Intressant debatt. Äntligen något med någorlunda djup och inget hjärndött babblande om exempelvis Bert.

En grej jag tycker var fyndig förra säsongen var en ramsa mot Leksand. Satt i kallzon när Saaben började sjunga “NI HAR ALDRIG VART I LEKSAND” och såg hur majoriteten av alla med vita kläder runtomkring såg kränkta ut och skruvade på sig. Syntes tydligt att den tog. Man behöver ju inte gå 1000 nivåer lägre än så för att ha en fin stund.

Matematikern Det där är ju på en ok nivå. Om klacken börjat sjunga saker som att zacke är en hora, förtjänade att få sitt face slicat av en skridsko, att hellberg är en äcklig bög, att marek hrivik är skapad genom ett one night stand med en polsk hora etc är under bältet är en annan historia. Men att sjunga att leksand är rentav äckliga är en helt annan nivå, för det är sanningen och det är humor inblandat.

Matematikern En grej jag tycker var fyndig förra säsongen var en ramsa mot Leksand. Satt i kallzon när Saaben började sjunga “NI HAR ALDRIG VART I LEKSAND” och såg hur majoriteten av alla med vita kläder runtomkring såg kränkta ut och skruvade på sig. Syntes tydligt att den tog. Man behöver ju inte gå 1000 nivåer lägre än så för att ha en fin stund.

Sånt här kan jag älska. Som du säger fyndigt och smart. I många fall tar det här lite hårdare än att få ordet “fitta” slängt mot sig.

Matematikern Intressant debatt. Äntligen något med någorlunda djup och inget hjärndött babblande om exempelvis Bert.

Tänker du på dina egna inlägg i debatten mattis? (Sorry, kunde inte låta bli när du la upp det så… ☺️)

Peace 🤗

clubenS Positivt i det hela är engagemanget och debatten, hög sannolikhet att någon/några av dem berörda personerna hänger här inne. Oavsett om det påverkar framtida beteende eller inte så är det viktigt att det lyfts.

Visst fan är ämnet viktigt! Just därför jag lyfte det i OT-tråden. Synd bara att vår moderator verkar bagatellisera det med trams och totalt värdelös poll.

@Lukkinen Jag som skulle höja mig annars bann? För somliga är det dock ok att tramsa vidare, tre inlägg i två olika trådar nu👏

Vi har sett dig bli sårad o stänga trådar förr. Bullen förlorade t.ex en grym skribent i @jonas67 pga maktmissbruket. Anser detta vara ett allt för viktigt ämne för o riskera dig stänga även denna diskussion, därmed kliver jag åt sidan här.

Kolle42 Synd bara att vår moderator verkar bagatellisera det med trams och totalt värdelös poll.

Utveckla gärna. Vad bagatelliserar jag? Trams brukar annars förknippas med en viss annan skribent här på Bullen. Koll…

Kolle42 Jag som skulle höja mig annars bann?

Ja, du varnades för upprepade överträdelser mot forumsreglerna när du inte kunde låta bli att kalla flertalet skribenter för dumma i huvudet. Därav varningen. Vad är problemet?

Kolle42 Vi har sett dig bli sårad o stänga trådar förr. Bullen förlorade t.ex en grym skribent i @jonas67 pga maktmissbruket.

Då är jag rädd för att du missuppfattade situationen, igen. Det är dock inget ovanligt gällande dig. Du har svårt att göra dig förstådd och du har ofta mycket svårt att förstå andra utan att förvränga deras budskap (senast i den här tråden med rasism som du började härja om).

Kolle42 Anser detta vara ett allt för viktigt ämne för o riskera dig stänga även denna diskussion

Var har du ens fått det där ifrån att tråden skulle stängas? Vad är det nu du har diktat upp för märkligt?

Kolle42 därmed kliver jag åt sidan här

Bra och moget beslut

Edit
      Jag har förstått att du av någon anledning väldigt mycket ogillar mig. Jag kan leva med det. Något som dock börjar bli mer än nådigt tröttsamt är att du vad fanken jag än skriver ska börja tjafsa och dreva. Mår du bra?

