häckla dom på annat vi skulle per automatik i din värld vara rasism?

Kolle42

Vad mer för sjukt ska du hitta på om något av alternativen? 7% vill smeta in Sjöqvist med senap och sedan slicka av allt igen? För inte fan kan de som tycker att en klack bara ska heja på sitt eget lag nöja sig med det heller? Det fattar ju alla.

Tumstocken

Du får fråga Kolle vilket av de tre alternativen man ska klicka för om man tycker det. Han har stenkoll 🙂

Tumstocken Kan vi inte bara enas att vi har den sämsta klacken i Sverige?

Verkligen inte. Den har blivit betydligt bättre på senare år och står sig riktigt bra i konkurrensen nu skulle jag opartiskt vilja hävda.

Jag var på en match mitt i klacken förra säsongen, mot timrå. Jakob johansson i timråkassen hånades konstant. Ord som horunge, inavlade bög, hora, judas, kukhuvud, jävla fitta etc och en massa burop riktades mot honom genom hela matchen. Då pratar vi om en bra kille som förmodligen inte blev erbjuden förlängt av LHC och tvingades söka ny arbetsgivare. Kan säga att där gick min gräns och det finns en del (såklart inte alla) men en del i vår klack som är genomruttna. Därav kan jag förstå kolles synpunkt. Att jämföra att kalla Kjell-Åke för Kjeeell-Ååååke och håna en avliden människa/cancersjuk spelare är såklart mil emellan. Som att jämföra ett sandkorns radie med universums radie. Vad som är riktigt intressant är att diskutera allting däremellan. Vad är ok och vad är inte ok att sjunga/skrika ifrån supportrar? Min gräns gick vid hånandet av jakob. Men att håna en död människa eller cancersjuk människa är såklart på en helt annan nivå, och att kalla Kjell-Åke för Kjeeeell Åkkeeee är såklart även det på en helt annan nivå. I min värld ska gränsen dras vid hånandet och hatet mot Jakob. Att kalla KjellÅke för Kjeeeelll Åååkeee är mer jämförbart med “ut med domarn och in med nalle puh” som ingen normal människa kan kränkas av.

Därav förstår jag varför Kolle ser tråden som “vinklad”. Som jag nämnde i tidigare inlägg är avståndet mellan Kjell-Åke och cancer/MC-dödsfall ett helt sanslöst stort avtånd mellan. Hetsandet mot jakob, rasismen mot oduya, personliga ramsor mot enskilda spelare och dödshot mot domare ETC ETC ETC ETC är allt värt att diskutera. Men det är klämt långt emellan att håna Kjell-Åke genom att säga hans namn och att håna någon som dött/fått cancer.

Positivt i det hela är engagemanget och debatten, hög sannolikhet att någon/några av dem berörda personerna hänger här inne. Oavsett om det påverkar framtida beteende eller inte så är det viktigt att det lyfts.

Tanken på att någon i publiken intill kanske fått ett cancerbesked själv, förlorat någon nära anhörig precis och ska få höra saker som detta gör mig äcklad.

Intressant debatt. Äntligen något med någorlunda djup och inget hjärndött babblande om exempelvis Bert.

En grej jag tycker var fyndig förra säsongen var en ramsa mot Leksand. Satt i kallzon när Saaben började sjunga “NI HAR ALDRIG VART I LEKSAND” och såg hur majoriteten av alla med vita kläder runtomkring såg kränkta ut och skruvade på sig. Syntes tydligt att den tog. Man behöver ju inte gå 1000 nivåer lägre än så för att ha en fin stund.

Matematikern Det där är ju på en ok nivå. Om klacken börjat sjunga saker som att zacke är en hora, förtjänade att få sitt face slicat av en skridsko, att hellberg är en äcklig bög, att marek hrivik är skapad genom ett one night stand med en polsk hora etc är under bältet är en annan historia. Men att sjunga att leksand är rentav äckliga är en helt annan nivå, för det är sanningen och det är humor inblandat.

Matematikern En grej jag tycker var fyndig förra säsongen var en ramsa mot Leksand. Satt i kallzon när Saaben började sjunga “NI HAR ALDRIG VART I LEKSAND” och såg hur majoriteten av alla med vita kläder runtomkring såg kränkta ut och skruvade på sig. Syntes tydligt att den tog. Man behöver ju inte gå 1000 nivåer lägre än så för att ha en fin stund.

Sånt här kan jag älska. Som du säger fyndigt och smart. I många fall tar det här lite hårdare än att få ordet “fitta” slängt mot sig.

Matematikern Intressant debatt. Äntligen något med någorlunda djup och inget hjärndött babblande om exempelvis Bert.

Tänker du på dina egna inlägg i debatten mattis? (Sorry, kunde inte låta bli när du la upp det så… ☺️)

Peace 🤗