Tänkte starta en tråd utan säsong i titeln, dvs som kan leva vidare även kommande säsonger. Betygsätter spelarna skala 1-5 (subjektivt och på känsla) denna säsong so far utifrån vilka förväntningar man hade in i säsongen. Betyg 3 kan tolkas som “i linje med förväntningarna”. Kanske kan leda till intresssanta diskussioner.

Högga - 4
Betyg 6 i ett antal matcher men varvar med ganska många mediokra insatser. Och kanske tur det, statsen hålls nere och vi får större chans att behålla honom.
Myran - 4
Tänkte inför att vi skulle ha en av ligans svagaste backups men har gjort några riktigt fina insatser

Hultström - 3
Givetvis högre betyg sen han parades ihop med Fanten men var direkt svag under hösten
Fanten - 4
Dominant innan och efter skadan. Har slarvat en del på sistone och varit inne på lite väl mycket bakåt vilket drar ner helhetsbetyget
Junland - 2
Räknade med att han skulle bli sämre. Om man gick in i säsongen och trodde att han skulle va vår förstaback ska han givetvis ha betyg 1 men det trodde inte jag.
Jeppe - 1
Bästa back ifjol och i sin prime åldermässigt. Hade höga förväntningar på Jeppe. Kanske trivdes bättre när han var go to guy i defensiven. Riktigt medioker i år.
Hävelid - 3
Svårbedömd, kanske för att man såg honom som en frälsare efter sitt makalösa U18-VM. Stundtals bländande men har mycket kvar att jobba med innan han är en pålitlig SHL-back.
Schira - 4
Högt betyg pga de låga förväntningarna. Lyft sig mycket mot ifjol.
Nyberg - 2
Ganska tråkig back som inte direkt tagit positiva kliv i år. Ändå skön att ha i laget.
Sjöström - 2
Hade inte trott att han skulle ta en ordinarie tröja i SHL, har tvingats spela en hel del pga skador och nae, ser inte nån långlivad karriär i Cluben för honom.

Ljungh - 1
Hämmad av ljumskarna? Tillsammans med Jeppe den som gått ner mest i kvalitet jämfört med ifjol
Broc - 3
Comebacken i höstas var över förväntan. Blekare på sistone, kanske pga att han behöver dras med vår iskalle förstacenter?
Rattie - 3
Säkert många som hade satt ett lägre betyg. Han är trots allt poängkung, målkung och har avgjort en hel del matcher. Det räcker för mig, även om man kanske hade trott att poängsnittet skulle vara något högre.
Strandberg - 2
Egentligen högre betyg sett till att han varit skadefri och det var största farhågan när han värvades. Men med tanke på att han varit skadefri är det för dåliga siffror han levererar, i paritet med hans sämsta säsong i DIF.
Ehn - 5
Var ju grym förra hösten för att sedan bli intetsägande i våras vilket drog ner förväntnignarna. I år lyfter han vilken kedja han än spelar i, är överlägsen i presspelet/forecheck och har dessutom adderat mål och poäng!
Hänni - 3
Förväntade mig en rivig, oöm men trubbig finne. Fick en rivig, oöm men trubbig finne.
Mattå - 1
Fattade aldrig poängen med den här värvningen och han var t.o.m. ännu sämre än befarat.
Palmu - 1
Låga förväntningar efter misslyckandet i Örebro men 3 assist på 20 matcher är ändå under all kritik från Liigas MVP
Russell - 3
Blek i höstas och inte alls samma effektivitet som ifjol. Jobbat upp sig på sistone och motsvarar ändå det man vill ha av honom.
Törna - 3
Gör sitt jobb och trycker in en puck här och där. Extra guldstjärna för den plötsliga straffmålsorgien i höstas ⭐️
Gallo - 4
Snudd på 1 i betyg i höstas, sen hände nåt och plötsligt har Gallo gjort 14 baljor! Hur gick det till?
Maxwell - 3
Efter fjolåret visste vi vad han gick för och han har ju levererat typ samma i år. Betyg 1 om det hade varit förra året när vi trodde att vi fått in en andracenter.
Costmar - 2
Absolut, han gör ett gediget jobb och blixtrar till offensivt ibland, men jag har alltid haft förhoppningar på att killen ska bli en producerande SHL-spelare och det klivit har ännu inte kommit.
Bystedt - 4
Det är inte lätt och vi är inte bortskämda med juniorforwards som klarar av att producera poäng i SHL. Endast Vrana har gjort det innan. Otroligt skönt att se Bystedt ta det klivet! Finns dock ännu mer att hämta i jämnheten för betyg 5.
Wagner - 3
Räknar inte in JVM där han såklart var grym. I Clubentröjan gör han vad som kan förväntas av en junior som talangmässigt ligger snäppet under Bystedt/Hävelid.
Weigelt - 2
Inte tagit kliv mot ifjol, kanske pga av för få chanser?
Ekmark - 2
Skadan ställde till det. Några lovande matcher efter comebacken men ser inte honom som en pålitlig SHL-center
Ikonen - 4
Ruggigt låga förväntningar på den här killen. En kropp som visade sig kunna pitcha in med några poäng och gediget arbete.

