Dags för lite betygsättning så här en söndagsmorgon när både sambo, barn och hund sover. Vi kommer att använda oss av följande betygssystem:

1 - rövdålig

2 - underkänd

3 - godkänd

4 - bra

5 - Högga

Målvakter:

Heljanko 1.

Myrenberg 4.

Werner 3.

Myrenberg låg på en trea inför den här veckan, men insatsen i torsdags (som i princip räddar kontraktet) höjer slutbetyget. Werner mycket fint tillskott, all heder till honom.

Backar:

Fantenberg - 3.

Hultström - 4.

Martin - 3.

Myrenberg - 2.

Norén- 2.

Hävelid - 1.

Rissanen - 2.

Strandell - 3

Kreu - 2.

Öhrqvist- 3.

Aronsson - 2.

Även här är det många som höjt sig senaste veckorna. Många var nere och dansade på en etta kring årsskiftet. Rissanen den största besvikelsen. Myrenberg präglad av skada, det är tydligt. Strandell bättre än förväntat, stark start, svagare avslut. Martin är egentligen än 4a, men känns oseriöst sett till antal matcher. Fantenberg överjävlig sista matcherna, svag under Klas.

Forwards:

Bouma - 3

Ehn - 5

Ekmark - 3

Elie - 3

Genborg - 3

Hoffa - 3

Johnson - 3

Kovacs- 3

Lawner - 1

Little - 2

Ljungh - 4

Rattie- 2

Russel - 2

Shore - 1

Törnqvist - 2

Många här som behöver ta sig en rejäl titt i spegeln. Likt backarna är det många som steppa upp mit slutet, det hade kunnat vara fler ettor. Russel en stor besvikelse, sorgligt avsked från Cluben. Shore en ännu större givetvis, men det har många redan varit inne på. 3:or ligger i linje med förväntat resultat.

Jag kommer inom kort skapa en säsongsavslutande omröstning med möjlighet att rösta fram årets spelare på respektive position.

alfie Ehn - ¾

Bara en reflektion men jag vet inte vad mer Ehn kan göra egentligen. Han har slagit sitt tidigare poängrekord med god marginal, ligger femma i interna poängligan och är konsekvent uttagen till landslaget. Gör sin grej fullt ut varje match. En 3:a för mig innebär att en spelare utifrån sin roll kan höja sig avsevärt och det känns lite orimligt utifrån vad han är för spelare och redan bidrar med.

• Redigerad

Metallica Fullt legitim fundering från dig såklart. Jag har kanske orimligt höga förväntningar på honom helt enkelt 🙂

Sen tror jag att avgörandet igår, intervjun i TV4 efteråt och tårarna i instagramklippet rycker med vissa lite för mycket. Försökte fundera tillbaka på hela säsongen och tycker kanske inte att han spelmässigt varit så mycket bättre än tidigare säsonger. Det betyder inte att han inte varit grym, bara att han har varit det tidigare också 🙂

lkpg__ Jag kommer inom kort skapa en säsongsavslutande omröstning med möjlighet att rösta fram årets spelare på respektive position.

Behöver vi ens rösta om bästa ytterforward och målvakt?

Mina betyg

1 Bedrövlig

2 underkänd

3 godkänd

4 över förväntan

5 toppklass

Bedömer utifrån förväntan och vad det faktiska utfallet blev

Heljanko 1 kommentarer överflödig

Myrenberg 4 några dippar men överlag bättre än förväntat

Werner 3 gjort vad man kan förvänta sig

——————-

Fanten 3 för ojämn, bra på slutet men helheten är bara godkänd

Hulta kollar man stora delar av säsongen3, under fantens frånvaro 5

Rissanen 2 Pandlat i prestation & sällan kommit upp i förväntad nivå

Martin 5 kommit in och varit topp 2 back

Myrenberg 3 sett till skadan, jämfört med förra säsongen 2

Kreü pendlar mellan betygen

Norén 3 gjort vad man kan förvänta sig, inte hans fel att han fått spela mer än förväntat

Öhrqvist 4 Gjort det över förväntan när han spelat, men väger lite för lätt

Aronsson 2 För dålig för ofta, kunde inte bygga vidare på ett fint slutspel

Hävelid 1 Levde inte upp till förväntningarna att ta klivet & var ofta rätt dålig

———————————-

Elie pendlar mellan betygen

Shore 1 kommentar överflödig

Rattie 2 okej poängskörd men lämnar mycket att önska i övrigt

Ehn 5 Poängbästa säsongen & leder laget

Ljungh ¾ pendlar mellan betygen

Kovacs ¾ i sina stunder snuddar han på 5 men försvinner endel matcher och det drar ner betyget

Lawner 1 Kommentar överflödig

Russell 2 Skapligt förfall

Little 2 Skador & åldern har kommit ikapp

Törna 3 Gör det som kan förväntas men sällan mer än så

Johnsson 3 gjort vad man kan förvänta sig

Hoffa startade bra, sen blev han alibi, hittat tillbaka på slutet

Genborg 4 bättre än man kan förvänta sig av en gallerskalle

Ekmark 3 Gjort vad som kan förväntas

Wagner 2 Tog inte chansen när han fick spela och var mer ”meh”

