Hank Riktigt imponerande om du kan köra detta sÀsongen ut!
Hockeytröjan Hank har lÀmnat den tydligaste översÀttningen sÄ jag kompletterar med ett par kommentarer (för alla intresserade som kanske missat):
TOI - Time On Ice (inkluderar PP och BP)
(+) - Spelaren pÄ isen vid mÄl framÄt i lika styrka eller Boxplay
(-) - Spelaren pÄ isen vid mÄl bakÄt i lika styrka eller Powerplay
Hits - Tacklingar som leder till att motstÄndaren blir av med pucken
CF% berÀknas CF/(CF+CA)
Game Winning Goal Àr det mÄl som Àr ett fler Àn motstÄndarnas totala antal mÄl. Om LHC tar ledningen med 5-0 och har fem olika mÄlskyttar sÄ kommer GWG bero pÄ hur mÄnga mÄl motstÄndaren sen gör. Om det blir 5-0 sÄ gÄr GWG till 1-0-skytten. Om det blir 5-4 sÄ gÄr GWG till 5-0-skytten.
Corsi rÀknar skottförsök i spel med lika mÄnga pÄ isen och ger en hyfsad bild av vilka som skapar anfall nÀr spelaren Àr pÄ isen. Inget perfekt mÄtt pÄ om spelaren Àr bra men klart mindre trubbigt Àn skott pÄ mÄl (som kan bli skevt om motstÄndaren blockerar skott eller man som Törna missar hela mÄlet eller sÀtter den i ribban frÄn bra lÀge) eller plus-minus-statistik (som pÄ kort sikt kan ge vÀldigt skevt utslag för hur en match faktiskt har sett ut). Close corsi kan nyansera bilden av corsi genom att ta bort vissa spelares förmÄga att spela bra nÀr man leder och motstÄndaren Àr lite mer modstulen samt Àven ta bort det motsatta förhÄllandet.
Skottsektorn Ă€r det omrĂ„det framför mĂ„l som gĂ„r frĂ„n mĂ„lstolparna och snett ut mot tekningspunkterna och sen rakt upp i banan. Mot VĂ€xjö var det otroligt tydligt att deras skottstatistik pĂ„verkades (boostades) av enkla skott snett utifrĂ„n som Högga bara kunde styra undan eller plocka ner. Dessa skott Ă€r ju inte mĂ„lchanser och sĂ€ger vĂ€ldigt lite om vilket lag som egentligen skapar nĂ„got farligt framĂ„t. Genom att bara rĂ€kna skott frĂ„n skottsektorn sĂ„ ges en mer rĂ€ttvisande bild av vilka som âförtjĂ€narâ att vinna eller i lĂ€ngden har ett vinnande spel.
Teorin gÄr ut pÄ att spelare Àr ungefÀr lika bra pÄ patt göra mÄl frÄn de olika punkterna och alla mÄlvakter Àr ungefÀr lika bra pÄ att rÀdda skott frÄn de olika punkterna pÄ isen - det som skiljer Àr spelarnas och lagens förmÄga att skapa de farliga lÀgena alternativt hindra motstÄndarna frÄn att skapa de farliga lÀgena.
Jag vet inte exakt hur Expected Goals (xG) rÀknas ut men tror det baseras pÄ statstik bakÄt pÄ avslut frÄn olika lÀgen (alltsÄ platser pÄ isen). Ju nÀrmre mÄl och bÀttre vilnkel, desto mer sannolikt att det blir mÄl. Sen tror jag de tar hÀnsyn till om det Àr frilÀge eller om motstÄndarna stör osv⊠@Hank har sÀkert bÀttre koll.