Kjeppkinesen men ponera att även San José känner “fan, han behöver mer tid i SHL”. Det har ju knutit sig totalt för honom. Kan en ny sommarträning nollställa allt?

exile82 men ponera att även San José känner “fan, han behöver mer tid i SHL”. Det har ju knutit sig totalt för honom. Kan en ny sommarträning nollställa allt?

Tror inte de resonerar så. De har ju varit tydliga med att de kommer ta över båda nu. Men om jag ponerar att Hävan blir kvar så behöver han göra en Dahlin och käka tre pizzor om dagen och tillbringa all sin vakna tid i gymmet. Killen krympte ju till den här säsongen.

San Jose lär nog vilja se över Hävelids utveckling från nära håll. Jag tror att det hade varit större chans att se honom ännu en säsong här om han hade tagit ordentliga kliv. Då hade SJ kunnat slappna av och lita på “processen”. Det är ju inte så att potentialen saknas, det handlar bara om hur man ska få ut den. Då är frågan om SJ tror att man själva kan göra det bättre än LHC.

Låter rimligt, det kanske är en icke-fråga. Här har han kört fast lite.

exile82

Jag var ochså en av dom som hade stora förhoppningar att Hävelid skulle blomma ut ordentligt den här säsongen. Det stora problemet som jag ser det är att han spelar alldeles för överambitiöst och för mycket ungdomlig entusiasm fortfarande. Det blir ofta för svårt och sätter sig själv i onödigt knepiga situationer där han går bort sig. Behöver helt enkelt bli bättre på att värdera situationer när det är läge att spela enkelt eller försöka sig på något svårare. Lite samma syndrom som med Bystedt och det kanske beror på att man vill visa upp sig så mycket som möjligt och känner att man måste göra det där lilla extra istället för att spela smart och med mera tålamod, tillfällen att glänsa kommer alltid ändå.

Behöver ju individuell coachning eller någon slags mentor men vet inte om Jakobs, Arlbrant eller Östman är rätt personer för det i det här fallet.

Bowmore Behöver ju individuell coachning eller någon slags mentor

Det finns ju en, men han vill ju inte coacha honom. Även om man kan tänka sig att det blir en del snack vid middagsbordet så är ju inte det riktigt samma sak som att ha det nära sig vid isen, träningar, omklädningsrum, matcher etc.

Om Fantenberg är tillbaka imorgon finns väl en stor risk att Hävelid får sitta på läkaren?

exile82 De kan ju placera han i örkle eller frölunda som har rykte om sig att förädla talanger

• HNez svarade på detta.

Jocke

Sant, och i den åldern är det ju inte ovanligt att man inte vill lyssna på sina föräldrar och lättare ta till sig saker från någon utomstående.

Så än en gång kan jag se att vi saknar en mental coach som kan lyfta upp spelare som tappat lite av sitt självförtroende. Detta gäller väl alla spelare men synnerligen behövs det mest för unga spelare som svajar.

Bowmore Behöver ju individuell coachning eller någon slags mentor

Kan ju också vara så att den där individuella coachningen som fanns tidigare nu försvunnit iom tillhörigheten till A-laget 😉

Nils Mm.. Har viljat se en mental coach i 8 års tid, men inte fan har de ens haft tanken på att anställa en mental coach på heltid.. Inte vad de kommunicerat utåt i alla fall. Lika väl skulle de också behöva en heltids analytiker, men vad som är viktigast och få in först, det är svårt och svara på. Arla är och andra sidan rätt skicklig-och nördig när det kommer till statistik, så rent offensivt är det lugnt, men kunskapen en mental coach sitter på, finns det ingen i ledarstaben som har.

• Nils svarade på detta.

Lejon-Fantasten Har viljat se en mental coach i 8 års tid, men inte fan har de ens haft tanken på att anställa en mental coach på heltid.

Ja jag har också saknat en mentalcoach en lång tid, med en sådan skulle vi inte ha haft 5 år av bedrövelse.

Den absolut drömmen för mig vore:

Elie-Shore-Rattie

Little-Russell-Vrana/Bristedt

Leier-Ljungh-Lawner

Hofbauer-Ehn-Törna

Med detta har vi en riktig pang first-line, med tre spelare som kan stå för kreativitet och poäng, samt två spelare som kan vara riktigt jävla jobbiga att möta. Alternativt om det blir lite för tungt, så kan man byta plats på Elie och Vrana/Bristedt. Övriga kedjor känns också stabila, och kan producera.

Missförstå mig rätt, jag tror mycket på psykets betydelse för framgång och att det är något som både kan och behöver tränas på över tid för att klara av det bättre för de allra flesta av oss. Med det sagt vet jag inte om lösningen på alla problem är en heltidsanställd mental coach. Ganska ofta har sådana insatser liten transfer till verkliga situationer och i stället rekommenderas verksamhetsnära insatser. Jag vet att flera mentala coacher har hyllats och det med rätta så klart, men likväl tror jag mer på att ta in konsultinsatser för att utbilda och handleda befintliga ledare i laget inom området. Gärna alla ledare i a-, dam- och j-verksamheterna enligt samma modell så det följer en röd tråd. Kanske görs redan detta så klart, men om inte så ser jag det som överordnat.

Kjellman heltidsanställd mental coach

Kanske är ute och cyklar nu, men har inte detta varit på tapeten, men fått nej då vi inte anser att det gör sig lönt/vi har råd med det? Samma sak med statistik-nisse.

Kjellman

Håller med om att bra och välutbildade ledare ska även kunna klara av den mentala coachningen och har säkert lättare att förstå spelarnas behov när man lever relativt tätt under säsongen. Tror ochså det är svårt för en extern mental coach att sätta sig in hockeyrelaterade mentala problem som det oftast är. Däremot kan man ju tillfälligtvis ta hjälp av en mental coach om laget hamnar i en kris eller om det är en enskild spelare som behöver hjälp med personliga mentala problem. Men att ha en heltidsanställd mental coach tycker jag är överkurs och tar bort ansvaret från övriga ledare.

HNez Bra uppställning, hade dock velat se Leier out och Hofbauer som 13/14:e forward!

• HNez svarade på detta.

Bowmore Men att ha en heltidsanställd mental coach tycker jag är överkurs och tar bort ansvaret från övriga ledare.

Många bra synpunkter. Håller med om att en heltidsanställd är att bränna pengar. Däremot skulle man mycket väl kunna kontraktera en på deltid/timmar. En extern person utbildad och erfaren i frågor som rör mentala bitar kan tillföra sånt som ledare med daglig kontakt har svårt att uppnå. Mentala spärrar eller misstro på sig själv eller laget kan vara svåra knutar att lösa upp. Tycker inte man kan kräva en HC eller AC ska vara utbildad eller expert inom alla delar man kan behöva stöd kring under en säsong, så ta bort ansvaret tycker jag inte man gör med någon som kan fokusera på det mentala.

Men heltid….. ? Näe, tycker inte jag heller.

Sillen

Håller med. Jag har tidigare tjatat om att Cluben skulle behöva anlita nån form av mental coach eller psykolog. Men efter att själv ha fått en viss erfarenhet från dessa tokstollar så har jag gjort en 180 graders vändning och yrkar nu istället för att lägga ner och förbjuda hela yrkesgruppen. Betala dyra pengar för kvacksalveri? Nej tack. Behöver man prata av sig så kan man göra det på krogen.