alfie

Skojsigt! Ser direkt att vi har en hel del skillnader på vilka förväntningar vi hade på spelarna. Ska fundera ihop något bra och återkommer. 🙂

Lukkinen Väntar med spänning 😉 Misstänker lägre på Maxwell och högre på typ Hävelid. Men som sagt, hade väldigt låga, respektive väldigt höga förväntningar på dessa två

EDIT: När jag tänker på det borde jag ha satt betyg 3 på Högga. Han är som förra året och har egentligen inte överträffat förväntningarna.

alfie Precis, 63 kommer sänkas bland annat. På cup i Nyköping med grabben nu. Återkommer ikväll! 🙂

Lukkinen köper att #63 har gått ner sig en del och blandar och ger. Men han var en av anledningarna till att vi överhuvudtaget fick med oss poäng i många matcher i höstas, och att vi så här års inte behöver slita för att undvika kval på samma sätt som tidigare år. Han har gett laget chansen till att spela slutspel, dessvärre har vi fått kämpa med andra delar av spelet. Så, be nice. 😉

exile82 Men han var en av anledningarna till att vi överhuvudtaget fick med oss poäng i många matcher i höstas

Det är ju dock det man förväntar sig av honom, eller iaf jag.

alfie absolut, och visst får man tycka olika här, men jag tycker att han hade ett stort antal matcher i höstas där han gjorde mer än vad jag rimligtvis kan begära av en keeper. Men jag hade kanske inte samma förväntningar helt enkelt.
              (Notera att det var Lukkinen inlägg jag svarade på, jag tycker att du satte ett betyg som jag kan relatera till)

NorthLondonForever Samma här, och jag hade nog satt samma betyg på Högberg som varit uppe för diskussion. Inte en 5a, men inte en 3a heller.

Blir det inte lite skevt att sätta betyg för prestation i förhållande till förväntning? En spelare med skyhöga förväntningar kan då rimligen aldrig få högre betyg än 3.

Jordfräs Givetvis är det så. Hade Vrana kommit hem hade det varit svårt för honom att klättra över 3 🙂 Du får göra en egen lista med hur bra spelaren faktiskt är om du vill 😉

2,79 i snitt får jag det till @alfie och jag håller med om de allra flesta betygen:

Betyder detta att Östman och gänget inte fått ut det du och jag förväntat oss av spelarna? Jag gissar motsvarande snittbetyg för Oskarshamnsgänget skulle bli över 3 tex!

Samtidigt ser jag ju Östman och gänget som ett av de största kliven i rätt riktning! Tål att funderas på…

OBS jag jobbar inte statligt/kommunalt så ni behöver inte vara oroliga över era skattepengar 🙂

Edit: om man tar bort Matteau och Palmu och ersätter med 3 eller 4 som betyg så blir snittbetygen i linje med våra förväntningar. Det kanske snarare är flopparna än tränarteamet som är boven (beroende på om Östman står bakom dem ändå förstås).

HOCKEY Haha snygg sammanställning! Vi kan konstatera att du fått ut det du trodde av en större del av laget.

