Matchbetyg TIK-LHC:
Betyg finns även för Timrå via min tweet:
Matchbetyg TIK-LHC:
Betyg finns även för Timrå via min tweet:
Kul att se en defensiv spelare, Eddie, på första platsen för Game Score. Inga gjorda poäng, men 4 blockerade skott och 4 puckvinnande tacklingar, samtidigt som inga mål släpptes in när han spelade boxplay. På det en helt ok corsi, med tanke på att han förmodligen får många defensiva zonstarter (jag har tyvärr ingen statistik på det dock).
Andrakedjan, framför allt Little, har gått tungt i de två senaste matcherna där Ehn har saknats.
@Hank Förstår att det finns begränsningar i hur mycket tid du kan lägga på det här, men så småningom vore det riktigt intressant att se t.ex. grafer över corsi eller game score över tid, typ senaste 5/10 matcherna.
En annan sak jag tänkte på var att Max fick otroligt låg GS mot Luleå. Pga matchstraffet givetvis, men kanske borde det viktas lite annorlunda? Känns som han kommer få svårt att hämta upp till ett någorlunda rättvisande snitt bara pga ett matchstraff. Nu är ju matchstraff visserligen utslagsgivande i matcher, men kanske inte i paritet med det?
Ndur Förstår att det finns begränsningar i hur mycket tid du kan lägga på det här, men så småningom vore det riktigt intressant att se t.ex. grafer över corsi eller game score över tid, typ senaste 5/10 matcherna.
Bra idé! Jag kanske kan fila på något under OS-uppehållet, för de matcher som jag då har data för.
Ndur En annan sak jag tänkte på var att Max fick otroligt låg GS mot Luleå. Pga matchstraffet givetvis, men kanske borde det viktas lite annorlunda? Känns som han kommer få svårt att hämta upp till ett någorlunda rättvisande snitt bara pga ett matchstraff. Nu är ju matchstraff visserligen utslagsgivande i matcher, men kanske inte i paritet med det?
Jag hade faktiskt lite samma tanke, att det blir svårt att jobba upp sitt snitt efter ett matchstraff. Man kanske borde räkna bort de extra 20 minuterna man får för ett matchstraff. Laget straffas ju faktiskt bara med 5 minuters boxplay, inte 25. Frågan är om man ska tänka likadant för en personligt 10-minutersutvisning. Att de inte räknas in i Game Score heller. Vad tror du/ni?
Hank Jag hade faktiskt lite samma tanke, att det blir svårt att jobba upp sitt snitt efter ett matchstraff. Man kanske borde räkna bort de extra 20 minuterna man får för ett matchstraff. Laget straffas ju faktiskt bara med 5 minuters boxplay, inte 25. Frågan är om man ska tänka likadant för en personligt 10-minutersutvisning. Att de inte räknas in i Game Score heller. Vad tror du/ni?
Ja, det låter väl som en ganska rimlig justering. Både personliga 20-minutaren (/game) och 10-minutaren påverkar ju GS i den mening att spelaren inte spelar under utvisningstiden, så tar man en större utvisning kommer det sannolikt drabba GS negativt även om det bara är lagstraffet som ger konkreta minuspoäng.
Ndur Förstår att det finns begränsningar i hur mycket tid du kan lägga på det här, men så småningom vore det riktigt intressant att se t.ex. grafer över corsi eller game score över tid, typ senaste 5/10 matcherna.
Vad sägs om något sådant här:
Lite taskig kvalitet på GIFen, men tanken är att man får kryssa i vilken/vilka spelare man vill presentera data för. Detta exempel är för Game Score, men jag har liknande grafer för Corsi och annat också.
Ja, Sportlogiq har säkert sin egen modell för xG. För ett tag sedan så noterade jag dock att det verkar finnas positionsdata från shl.se, om denna källa stämmer:
Om jag hittar var denna data finns tillgänglig så borde jag kunna skapa en modell på samma sätt som BTAM. Jag tror att jag får maila SHL och fråga var man hittar detta.
Kunde inte hålla mig. Nu har jag sammanställningar för alla säsongens matcher.
Titta vilka fina grafer det blir när man tar med alla spelare.
Säg till om det är några specifika spelare ni är intresserade av, då dessa är ganska plottriga.
Snyggt! Jag skulle gärna vilja se en enskild graf på Törna. Det skulle vara intressant att se om magkänslan stämmer överens med verkligheten d.v.s. att han gör flera poäng två-tre matcher i rad för att sedan förbli iskall i 10-15, repeat.
Kjeppkinesen Nu tar det säkert hus i helvetet men jag har definitivt samma magkänsla. Törna gör flera mål och något ass under loppet av tre matcher, för att sedan försvinna från alla poängprotokoll som existerar nästföljande 10-15 matcher. Han bidrar såklart med annat också, det vore intressant att se ifall detta stämmer dock.
Här är Törnas Game Score per match:
Här är Törnas Game Score över ett snitt på fem matcher:
Jag tolkar detta som att han hade det tungt mellan omgång 5-12. Utöver detta har han konstant legat över “Average” (0,4) om man ser på ett snitt på 5 matcher, med vissa perioder där han legat över (och ibland högt över) “MVP”-nivå (1,0).
Jag har för mig att Mike Helber pratade om Törna under ett avsnitt av Ståplats-podden, där han nämnde att Törna nästan aldrig gör en dålig match. Jag tycker nog att dessa siffror stärker ett sådant påstående. Även om han inte alltid gör så många poäng, så bidrar han alltid med något bra, och han hamnar inte i några längre dippar.
Sedan är det ju såklart en tolkningsfråga. Visst har han väldigt höga toppar, då han ligger på MVP-nivå. Men han har inte några direkta dippar som borde klassas som “iskall i 10-15 matcher”. Som vi ser så ligger hans snitt uteslutande över “Average” förutom svackan i början av serien.
Tackar för svar. Det var detta jag anade. Ojämn i poängprotokollet.
EDIT: För jag antar att “Game Score” även innefattar puckvinster och annat? Kan man be och få en graf bara på poäng gjorda?
Tackar för det!
Matchbetyg SAIK-LHC:
Betyg finns även för Skellefteå via min tweet:
Det är ju rätt intressant att Broc, Max, Lantosi och Ekmark alla hade sämre GS än Cronholm som jag anser bör det yttersta ansvaret för att det började ramla in puckar i andra period.