exile82

Den här säsongen på rak arm två matcher i rad, mot Örebro och Örkle. Kanske ytterligare någon gång och förra säsongen var det något vi uppmärksammade en handfull gånger även då. Men skit i just detta fenomen, möjligtvis är det ett symptom av att inte vara påkopplad direkt från början men det är inte det jag bygger mitt betyg av honom på, mest bara en fundering vid sidan av. I min bok har Högberg inte överträffat mina förväntningar –> svag trea pga en lite för låg lägstanivå trots att högstanivån stundtals är löjligt bra.

Lukkinen I min bok har Högberg inte överträffat mina förväntningar –> svag trea pga en lite för låg lägstanivå trots att högstanivån stundtals är löjligt bra.

Fair enough, I så fall ber jag om ursäkt för jag tolkade det som att han fick en lägre betyg för att han dels släppt in första skottet. Då släpper jag det.

Det blir ju såklart även svårt att jämföra subjektiva betyg som sätts efter förväntningar. Det är lätt att ha en åsikt om andras betyg. 😉

exile82 Det blir ju såklart även svårt att jämföra subjektiva betyg som sätts efter förväntningar. Det är lätt att ha en åsikt om andras betyg.

Ja så är det ju, absolut! Men själv då, tycker du att Högberg överträffat dina förväntningar den här säsongen? Om ja, hur såg dina förväntningar ut på honom inför säsongen? 🙂

Lukkinen I min bok har Högberg inte överträffat mina förväntningar

Helt enig. Högberg lever fortfarande på HV-matchen i början av säsongen och är helt onyktert överskattad av media-Sverige. Han har stundtals varit riktigt bra men han har lika ofta varit hopplöst medioker.

Nu är vi sådär oense igen Guden™.

Kjeppkinesen Högberg lever fortfarande på HV-matchen i början av säsongen och är helt onyktert överskattad av media-Sverige.

Ja, matchen någon månad senare där han räddade 47 av 47 skott mot Växjö var ju inte så imponerande egentligen.

Tror det är lite hönan eller ägget över situationen.. Är Högga medelmåttig lite för ofta eller är det helt enkelt svårt att vara bättre än såhär med truppen han har framför sig. Lite skillnad när han spelar i landslaget och radar upp galna siffror.

Metallica 47 av 47 skott mot Växjö var ju inte så imponerande egentligen.

Jo, det är den matchen och HV borta som tydligen får överskugga hans 15 mediokra matcher.

Högga har en hiskelig högstanivå men det blir orättvist att bedöma honom efter den när han endast plockar fram den nivån max 5 gånger per säsong.

Lukkinen Ja så är det ju, absolut! Men själv då, tycker du att Högberg överträffat dina förväntningar den här säsongen? Om ja, hur såg dina förväntningar ut på honom inför säsongen?

Jag tror nog att han tangerar mina förväntningar i stort. Jag tippade laget på nedre playinplats, anledningen till att vi inte ligger sämre till är inte för att Ljungh eller Little varit magnifika, Rattie överpresterat, att PP och BP varit formidabelt, eller att försvarsspelet varit speciellt bra. Nix, i mina ögon är Högberg en stor anledning till det.

Min högst personliga reflektion är att Högberg har varit bra och räddat många poäng åt oss (man behöver inte göra matcher som mot HV för att rädda poäng åt laget). Mina förväntningar var inte att han skulle rädda laget i match efter match när spelet i övrigt inte kuggar i, men ändå vara så bra att han ger laget chans till slutspel. Däremot hade hade kunnat förvänta mig mer från utespelarna

exile82 Jag tror nog att han tangerar mina förväntningar i stort.

Mao en trea som även jag gav honom? 😉

exile82 (man behöver inte göra matcher som mot HV för att rädda poäng åt laget)

Helt enig! Den matchen och Växjömatchen är bra exempel på hans extrema potential. En målvakt behöver absolut inte vara på den nivån för att rädda poäng åt sitt lag i många matcher.