HOCKEY Betyder deta att Östman och gänget inte fått ut det du och jag förväntat oss av spelarna?

Det, eller så har vi haft orimliga förväntningar på vissa spelare.

Betyg 1-5 sett till mina förväntningar på spelaren i fråga. En förväntad prestation renderar i en trepoängare.

Högga - 3 (svaaaag trea)
                    Högberg är värvad för att vara en av seriens bästa målvakter för oss. Förväntningarna är således riktigt höga på honom. I sina bästa stunder är Högberg helt utan konkurrens Den gode Högberg har dock en lägstanivå som är svår att svälja hos en absolut toppmålvakt. Dessutom vet jag inte hur många gånger han släppt in matchens absolut första skott. Jobbigt att jaga direkt i många matcher. Jag har som sagt höga förväntningar på Högberg och jag hade helst velat ha fler decimaler här. 2,51 känns rimligt och då är jag fin nog att avrunda det uppåt till en synnerligen svag trea.
                    Myran - 4
                    Mina förväntningar på Myrenberg var en kanske något upphottad Lundström. Tycker han skött sig bättre än så, dock ingen dundersuccé.

Hultström - 3
                    Hade räknat med en viss uppförsbacke inledningsvis medans han anpassade sig till spelet i SHL. På slutet har han varit precis så dominant som han ska vara. Tycker att Hultström rakt upp och ner motsvarat förväntningarna.
                    Fanten - 5
                    Jag erkänner! Jag hade väntat mig att Fantenberg näst intill skulle floppa. När han var i HV var han den unga backen som alltid blev söndertacklad i sarghörnet för att han inte kunde läsa spelet och i Frölunda var han inte dominant precis. Möjligen halvgrå. Fantenberg har överträffat mina förväntningar enormt! Väntade mig en flopp men visade sig bli en riktig jävla rese!
                    Junland - 2
                    Junland blir inte yngre precis. Det är tydligt att han passerat bäst före nu. Han har fortfarande vissa fina kvalitéer kvar men tyvärr har det gått snabbare utför här än jag hade väntat mig.
                    Jeppe - 1
                    Förra säsongen var han en av våra bästa backar och sammantaget den här säsongen är han en skugga av sitt forna jag. Stundtals blixtrar han till men sammantaget blir det svårt att ge honom något annat än en etta.
                    Hävelid - 3
                    Att Hävelid är en talang utöver det vanliga viste alla. I sina bästa stunder är han briljant, i sina sämsta stunder är han… en junior som lär av sina misstag. Lämnar det vid det. Unga spelare gör misstag och Hävelid har kostat oss sina mål. Men här har vi en riktig guldklimp som vid ett antal tillfällen verkligen visat vilken galen talang han besitter!
                    Schira - 3
                    Schira var ingen vital spelare för backuppsättningen förra säsongen och är det inte den här säsongen heller. Gör det han ska, varken mer eller mindre.
                    Nyberg - 3
                    Stabil men oflashig. Har nog lidit lite av att fått spela mycket med Jeppe den här säsongen. En bra back att ha i laget.
                    Sjöström - 3
                    En ung kille helt utan seniorrutin innan han kom till oss. Har väldigt mycket att lära men jag kan inte påstå att han varit sämre för oss än jag hade väntat mig. Finns mycket hockey i honom. Given lite tid kan han bli riktigt bra!

