Anonymous5 Precis så vill jag se det! Två målskyttar bredvid strandberg. ljungh och russell vet vi kan funka bra ihop!
Laguppställning 22/23
Få kör vi på det!
Anonymous5 men fungerade verkligen Little och Ljungh ihop?
Ja den funkade klockrent. I 2 av 52 matcher.
Är faktiskt sugen på typ Little - Strandberg - Rattie ihop. Vore häftigt att ha en kedja som kan sätta motståndarna på läktaren istället för i förarsätet.
Ja precis, en kedja som kanske lyckas få fram lite ”Barcelonaspel” som Östman ”inte” var ute efter haha.
Kan inte heller låta bli att spinna vidare på det faktum att Hudon nu satts upp på Waivers av Colorado… chanserna till NHL-spel blir ju väsentligt mindre om ingen plockar upp honom i detta skede.
Hudon - Ljungh - Russell
Little - Strandberg - Rattie
Heineken - Ehn - Törna
Gallo/Matteau - Bystedt/Maxwell - Costmar/Ekmark
Ganska trevligt läge för Little att få komma in. Visst, man spelar inte speciellt bra offensivt, men en tråkig start har bytts till två raka segrar mot kvalificerat motstånd. Bra läge att bygga vidare med en bra känsla.
Rögle verkar inte riktigt ha startat som de hoppats på. Fina möjligheter att stjäla några poäng!
En liten tanke bara. Står på EP att Maxwell kan spela LW. Kan man inte testa med honom på finnens plats?
- Redigerad
När var det senast vi hade en transatlantvärvning från sommarfönstret som levererade? Så tröttsamt detta.
[raderad]
- Redigerad
En sak som känns självklar redan efter 6 omgångar. Bystedt fungerar utmärkt att centra en 3:e lina.
Tråkigt nog känns all forwardsrekrytering som gjorts inför säsongen felaktig. Hänni/Matteu skulle komma in för att göra laget tyngre och lite mer elakt , men blir dessvärre utkonkurerade utav Russel/Ehn/Törnqvist som redan fanns i truppen.
Om möjligt:
Skeppa: Maxwell/Matteu/
Skeppa/låna ut: Ekmark
..sedan analysera och gör en noggrann scouting innan man plockar in en sista spets. Får ta tid, men det MÅSTE bara bli lyckat.
1 Little - Ljungh - Russel
2 spets - Strandberg- Rattie
3 Ehn - Bystedt- Törnqvist
4 Hänni - Costmar-Gallo
Wagner/Weiglt.
- Redigerad
Jag hade ställt upp utifrån det vi har & att maxwell är tillbaka nästa vecka
1 Little- Ljungh - Russell
2 Ehn - Strandberg- Rattie
3 Maxwell - Bystedt- Törnqvist
4 Ekmark/Hänni - Costmar-Gallo
Hänni/Ekmark
LaumannBingo & att maxwell är tillbaka nästa vecka
Han kan mycket väl vara tillbaka men också hinna skada sig på nytt nästa vecka…
- Redigerad
Nyberg - Hulta
Junland - Jeppe
Ekberg - Schira
7: Sjöstedt
Känns rätt så givet tills Fanta vabbat klart. Topp 4 bör logga en jävla massa istid, framför allt Hulta och Jeppe.
Mer orolig över Hävarn än Fanta. Tror inte på att han tackade nej till JVM i juli pga ”hektisk sommar/fokusera på en plats i SHL-laget.” Förmodligen ryggont redan då. Om det nu var så, än mer korkat av våra sportchefer att gå in i säsongen med bara 6 seniorbackar.
Har hört att vår kapten påstod på padelbanorna i somras att vi har SHL:s bästa backuppsättning. Det märktes inte under försäsongen, upp till bevis nu.
Det behöver hända något med Ljungh och kemin i förstakedjan. Inte lätt då andra och tredje börjat klicka och spelat bra flera matcher i rad. Vad göra? Primärt kanske ge de några matcher till och jobba ihop sig (eftersom övriga kedjor funkar för tillfället) men händer det inget behöver det vaskas om, även om man riskerar att fucka med balansen.
alfie Jag tänker lite såhär:
Cluben är än så länge bäst i ligan i PP men det känns väl optimistiskt att tro att det kommer stå sig på den nivån. Att ruska om för att få igång produktion i 5v5 känns då helt klart lockande av flera anledningar. Samtidigt känner jag som du att andra och tredje börjar leverera utifrån sina olika uppdrag och är inte överdrivet sugen på att ändra om allt för mycket där just nu. Vi vet att det stundtals varit knackigt för första även förra säsongen men Little har nyligen kommit tillbaka och de har även visat i fjol att de kan när de är på humör. Tycker nog ändå att lite is i magen är på sin plats där. Både Ljungh och Russell har det tufft, men säsongen är lång och det känns långsökt att det inte skulle bli bättre. Ska man ändå göra något skulle jag nog säga att man i såna fall gör en mindre rockad och byter plats på Törna och Russell bara för att se om det leder någon vart.