Lukkinen Mao en trea som även jag gav honom? 😉

Busted….

…nä, det blev för mycket editerande samtidigt som jag skrev. Jag tycker att han varit en stor bidragande orsak till att vi fortfarande har chans på slutspel, och att han har fått dra ett onödigt tungt lass när offensiven inte fungerat. Han har motsvarat mina förväntningar och en bit till.

Men självklart har även jag noterat att hans insatser sviktar mer på sistone jämfört med hösten. Svag 4

exile82 En intressant aspekt är att Högberg har räddat flest skott av alla målvakter i ligan. Då har ändå topp 8 i den listan spelat i princip lika många matcher som honom. Min slutsats blir helt enkelt att han får för dålig hjälp av laget.

Jämför med Ortio i HV. Han har sämre räddningsprocent än Högberg. Han har räddat 142 färre skott (!). Ändå har de totalt sett släppt in färre mål än oss.

12 dagar senare
                TröjnummerEfternamnFörväntningsbetygImpact-betyg
                63Högberg3 - Förväntade mig ungefär det vi fick4 - Lagets viktigaste spelare
                31Myrenberg4 - Har överträffat mina förhoppningar3 - Gjort det bra, men inte fått chanserna
                3Hultström3 - Förväntade mig ungefär det vi fick3 - Linus har klass, men formen kom sent
                4Hävelid4 - Trodde inte han skulle vara så redo3 - Något valpig men visar bra potential
                5Fantenberg5 - Trodde inte han skulle va så bra5 - Oustanding, vilken klassback
                6Schira4 - Hade inga stora förväntningar2 - Stabil som satan innan skadan
                28Nyberg3 - Förväntade mig ungefär det vi fick3 - Stabil tvåvägsback
                37Pettersson1 - Hade mycket större förväntingar2 - Gör jobbet, men gör en “svag” säsong
                44Junland2 - Förväntade mig mer2 - Hjärtat får en 5a men kroppen höll ej!
                56Sjöström3 - Förväntade mig ingenting1 - Alldeles för valpig för SHL 22/23
                11Törnqvist2 - Förväntade mig lite mer2 - Jobbar hårt och har en del bra dagar
                14Costmar2 - Förväntade mig lite mer2 - Saknar genombråttet men jobbar hårt
                17Strandberg2 - Förväntade mig ändå lite mer3 - Bra spelare i perioder, men ojämn
                19Russel2 - Förväntade mig tyvärr MER3 - Tung, viktig pjäs för LHC
                20Ikonen5 - Förväntade mig ingenting3 - Skapade utrymme för sina kamrater
                21Ehn3 - Förväntade mig det vi fick4 - Gör sina medspelare bättre i sin kedja
                22Gallo4 - Överträffade mina förväntningar4 - Gallo kan göra mål => viktig spelare
                24Ekmark? - Har spelat för lite? - Har spelat för lite
                25Bystedt4 - Överträffade mina förväntingar4 - Lagets bästa center denna säsong
                29Weigelt? - Har spelat för lite? - Har spelat för lite
                39Rattie1 - Förväntade mig mkt mer impact3 - Gör mål men är ofta osynlig
                41Little3 - Förväntande mig det vi fick4 - Vad skulle vi göra utan honom?
                49Maxwell3 - Förväntade mig inte speciellt mkt2 - Onödig transatlant-utfyllnad
                23Matteu1 - Förväntade mig ändå något1 - Usel
                52Palmu1 - Förväntade mig ändå något1 - Usel
                61Ljung1 - Förväntade mig MYCKET mer3 - Spelat konstant men dålig mot i fjol
                77Hännikäinen2 - Förväntade mig lite mer3 - Blandat och gett men får godkänt

Bra upplägg att särskilja resultat mot förväntan och den faktiska impacten.

