• Redigerad

Saknade spelare:
Martin Karlsson - skadad
Carter Ashton - skadad

Fem senaste:
Växjö - Leksand 2-3 SO
Oskarshamn - Leksand 4-8
Leksand - Färjestad 2-4
Leksand - Luleå 3-0
HV71 - Leksand 5-3

Lagstatistik:
GFA - 2.98
GAA - 2.26
PP - 20.00% - PK - 69.81%

Interna poängligan:
Peter Cehlarik - 18P (7+11)
Lucas Elvenes - 17P (6+11)
Max Véronneau - 17P (6+11)
Marek Hrivik - 13P (8+5)
Kalle Östman - 12P (5+7)

Interna målvaktsligan:
Filip Larsson - 11 matcher, 94.16% och 1.55 GAA
Mantas Armalis - 11 matcher, 88.67% och 2.64 GAA

Saknade spelare:
Henrik Törnqvist - skadad
Markus Ljungh - skadad

Fem senaste:
Linköping - Modo 4-0
Linköping - Frölunda 0-2
Linköping - Örebro 2-4
Rögle - Linköping 4-3 SO
Växjö - Linköping 4-3 SO

Lagstatistik:
GFA - 2.77
GAA - 2.68
PP - 21.43% PK - 75.00%

Interna poängligan:
Ty Rattie - 22P (10+12)
Broc Little - 19P (9+10)
Sebastian Strandberg - 12P (6+6)
Jesper Pettersson - 12P (1+11)
Patrick Russell - 11P (5+6)

Interna målvaktsligan:
Marcus Högberg - 19 matcher, 92.04% och 2.41 GAA
Jesper Myrenberg - 5 matcher, 91.45% och 2.66 GAA

Tidigare möten:
Linköping - Leksand 0-3

Kom igen Cluben!

Justin Kloos fick en smäll igår, trodde han skulle vara borta.

• Rob svarade på detta.

Rob

Sjukt lyft Myrens siffror fick efter matchen igår 😍

Svår bortamatch men samtidigt viktigt för vi möter Leksand borta två gånger nu på kort tid! Viktigt att plocka poäng!

PuckOut
      Trodde det med, men kom tydligen tillbaka och spelade efter den smällen. 😬

Tuff bortamatch. Lyxfällan är det enda laget som har plockat fler poäng än LHC de senaste 10 matcherna.

Här har man inte råd att ligga under med 3-0 halvvägs in i förstaperioden..

Metallica Ja visst kommer det bli en tuff match att ta hem alla tre poängen ifrån Leksand. Men åt andra sidan så har ju LHC spelat bättre mot bättre motstånd, här är ju ett lag som vill leda matchen, och det passar ju oss gott. Vi har ju en revansch att kassa in när vi spelade bra hemma mot Leksand men förlorade ändå, så kan vi bara näta denna gång så kan vi ta hem matchen. Visst det kommer troligtvis bli tight, men nog ska det kunna gå om vi är på tå och Högga spikar igen.

Metallica

Tur då att spelarna får lite hjälp på traven när WL kommer upp med en fullsatt buss och det innebär allt som oftast poänggaranti! Tittar vi tillbaka på föregående WL-resor ses också ett mönster: vinst (HIV) - förlust (Örebro) - vinst (OJK) - förlust (Växjö). Bådar gott med andra ord!

Reser upp till Leksand imorrn och då vill jag se att vi har fått lite råg i ryggen åtminstone efter gårdagens vinst. Kommer drömma mardrömmar om deras trumma och alla “full kit wankers” på hemmastå.

Blir en jäkla kavalkad detta. Själv bänkar jag mig framför soffan, men en tapper jävel i min närhet åker upp till Leksand. Han taggar till nu med rödvin så som jag har tipsat om (så blir det förlust likt min rinkside-vin så vet ni vem ni ska skylla på)

Lär bli Högga i kassen?

Jag tror inte det är så dumt att ha åtta backar med, ser dock att alla spelar första perioden sen ganska fort stryper man istiden helt för de som fastnar i egen zon och möter heta spelare lira.

Hrivik tillbaka i Leksand, blir tufft detta men hoppas vi kan spela fysiskt, vi har ett tungt lag och Färjestad hade stor framgång att vända match upp i Leksand med att spela fysiskt, många i Leksand som inte alls gillar det, hoppas Ehn, Bouma, Elie, Kreu, Jeppe, Aronsson osv ser till att smälla på direkt från start.

MrNebbiolo Hoppas på Myrenberg. Jag är av åsikten att har man hållt nollan matchen innan och känner sig 100% i kroppen så SKA man få chansen igen. Oberoende av vad för namn som står på tröjan.

Lite obehaglig statistik med reservation för att jag räknat fel. På 11 bortamatcher har vi gjort första målet i matchen 1 (!) gång. Mot Luleå.

clubenS

Jag förstår hur du tänker, själv är jag lite tvärtom. Har man hållit nollan gör man det sällan igen. Myren får gärna stå hemma mot Luleå nästa lördag. Så tar Högga idag och borta mot Malmö på torsdag för mig.

Ölen ligger på kylning, oerhört viktig match idag, idag vill jag se en så jävla kämparinsats så att det sprutar svett i intervjuerna. Kikar man på matcher runt om så är det ett perfekt tillfälle att ta 2-3P, och hänga med tåget i toppen av tabellen.

Myrenberg får fortsatt förtroende, han gjorde det riktigt bra mot Modo, men jag vetifan om det faktiskt är rätt match för honom… Äsch, framåt!

HNez kan ju vara så att Högberg är sliten efter hösten och förra säsongen och skulle behöva lite mer vila över tid i kombination med att myran var bra mot Modo

Svårt att peta en målvakt som höll nollan men samtidigt kanske ännu svårare att argumentera mot att våra chanser att vinna med Högberg i kassen är mycket större.

Spelmässigt måste vi upp både en och två nivåer för att ge oss själva chansen på poäng.

Vetifan om jag tycker att någon av dom där formationerna funkar. Första har ju bara haft en match så låt gå, även om Ellie var klappkass förra matchen. Little och Greco funkar inte och det händer inte mycket i Bystedts line. Tycker nästan att man slösar bort både Ehn och Bouma i sista linan.

Ehn - Bystedt - Greco

Den hade jag velat se

Lite jobbigt kanske att se Myrenberg stå idag också men han måste få mer istid i vilket fall så vi måste ha tålamod med Myrenberg. Han har bra självförtroende nu. Tror Högberg får stå 2 sista matcherna sen torsdag och Lördag.