Strandberg Ehn Rattie
Little Bystedt Russell
Gallo Maxwell Törna
Hänikänen Costmar Matteau
Jag tycker det vore intressant att ha Strandberg på en kant så han kan få mer offensiva uppgifter.
Strandberg Ehn Rattie
Little Bystedt Russell
Gallo Maxwell Törna
Hänikänen Costmar Matteau
Jag tycker det vore intressant att ha Strandberg på en kant så han kan få mer offensiva uppgifter.
Hur påverkar det lagmoralen när det är tydligt för laget att lagets kapten inte hänger med. Dvs vänder som en gammaldags ångbåt, lägger indianare samt “tvingas” ta dumma utvisningar?
Vad sänder det för signaler till kommande motståndare att LHC har en så pass svag länk som kapten?
Vad tänker laget om de signaler tränarna sänder när kaptenen även får spela mer minuter än han förtjänar?
Laguppställningens viktigaste fråga just nu.
Strategen Jag tror du överdriver betydelsen där faktiskt. Sen är det klart att det inte är hållbart med en kapten som är utanför laguppställningen var och varannan kväll, men så länge han är på isen och skickar rätt signaler i gruppen och uppvisar rätt beteenden i övrigt. Med det sagt är jag inte blind, jag delar åsikten av att Junland är för kass. Jag tror bara inte att det faktum att han är lagkapten är så viktigt i sammanhanget som det faktum att det inte finns spelare som är så pass mycket bättre att de tar tiden på isen.
Kjellman Jag tror du överdriver betydelsen där faktiskt.
Jag hoppas det, men en av sakerna som är förödande för spelarnas förtroende för ledarna är om spelarna upplever orättvis fördelning av speltid.
Man kan väl också säga att det minst sagt försvårar kaptenens roll om denne inte kan leda på isen. I detta fall har man sagt inom laget och utåt att man måste minska antalet utvisningar. Resultat: Vår kapten, utvisad för att han inte hinner med och gör en uppenbar slashing.
X - Ljungh - Russell
Little - Strandberg - Rattie
Ehn - Bystedt - Gallo
Costmar - Maxwell - Törna
Weigelt/Wagner/Ekmark
Vad säger hjärntrusten om 4e-linan? Helt klart att Ehn har lyft Gallo och Costmar, den här leveransen kanske man inte ska räkna med över tid men kemin ska inte underskattas. Elefanten i rummet är Matteau, han fyller ingen funktion i en enda lina än så länge. Tålamodet tog slut för länge sedan men något behöver hända snart.
exile82 Skulle gärna se att man fortsätter med den kedjan. En fjärdekedja som kan göra lite poäng ibland men främst är väldigt jobbiga att möta.
Hålet i lagbygget blir dock desto tydligare när inte Ehn används som en spetsvinge. Vem stoppar man in i toppkedjorna? Finns ingen, för man värvade Matteau istället.
Hmm har känt att det är omöjligt att försöka bygga kedjor då truppen är så förbenat tunn. Men Ehn-Bysted-Gallo har medfört att vi kan mönstra något hyfsat iallafall. Jag ser dem som tredjekedja. Det innebär att vi skulle kunna ställa upp såhär när Ljung är tillbaka.
Rattie - Ljungh - Russell
Little - Strandberg - Törna
Ehn - Bystedt - Gallo
Costmar - Maxwell - Weigelt/Wagner/Ekmark
Mattå ska självklart inte spela i SHL.
Hur vill man formera truppen efter uppehållet? Vi antar att Ljungh kan spela (som man har sagt) och Mattå förblir petad alternativt faktiskt har skeppats.
Skrev detta i sillytråden tidigare men det passar bättre här inne.
Bystedt - Ljungh - Rattie
Little - Strandberg - Russell
Hännikäinen - Maxwell - Törna
Ehn - Costmar - Gallo
Intressanta och välkomponerade kedjor. Jag hade en tanke som snurrade i huvudet att man eventuellt skulle våga peta så lite som möjligt på kedjorna så som det såg ut innan uppehållet här, detta är utan någon hierarkisk ordning på kedjorna:
Gallo - Strandberg - Rattie
Little - Maxwell - Russell
Heineken - Bystedt - Törna
Ehn - Ljungh - Costmar/Wagner
Alternativet att man flyttar upp Costmar och gör så här:
Heineken - Costmar - Törna
Bystedt - Ljungh - Ehn
Edit:
När Malte sen här snart (hehe) väljer tryggheten och vänder hemåt så mönstrar vi:
Ehn - Ljungh - Malte
Och
Heineken - Bystedt - Törna
Costmar extra.