Högberg - Förväntansbetyg: 2. Klappat igenom för många matcher, där vi varit lika bra som motståndarna. Är man topp 1 målvakt i serien får det ske max en gång per säsong. Impactbetyg: 3

Myrhenberg - Förväntansbetyg: 4. Trodde aldrig han skulle lyckas ta en vinst eller knappt en poäng åt oss. Impactbetyg: 2. När han står måste laget göra avkall på offensiven.

Hävelid - Förväntansbetyg: 3. Exakt som jag hade förväntat mig. Väger för lätt, dåligt försvarsspel men en näsa för mål. Impactbetyg: 2.

Hultström - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg: 4.

Fantenberg - Förväntansbetyg: 5. Impactbetyg: 5. Det kanske säger mer om laget att Fantenberg framstår som en stjärna.

Nyberg - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg: 2.

Schira - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg: 3.

Junland - Förväntansbetyg: 1. Impactbetyg: 2.

Sjöström - Förväntansbetyg: 4. Impactbetyg: 1. Sjöström var en förtäckt fulvärvning till J20. LHC har väl till och med blivit fällda för det?

Little - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg 4.

Ljungh - Förväntansbetyg: 1. Impactbetyg: 2.

Russell - Förväntansbetyg: 2. Impactbetyg: 3.

Rattie - Förväntansbetyg: 1. Impactbetyg: 3

Ehn - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg: 4

Bystedt - Förväntansbetyg: 4. Impactbetyg: 2

Strandberg - Förväntansbetyg: 2. Impactbetyg: 2.

Törnqvist - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg: 3.

Gallo - Förväntansbetyg 4. Impactbetyg: 3

Palmu - Förväntansbetyg: 1. Impactbetyg 1.

Matteau - Förväntansbetyg: 1 Impactbetyg: 1.

Costmar - Förväntansbetyg: 3. Impactbetyg: 2.

Ikonen - Förväntansbetyg: 4. Impactbetyg: 3.

Målvakter snitt:

Förväntan: 3

Impact: 2,5

Backar snitt:

Förväntan: 3,1

Impact: 2,7

Forwards snitt:

Förväntan: 2,5

Impact: 2,5

18 dagar senare

Mina betyg på laget utifrån förväntningar sett över säsongen samt den pinsamma avslutningen där man sumpade slutspel som var lagets uttalade målsättning;

5 - Ingen

4 - Högberg, Fantenberg

3 - Hävelid, Bystedt, Ehn

2 - Myrenberg, Hultström, Sjöström, Gallo,

1 - Övriga är underkänt

Laget vek ned sig igen….

5 månader senare

Luftar den här tråden med lite pinfärska ord från Arla om enskilda spelare som han ville lyfta lite extra:

Kreü och Aronsson enligt Arla: 110% inställning på de här killarna i allt från morgonträning till videoanalys. Arla menar att båda två är hela tiden vill bli bättre och lyssnar på tränarna att de förmodligen skulle ta sats full fart och köra igenom sargen om Arla bad om det. Han lyfter även deras offensiva förmågor som underskattade.

Taylor Leier enligt Arla: Blir bättre för varje dag. Intensiv, kylig med puck, bra öga, också lyhörd för kritik. Är tydligen riktigt taggad på att presentera i SHL som för honom ett ett steg upp och en möjlighet/uppgift han har stor respekt för. Kommande Utropstecken!

Remi Elie enligt Arla: Hoppas att han slipper skador nu. Han kommer vara en bärande spelare. ”Elie är ungefär som Sjögren i sin prime fast med bättre handleder”

PuckOut

Inte mycket.

Någon undrade vad hans vinning med detta är. Iom att har varit nära till hands att sluta.

Svaret var att Olle tyckte att det var så jävla roligt i våras samtidigt som han ser att han definitivt kan bidra med sina grejer på högsta nivå. Det är garanterat ingen hiskelig lön på Olle. Han är här för han älskar det så mycket

Arla sa inget mer än att vi får se hur det blir efter dessa tre veckor.

Hockeytröjan Är det sagt på en ”officiell” träff, typ med sponsorer/företag eller typ på torget över en bärs?