Ljungh - 1
                    Ljungh är utan omsvep den här säsongens absolut sämsta 1:a center.
                    Broc - 2
                    Vi vet vad Broc kan och det får han definitivt inte ut nu. Förvisso kan det bero på att han ständigt matchas med glasspinnen Ljungh men vi har mer att hämta här. Trots det 16 poäng på 23 matcher. I rätt omgivning är Broc en guldklimp.
                    Rattie - 3
                    Sådana här spelare behöver rätt omgivning för att nå sin fulla kapacitet. Hoppas han får fortsätta med Bystedt framöver. Tycker de två har något bra på gång ihop. Med tanke på hur övriga laget skött sig tycker jag ändå att han gjort det han ska.
                    Strandberg - 2
                    När Strandberg var hel i DIF var han på gränsen till Landslagsmässig. Den nivån har han inte varit i närheten av här. Borde kunna leverera bättre.
                    Ehn - 5
                    Ehn gör sin omgivning bättre. Trots hyfsat höga förväntningar tycker jag att Ehn med råge överträffat dom.
                    Hänni - 2
                    Kanske en ögonbrynshöjare men jag hade rätt stora förväntningar på en NHL-meriterad, stabilt byggd finne i sina bästa år. Gör mycket som är bra men till syvene och sist har han huserat främst i fjärde line + lite PP. Sett till pris och potential borde vi kunnat få ut ännu mer av Hänni. Ser Sylvegård som en fullgod ersättare nästa säsong, dessutom till ett klart bättre pris.
                    Mattå - 1
                    En spelare med hans meriter som presterar en assist på 17 matcher är förstås en megaflopp. Killen hade inte en aning om vad han skulle göra på isen.
                    Palmu - 1
                    Panikvärvades när laget var riktigt illa ute och värvningen var logisk. Palmu är dock inte i närheten av att motsvara mina hyfsat modesta förväntningar på honom.
                    Russell - 2
                    Gör mycket rätt men inte i samma utsträckning som föra säsongen.
                    Törna - 3
                    Törna är en mångsidig spelare som alltid gör det hårda jobbet och stänker in sina poäng. Så även denna säsong.
                    Gallo - 3
                    Jag har aldrig tvekat på Gallo. Var helt oförstående när det höjdes röster om att vi borde skickat honom inför säsongen. Killen besitter vissa riktigt fina kvalitéer. Hade förväntat mig ungefär denna utveckling hos honom. Tycker även att han med fördel hade kunnat matchats högre i hierarkin.
                    Maxwell - 3
                    I min bok är Maxwell en klockren 13:e forward. Sett till de förväntningarna har han varken överpresterat eller underpresterat.
                    Costmar - 3
                    Trots sin ringa ålder är han en etablerad SHL-center som gör sitt jobb och utvecklas sakta men säkert.
                    Bystedt - 5
                    Mycket ovanligt att så här unga centrar spelar på den nivån som Bystedt gör. Var orolig att han inte riktigt skulle fixa att knipa en ordinarie tröja, men här har han verkligen motbevisat mig. Han har 40p i sig nästa säsong om han får saker och ting att stämma.
                    Wagner - 2
                    En viktitg kugge i JVM som inte är i närheten av en ordinarie tröja i Cluben. Behöver lära sig seniorhockey i HA.
                    Weigelt - 1
                    Klart sämre prestation än förra säsongen. Spelat bort sig från Cluben helt och hållet?
                    Ekmark - 1
                    Gjorde ett par sköna poäng när han kom tillbaka från skadan. Från det till att inte platsa i HA imponerar inte.
                    Ikonen - 4
                    Värvades som en kropp för att vi skulle ha någon att ställa på isen men bidrog med stuntals rätt hyfsad hockey och en riktigt fin inställning.

Lukkinen Såja! Intressanta tankar och kul att du, jag och @HOCKEY tycker hyfsat lika (på ryggdunkarforumet). Hade varit kul att se om någon inte håller med alls om någon dvs hade helt andra förväntningar eller syn på utfall.

Lukkinen Dessutom vet jag inte hur många gånger han släppt in matchens absolut första skott.

Sorry, jag måste bråka med dig. För det första vore det intressant att få fakta på bordet hör, och då kan jag till och med vara schysst att tillåta de tre första skotten istället för första skottet. Därefter skulle jag dessutom vilja se huruvida det är Högberg som gör bort sig, eller hur pass mycket utespelarna säljer ut Högberg. För vi har haft perioder där laget i övrigt inte har gjort ett skit eller ställt till det med en dålig pass från egen zon.

Jag säger inte att du har fel, men jag skulle vilja ha mer info på bordet. På det stora hela håller jag inte med i kritiken, men det är baserat på magkänslan.

alfie Det är nog om vi även sätter betyg på tränarna som det kan skilja en del. 😄