Anonymous5 Jag hade en tanke som snurrade i huvudet att man eventuellt skulle våga peta så lite som möjligt på kedjorna så som det såg ut innan uppehållet här,
Jag kan till viss del hålla med. Kemin precis som formen är dock en färskvara. Kommer samma kedjor efter ett speluppehåll på två veckor funka lika klockrent som i matchen mot Oskarshamn?
Prioritet enligt mig är att få igång Ljungh i en producerande kedja. Får han spela med offensiva forwards (som inte heter Little) måste det lossna. Utöver det är han och Maxwell våra starkaste tekare så de behöver helt klart matchas därefter. Båda ligger topp 15 i hela ligan och hade även starka siffror förra säsongen.
Både Little och Russell har höjt sig rejält i 5 mot 5 sen de började spela med Maxwell istället för Ljungh. Tydligast med Little. Kommer göra ett lite längre inlägg om det i @Hank s tråd.
Det känns på förhand onödigt att splittra en så väl fungerande kedja som Little - Maxwell - Russell är. Jag tycker i så fall att det känns mer spännande att se vad Ljungh kan göra med andra lekkamrater. Tänk om vi kunde få igång 3 producerande enheter…
Franckie Burns Tänk om vi kunde få igång 3 producerande enheter…
Det har man försökt med sedan Tangnes flög härifrån och resultatet brukar enhälligt vara en grå sörja av trubbighet.
Att behålla Little - Maxwell - Russell kan vara en god idé däremot. Den känns väldigt välbalanserad på något sätt.
En spontan tanke då Strandberg har spelat vinge tidigare i karriären och dessutom är en väldigt dålig tekare.
Strandberg - Ljungh - Rattie
Hännikäinen - Bystedt - Törna
Ehn - Costmar - Gallo
Att den tredjekedjan och fjärdekedjan funkar vet vi redan. Onödigt att uppfinna hjulet på nytt.
Funderar på om Bystedt skulle kunna gå ut på en kant… ?
Gallo - Strandberg - Rattie
Hänni - Ljungh - Bystedt
Ehn - Costmar - Törna
Franckie Burns Många faktorer att ta ställning till. Ljungh i en tredjekedja är väl mest tveksam. Han gjorde 44 poäng förra säsongen och var en av landets bästa tekare. Vi har ingen annan center som är i närheten av det. Han bör spela med våra bästa forwards och äta istid.
Strandberg - Ljungh - Rattie.. Tror det kan finnas något där. Strandberg är offensivt begåvad men han är lagets sämsta tekare och kanske mår bra av en friare roll. Däremot passa och skjuta kan han.
Franckie Burns Våra två bästa centrar i en tredje line? Nej tack.
Metallica Menade inte att Ljungh skulle spela i tredje och gå ner till 14 minuters istid. Han ska naturligtvis maxa i Powerplay och spela mycket i 5 mot 5, totalt upp mot 19-20 minuter/match. Ljungh är grym.
Med dessa kedjor menade jag mest att man kan behålla ganska mycket intakt och sen fundera över hur bra en kedja kan bli med Ljungh i den. Om det kommer in ett nyförvärv så ändras ju allt.
Jag har lite svårt att se Strandberg komma till sin rätt på en kant men tycker absolut att man kan testa det. Skulle vara intressant att se.
Lukkinen Det var inte menat som 3:e på det sättet. Ljungh ska spela mest av alla forwards, så klart.
Vad gäller Bystedt så tycker jag nog att det är bland det finaste betyg man kan få, att få spela med Ljungh. Jag gillar verkligen Bystedt och ser inga konstigheter med att ha honom på en kant. Mindre defensivt ansvar och troligtvis mer tid i offensiv zon än han får med finnen och Törna idag.
Han spelade väl på kanten på försäsongen?
Strandberg/Bya - Ljungh - Rattie
Ehn - Bya/Strandberg - Gallo
Heineken - Costmar - Törna
(Weigelt, Ekmark, Wagner)