Tror också att Russell levererade över sin förmåga förra säsongen. Tror absolut inte det blir några 18 mål.
Man får nog ge Little - Ljungh - Russell ett par matcher till ihop. Inte minst för att övriga kedjor klaffar så bra. Förhoppningsvis lossnar det så man kan rulla vidare med något som funkar.
Det såg ändå betydligt bättre ut för den kedjan mot Rögle än igår. Sen är det såklart viktigt att toppkedjorna levererar. Men det är väl lite tillfälligheter vilken kedja som är mest framträdande också.
Vet inte om det främst är Ljungh som har haft en liten svacka såhär inledningsvis. Det såg ju knappast bättre ut när han hade Rattie och Ehn på kanten heller.
Metallica Man får nog ge Little - Ljungh - Russell ett par matcher till ihop. Inte minst för att övriga kedjor klaffar så bra.
Sagt och gjort. Kedjan är iskall alldeles för ofta.
Vad kan man hitta på? Törna platsar inte i en förstakedja, så det är inget alternativ för min egen del. Man måste nog bita i det sura äpplet och formera om i båda toppkedjorna.
Strandberg har poängmässigt och offensivt överlag varit vår starkaste center. Spela båda våra spetsigaste forwards med killen då. Har en känsla av att Little kan sporra Rattie ännu mer. Man såg lyftet direkt #41 kom in i laget.
Little - Strandberg - Rattie
Ehn - Ljungh - Russell
Hännikeinen - Bystedt - Törna
Gallo - Costmar - Weigelt
- Redigerad
Har funderat en del på första linans dåliga spel i 5v5.
Förra året var Russell grym och gjorde en hel del mål genom att slänga in pucken på mål eller trycka in den nära mål. I år så gör han inte det. Är det för att mentaliteten i förstakedjan är att man ska spela konstruktivt med pucken och leta lägen. Dvs inte köra på att gröta och chansa? Det kanske låser en del av Russells kreativitet? Då ska han inte spela med Ljung och Little.
Ljungh får vi inte ut max av. Kan det delvis bero på att han i första hand letar pass. Just nu har hans ytterforwards sina klubbor mot sargen och inte in mot banan vilket gör det svårare att passa på bladet och ger dem sämre vinkel när de skjuter. Det blir inte så många pass-direktskott. Min tanke är att testa att byta sida på ytterforwards så de har klubborna inåt banan i utgångsläget. Dvs Little blir RW och Russell LW.
Jag tror dock att Russells spel fungerar bäst som RW. Då har han chansen att trycka sig förbi på sin kant och slänga in en puck på mål. Hans första mål förra säsongen gick till så om jag inte minns fel.
Det leder oss vidare. Byt kedja på Russell och Törna. Varför? Jag vill inte ändra andrakedjan. Russell skulle i tredjekedjan inte bli låst av Little/Ljungs spela konstruktivt mentalitet. Bytet skulle även ge mer tyngd till tredjekedjan och betyda att både Russell och Bystedt med sin tyngd finns där. Bystedt har fungerat bra med Hänniken och Russell går nog in fint där.
Förstakedjan skulle då vara:
LW Törna, C Ljungh, RW Little.
Både Törna och Little gillar att skjuta och då blir det lättare för Ljungh att sätta upp dem. Det blir mer skott från dem än just nu och vi får stå ut med att Törna missar mål mer än nu men förhoppningsvis också gör fler mål. Little vill antagligen inte byta kant men han brukar vara rätt vass på kontringar på högerkanten och ingen är större än laget.
De tre toplinorna:
Törna-Ljungh-Little
Ehn-Strandis-Råttan
Hänni-Bystedt-Russell
Era tankar om att försöka få Ljunghs ytterforwards med bladet inåt isen?
- Redigerad
Klokt och intressant resonemang alltså. Jag är helt klart på att testa! Eller putta in Matteau med Ljungh och Little så fort han hittar knappen .
Det var inte höga odds på förhand att det skulle vara mossigt med Russel Ljungh Little iaf. Undrar om det var tanken i augusti att hålla den intakt.