Du verkar ryka ihop med både den ena och den andra @Kolle42?! Med all respekt, men det kan inte bara bero på oss andra?! Det krävs två för att dansa, och allt det där?! Jag vill givetvis inte att någon ställer sig åt sidan eller rentav slutar skriva här, ta tre djupa andetag istället….

Har en vän som bara gick på matcherna mot Djurgården bara för att han älskar att vråla ”Dick Axelsson din jävla fitta / hora / fitthora”

Ett sådant beteende kan jag tycka både är roligt och uppfriskande!

Hockeytröjan Har en vän som bara gick på matcherna mot Djurgården bara för att han älskar att vråla ”Dick Axelsson din jävla fitta / hora / fitthora”

Det låter som en riktig fin vän med hjärtat på rätt ställe! Håll hårt i henom.

Gardet Ord som “kuk”, “fitta” och “hora” upplevs som problematiska och allra främst hos småbarnsföräldrar.

Absolut, det är inte superkul och inget språk jag vill ha höra från ungarna. Barn gör som vi vuxna gör - inte som vi säger, det är sen gammalt.

Gardet Jag tycker det är lika bra att man är ärlig med sina barn och inte gömmer dem ifrån allt “farligt”. Det går inte att be om att det mesta ska vara barnanpassat och speciellt inte runt en kampsport där spelarna slåss med varandra så fort motspelaren står nära den egna målisen, hårda ord följer med den intensiteten helt enkelt.

Nja, du förenklar ett problem nu tycker jag. Jag är helt övertygad om att förekomsten av grovt språk skiljer sig åt mellan arenorna och supporterkonstellationer. Nu vet jag inte, men kan tänka mig att språkbruket är ett annat i både Leksand och Karlstad. Våran supportförening är mer inne på “never mind the bollocks”. Med ovan argumentation är de flesta beteenden acceptabelt då hockey är en kampsport. Hur vanligt förekommande är detta på MMA och boxning? Jag är osäker. Vidare handlar det ju om vuxna män som sitter och står, ofta med ett gäng kalla innanför västen som kan sitta och tokskrika “FITTA”, “HORA” etc. Är det verkligen så enkelt att det “hör till”? Vad tillför det? Det handlar om vuxna människor som har ansvar för sitt handlande.

Och på frågan vad jag själv bidragit till och inte, har haft ståplåtskort massor av säsonger. Gått på hockey med grabben också, dock inte på ståplats. Ser inte vad det tillför. En hederlig visselorkester eller finessen i “Aldrig varit i leksand” är ju så mycket bättre, enligt mig.

Avslutningsvis: Förbannat intressant tråd!

Anonymous6 Nja, du förenklar ett problem nu tycker jag.

Jag ser det inte som ett problem till att börja med.

Anonymous6 Jag är helt övertygad om att förekomsten av grovt språk skiljer sig åt mellan arenorna och supporterkonstellationer. Nu vet jag inte, men kan tänka mig att språkbruket är ett annat i både Leksand och Karlstad.

Jag är nog ganska så säker på att ett och annat könsord förekommer på de ståplatserna och absolut i Karlstad. Färjestad är en klubb vars matcher brukar innebära en hätsk stämning mellan våra supportrar och deras, så könsord där är en garanti. Och när det angår Leksand så är de nästintill det typiska exemplet på “tröjsupportrar”, men när det väl hettar till i matcherna; jag kan inte tänka mig att ett gäng isolerade dalapojkar inte ser rött och spyr ur sig galla utav bara helvete. Jag menar titta på det här videoklippet och säg mig att det inte förekommer några könsord när Thuresson firar framför Leksands ståplats:

Anonymous6 Med ovan argumentation är de flesta beteenden acceptabelt då hockey är en kampsport. Hur vanligt förekommande är detta på MMA och boxning?

