Bowmore Jag är övertygad om att i framtiden så kommer damligan bestå av självständiga föreningar fristående från herrverksamheten.

Det där är möjligen tveksamt, snarare så att ett lag som LFC i fotboll kan komma att dö ut när alla allsvenska herrklubbar fått upp sina damlag, I grunden är det dock så att detta kommer försämra herrlagens konkurrenskraft såvida inte damlagen kan fylla en arena och dra in egna intäkter, vilket iofs också kommer försämra den svenska idrottens konkurrenskraft som inhemska ligor när summan av intresset och pengarna troligen är ungefär detsamma att dela på….

jg

Ja, allt handlar ju om pengar i grund och botten. Men känns ju inte heller hållbart i längden att vara beroende av herrverksamheten för att ha råd med sin egen existens. Lite som en ungdom som bor kvar hemma hos föräldrarna och bygger sin ekonomiska tillvaro på det. Någon gång är det dax man ger sig ut i verkligheten och lär sig stå på egna ben. Tror kanske den ekonomiska kakan att dela på skulle bli lite större om det fanns en renodlad damverksamhet att rikta sin sponsring mot som ett tillskott utöver den sponsring som finns idag.

Bowmore Varför tror du att några stora klubbar har börjat att få ett damlag till högsta serien ? Det kan ju vara så att klubbarna känner sig tvungna att ha ett damlag i högsta serien för att sponsorerna, tiden och samhällsordningen begär det. Där borta över Atlanten har startat ett mini NHL för några få damlag, ja inom ett par år kommer det bli en stor liga, givetvis med samma ägare som herrklubbarna. Så framtiden kommer inte att se ut som du tror, tvärtom så kommer nog damklubbarna bli mera knutna till herrklubbarna.

Nils Det kan ju vara så att klubbarna känner sig tvungna att ha ett damlag i högsta serien för att sponsorerna, tiden och samhällsordningen begär det.

Känner man sig tvungen för något anser jag att det är ett problem och inte riktigt hållbart i längden.

• Nils svarade på detta.

Bowmore Känner man sig tvungen för något anser jag att det är ett problem och inte riktigt hållbart i längden.

Det är väl inget problem att samhället utvecklas till att inkludera båda könen. Man kan ju se det som att vissa är vidsynta och därför vill man ha ett damlag i alla stora klubbar. Man bör inte göra ett problem där det inte finns något problem, låt nu sponsorerna bestämma själva vilka de vill sponsra. Ingen är tvungen till att sponsra ett lag om de inte vill.

Finns många större sponsorer/företag som kräver att sponsringen ska gälla både herr och damlag

Slagsmål på träningen idag mellan Jesper och Taylor Leier enligt Corren

Bowmore Jag tycker vi drar det ett snäpp längre. Alla ungdomslag har en individuell logotype.

Sara och Lasse spelar i LHC. Lasse är 7år och Sara 5år. När de är gamla nog att gå på match själva så vill bara Lasse gå. Sara spelar ju med damlagets logga på magen och har inte alls samma tillhörighet till herrarnas A-lag. Ett fans mindre men Bowmore fick i alla fall vara efterbliven en gång för länge sen.

Kapten Duck Bowmore fick i alla fall vara efterbliven

Helt onödigt att kalla någon efterbliven bara för de har annan syn på saker. Jag håller inte heller med Bowmore och tycker det är en galen idé.

Nä, sluta med personangrepp men påtala att du tycker det är en knäpp idé om du tycker det.

SM-guldiframtiden Det är just det här som är fel med dagens generationer. Man får bete sig som en dåre men fy bövelens om du kallar dåren vid sitt rätta namn.

Ett lag, en stad. Tillsammans är vi starka; men med olika logor #thithi

Kapten Duck

Jaha, okej!

Nu gick ju mitt resonemang ut på att damlaget skulle kunna bli en egen förening och då vore ju det konstigt om man hade kvar samma logga som herrarna. Lite märkligt att bli kallad efterbliven för att man har en annan åsikt i frågan kan jag tycka.

Kapten Duck Man får bete sig som en dåre

Är man en dåre om man tycker att vore en bra idé att separera dam-och herrverksamhet två olika organisationer/föreningar. Jag tycker inte så för att jag har något emot damhockey utan för att jag tror det skulle vara till gagn för damhockeyn på sikt.

Kapten Duck Det är just det här som är fel med dagens generationer. Man får bete sig som en dåre men fy bövelens om du kallar dåren vid sitt rätta namn.

Håller helt klart med dig där.

Angående att sponsorerna kräver ett damlag för att sponsra LHC så förstår jag att man kräver det. Det jag dock inte förstår är varför samma sponsorer inte har samma krav på att LFC har ett herrlag. Apropå efterblivna manshatande wokeföretag med dubbelmoral.

Bowmore Jag tror inte att det skulle vara till gagn vare sig för dam eller herrlaget i längden. V är en förening och tillsammans kommer vi bära samma logga som ska synas på stan och i andra städer och byar.

Bowmore Förklara då för mig hur du får återväxt på ståplats om lilla Lisa inte har samma logga på mössan som spelarna på isen men Bosse har det? Det är däri mitt resonemang ligger. Tillhörighet. Att känna sig en del av. Kärlek till Cluben men med olika logor? Jag fattar inte hur du resonerar.

Hur driver det LHC framåt genom att inte ha damlaget under paraplyet? Du är efterbliven.

Edit. Ibland måste man läsa fler gånger. Du gör det alltså för damhockeyns väl? Damhockeyn överlever inte en sekund utan LHCs verksamhet. Tyvärr. På riktigt.

Kjeppkinesen Enkelt. Det finns ingen logik i godhetsapostlarnas universum. Det är ingen naturkraft tyvärr. Man får helt enkelt bara acceptera att ibland är rätt fel och vise versa. Men det som kan få dem att ändra sig är ju att påpeka just detta; ofta, mycket och högljutt.

Man ska känna stolthet för våra lag vi har herr, dam och alla ungdomslag vilket kön de än må ha, att se vår föreningslogga på stan ska kännas i hjärtat.

Kapten Duck

Det är antagligen den enda rimliga förklaringen.

Jag är redo att stå först i ledet och skrika högsta av alla. Men det kanske inte kommer som någon nyhet direkt. #aktivistkinesen.

Bowmore Jag fattade i alla fall att du inte menade något illa med din idé och syn på hur det kan se ut i framtiden med damerna- om det med en egen förening för dem, vilket dem skulle förtjäna och få ha (egen ishall, och helt andra resurser än vad dem har idag)-dem har två sm-guld, det har inte herrarna, damerna är längre fram än herrarna om man ska se till framgångarna-så jag köper ditt resonemang, helt klart. Men dem bör bli frågade själva först, om vad dem tycker.

Kapten Duck Det är en jävla skillnad på att kalla någons idé för idiotisk, knäpp, korkad eller vilka ord man vill använda eller att kalla en individ efterbliven. I mina ögon så är det bara en person som betett sig illa i denna diskussionen och det är inte Bowmore. Är det så att dina argument i sakfrågan tog slut så du hoppade över till personangrepp? (vilket enligt Bullens regler inte får förekomma)

Förklara gärna vad du menar med det du skriver om “fel med dagens generationer” och vad det har för samband med mitt inlägg som du svarar på. Passa även på och tala om hur du vet hur gammal jag är och vilken generation jag tillhör eftersom du hänvisar det till min åsikt.