Hank Riktigt imponerande om du kan köra detta säsongen ut!
Hockeytröjan Hank har lämnat den tydligaste översättningen så jag kompletterar med ett par kommentarer (för alla intresserade som kanske missat):
TOI - Time On Ice (inkluderar PP och BP)
(+) - Spelaren på isen vid mål framåt i lika styrka eller Boxplay
(-) - Spelaren på isen vid mål bakåt i lika styrka eller Powerplay
Hits - Tacklingar som leder till att motståndaren blir av med pucken
CF% beräknas CF/(CF+CA)
Game Winning Goal är det mål som är ett fler än motståndarnas totala antal mål. Om LHC tar ledningen med 5-0 och har fem olika målskyttar så kommer GWG bero på hur många mål motståndaren sen gör. Om det blir 5-0 så går GWG till 1-0-skytten. Om det blir 5-4 så går GWG till 5-0-skytten.
Corsi räknar skottförsök i spel med lika många på isen och ger en hyfsad bild av vilka som skapar anfall när spelaren är på isen. Inget perfekt mått på om spelaren är bra men klart mindre trubbigt än skott på mål (som kan bli skevt om motståndaren blockerar skott eller man som Törna missar hela målet eller sätter den i ribban från bra läge) eller plus-minus-statistik (som på kort sikt kan ge väldigt skevt utslag för hur en match faktiskt har sett ut). Close corsi kan nyansera bilden av corsi genom att ta bort vissa spelares förmåga att spela bra när man leder och motståndaren är lite mer modstulen samt även ta bort det motsatta förhållandet.
Skottsektorn är det området framför mål som går från målstolparna och snett ut mot tekningspunkterna och sen rakt upp i banan. Mot Växjö var det otroligt tydligt att deras skottstatistik påverkades (boostades) av enkla skott snett utifrån som Högga bara kunde styra undan eller plocka ner. Dessa skott är ju inte målchanser och säger väldigt lite om vilket lag som egentligen skapar något farligt framåt. Genom att bara räkna skott från skottsektorn så ges en mer rättvisande bild av vilka som “förtjänar” att vinna eller i längden har ett vinnande spel.
Teorin går ut på att spelare är ungefär lika bra på patt göra mål från de olika punkterna och alla målvakter är ungefär lika bra på att rädda skott från de olika punkterna på isen - det som skiljer är spelarnas och lagens förmåga att skapa de farliga lägena alternativt hindra motståndarna från att skapa de farliga lägena.
Jag vet inte exakt hur Expected Goals (xG) räknas ut men tror det baseras på statstik bakåt på avslut från olika lägen (alltså platser på isen). Ju närmre mål och bättre vilnkel, desto mer sannolikt att det blir mål. Sen tror jag de tar hänsyn till om det är friläge eller om motståndarna stör osv… @Hank har säkert bättre koll.