Jag följer ingen av sporterna särskilt mycket, men hyfsat normalt skulle jag gissa? Trashtalk verkar vara hälften av det som händer i MMA och det är även samma sport där Khabib hoppade ut i publiken för att slåss mot McGregors team efter förmodade förolämpningar från deras sida. Sedan har ju folk en helt annan relation till hockey och fotboll där man verkligen lever in sig i matcherna. MMA har en stor publik förvisso, men att tusentals fans sluter sig bakom en person finns inte på samma sätt som i lagsporter.
          Och nej, att hårda ord följer med innebär inte att “de flesta beteenden är acceptabla”. Det innebär att lite hårdare/fulare ord blir en naturlig reaktion för många med den passionen från supportrarna blandat med den intensiteten och kampandan som finns i hockey.

Anonymous6 Vidare handlar det ju om vuxna män som sitter och står, ofta med ett gäng kalla innanför västen som kan sitta och tokskrika “FITTA”, “HORA” etc. Är det verkligen så enkelt att det “hör till”? Vad tillför det? Det handlar om vuxna människor som har ansvar för sitt handlande.

Saken med den är ju att de flesta som sjunger “fitta” och “hora” inte är 40-åriga industriarbetare med ölmagar, det är hormonstinna tonåringar (per definition barn). Kan lova dig att på nästintill varenda högstadium så är detta ordförråd normen, det var liksom inte så att jag lärde mig vad fitta och kuk betydde genom att sitta på familjeläktaren med farsan. Faktum är att ljudakustiken är så dålig i arenan att det tog alldeles för lång tid innan jag faktiskt lärde mig vissa ramsor som sjöngs vid varje match.

Jag håller i och för sig med om att det behövs lite fler hatramsor/pikar mot andra lag. Mycket av dem försvann dock när Tälje åkte ur och att vi endast egentligen har “man och man” som pik mot HV är lite förvånande och synd, men det kanske tillkommer något så småningom?

Men att tonåringar häver ur sig könsord mitt under en match ser inte jag som någonting konstigt eller speciellt problematiskt. Jag köper att man inte ser det som särskilt givande i det långa loppet, men att alltid hänvisa till att det finns yngre barn i publiken är så tröttsamt. Bortsett från skolan så är det inte samhällets uppgift att uppfostra era barn och särskilt inte ståplats i Saab Arena.

Skulle också vilja se fler smarta hånramsor. ”Ni har aldrig varit i..” Fungerar perfekt på Leksand och Brynäs men går säkert hitta ett par lag till som den är applicerbar på. ”Taskigt kaffe - Tomas DiLeva” är också klockren. Fler sånna!

Gardet Jag ser det inte som ett problem till att börja med.

Har förstått det. Med all respekt så ser jag då inte att någon större diskussion kommer ge något mer än att en och annan forumläsare tycker att munhugg kan vara lite skoj. Jag ser det som ett problem och är övertygad om att stämning och språkbruk i arenan faktiskt spelar roll och kan vara tungan på vågen för sponsorer och även besökare. Jag är ju lite ambivalent i detta och tycker att det ska vara jobbigt för motståndarlag att lira här.

Det här med omröstning var ju en rolig grej! Skulle ju vara intressant att mäta vad som anses problematiskt och inte. Personligen tycker jag inte att personer som tokskriker könsord, hora etc. tillför utan enbart förstör och gör reklam för att inte komma tillbaka till arenan. Jag vet att det finns en stark klick, oklart hur stor som vill se SAABen som någon form av slagfält och allt är tillåtet.

Anonymous6

Vill inte ha ett slagfält.. men ändå något åt det hållet 😉

Folk ska givetvis inte få bete eller vräka ur sig vadsom men ett välriktat ”fittkuk” tycker jag definitivt inte är speciellt farligt

7 dagar senare

Anonymous6 könsord, hora etc. tillför utan enbart förstör och gör reklam för att inte komma tillbaka till arenan.

Tala för dig själv. Jag återkommer ständigt till ovanstående.

Kallzon

Personligen kan jag nog tycka det är rätt ok. De allra flesta inser nog ändå att den genomsnittliga, druckna ståplatssupporterns fysik inte kan mäta sig nämnvärt med en kaptens i valfritt SHL-lag.

Jag har väl hört värre saker, om man säger så… 🙂