Betyg på våra krigare med utgångspunkt i vad krigaren tjänar:

Målvakter:

Heljanko 1

Myrenberg 3

Werner 2

Backar:

Fantenberg 2

Hultström 4

Martin 3

Myrenberg 2

Norén 2

Hävelid 1

Rissanen 2

Strandell 2

Kreu 2

Öhrqvist 4

Aronsson 2

Forwards:

Bouma 2

Ehn 4

Ekmark 2

Elie 3

Genborg 3

Hoffa - 2

Johnson 2

Kovacs 3

Lawner 1

Little 1

Ljungh 4

Rattie 1

Russel 2

Shore 1

Törnqvist 2

alfie Myren - 4/3 - visst, ett gäng svagare insatser men gick ju in i säsongen som andrakeeper och har i slutändan presterat som en helt ok förstaspade. Kan dock inte komma på en enda match som han stal på egen hand.

Apropå Myrenberg, han har fyra av lagets tio högsta GS för säsongen och det bästa är det högsta uppmätta någonsin i LHC-dressen (vill jag påstå att @Hank bekräftade) 😉

• Redigerad

Fast målvaktsgamescoren är ju lite skev. Släpper man några mål får man dåligt betyg hur bra man än varit och tvärtom. Skank borta t ex var väl alla rörande överens om att Skank knappt skapade något av värde fast de sköt typ 40 skott på mål. Samma gällande Timrå och Malmö som ju var nyligen.

Stabila matcher, absolut, men inga stölder a la Högga borta mot HV.

alfie Förstås upp till var och en hur man ser på det men jag kan tycka du är lite väl hård mot gossen om du inte är beredd att klassa en enda av hans segrar som stöld 🙂

alfie Skank borta t ex var väl alla rörande överens om att Skank knappt skapade något av värde fast de sköt typ 40 skott på mål.

Den där matchen är ju en vattendelare av någon anledning. Pudas stod väl flera gånger helt omarkerad och bombade skott från inre slott rakt upp mot kryssen liksom? Det är högkaratiga räddningar som gör att nollan hålls intakt. Får dom 1-2 mål att gå på där så lär vi inte vinna en sådan match.

• Redigerad

Metallica Ja, Pudas två lägen var typ de enda två A-chanserna de hade och det gjorde Myren skitbra, absolut. Vi har kanske lite olika definition av en stöld bara. En stöld för mig är en match där man är helt utspelad men målvakten står på huvet och är helt omöjlig och man vinner oförtjänt. Tycker inte man kan säga det om någon av de där matcherna. En jämn match där målvakten är bra och gedigen är för mig ingen stöld.

Men man får tycka olika som tur är 🙂 Och det var bara en del av motiveringen också. Han har gjort det klart bättre än förväntat, absolut, och jag skulle känna mig hyfsat trygg med Myren som etta till nästa säsong, men utan förväntningsglasögonen på (vilket det andra betyget är i min lista) har han en bit upp till toppen.

Metallica I highlightsen ser man att tre av alla 43 skott var riktigt brutalt vassa målchanser, två av nämnde Purdas.

alfie Ja, Pudas två lägen var typ de enda två A-chanserna de hade och det gjorde Myren skitbra, absolut.

Vet att Myrenberg även räddade ett skott i samma match där en frispelad motståndare fick en passning på bladet över centrallinjen och tog avslut från typ en meter. Inga enkla räddningar det där.

Gör man minst 3-4 fantomräddningar och räddar 40+ skott utan att släppa en puck är det ju en stöld alla dagar i vecka enligt mig. Men alla behöver inte hålla med. 🙂

alfie En stöld för mig är en match där man är helt utspelad men målvakten står på huvet och är helt omöjlig och man vinner oförtjänt.

😉

Metallica 3-4 fantomräddningar

Nu är vi inne på olikheter i definitioner igen. Ett skott rakt framifrån utan sidledsförflyttning (som Pudas två lägen) kan aldrig vara en fantomräddning.

Höggas borta mot HV när han slänger sig tvärs över målgården och tar en retur mot öppet mål med stöten. DET är en fantomräddning.

Lukkinen Ja? Gå tillbaka och läs igenom matchtråden. Så gott som alla var överens om att skottstatistiken var galet missvisande eftersom Skank sköt med fri sikt från alla möjliga håll och kanter mest hela tiden. Det kändes sällan farligt.

alfie Ja det är ju typ årtiondets räddning du pratar om. Jag tycker personligen man kan göra väldigt imponerande räddningar och stjäla matcher utan att man måste ha Höggas kanske bästa insats någonsin i LHC som någon form av måttstock.

alfie Som sagt, vad man klassar som “stöld” får var och en svara för. Konstaterar, precis som @Metallica, att han räddade ett antal A-lägen och håller man nollan och vinner matchen med fyra strutar trots 43-18 i skott. Gör man det har man åtminstone enligt mig stått för en fin stöld. Det är bara en match bland flera jag tycker att Myrenberg solklart vunnit åt laget i år, men det är som sagt upp till var och en att avgöra var man lägger ribban.