Metallica Ja fan, jag säger inte att du är fel ute. Men det bär emot att splittra den enda kedjan som faktiskt har lite driv framåt. Å andra sidan, så bra är de inte i fem mot 5 heller, så varför inte

Har funderat en del på första linans dåliga spel i 5v5.

Förra året var Russell grym och gjorde en hel del mål genom att slänga in pucken på mål eller trycka in den nära mål. I år så gör han inte det. Är det för att mentaliteten i förstakedjan är att man ska spela konstruktivt med pucken och leta lägen. Dvs inte köra på att gröta och chansa? Det kanske låser en del av Russells kreativitet? Då ska han inte spela med Ljung och Little.

Ljungh får vi inte ut max av. Kan det delvis bero på att han i första hand letar pass. Just nu har hans ytterforwards sina klubbor mot sargen och inte in mot banan vilket gör det svårare att passa på bladet och ger dem sämre vinkel när de skjuter. Det blir inte så många pass-direktskott. Min tanke är att testa att byta sida på ytterforwards så de har klubborna inåt banan i utgångsläget. Dvs Little blir RW och Russell LW.

Jag tror dock att Russells spel fungerar bäst som RW. Då har han chansen att trycka sig förbi på sin kant och slänga in en puck på mål. Hans första mål förra säsongen gick till så om jag inte minns fel.

Det leder oss vidare. Byt kedja på Russell och Törna. Varför? Jag vill inte ändra andrakedjan. Russell skulle i tredjekedjan inte bli låst av Little/Ljungs spela konstruktivt mentalitet. Bytet skulle även ge mer tyngd till tredjekedjan och betyda att både Russell och Bystedt med sin tyngd finns där. Bystedt har fungerat bra med Hänniken och Russell går nog in fint där.

Förstakedjan skulle då vara:

LW Törna, C Ljungh, RW Little.

Både Törna och Little gillar att skjuta och då blir det lättare för Ljungh att sätta upp dem. Det blir mer skott från dem än just nu och vi får stå ut med att Törna missar mål mer än nu men förhoppningsvis också gör fler mål. Little vill antagligen inte byta kant men han brukar vara rätt vass på kontringar på högerkanten och ingen är större än laget.

De tre toplinorna:

Törna-Ljungh-Little

Ehn-Strandis-Råttan

Hänni-Bystedt-Russell

Era tankar om att försöka få Ljunghs ytterforwards med bladet inåt isen?

Strategen

Klokt och intressant resonemang alltså. Jag är helt klart på att testa! Eller putta in Matteau med Ljungh och Little så fort han hittar knappen 🙄.

Det var inte höga odds på förhand att det skulle vara mossigt med Russel Ljungh Little iaf. Undrar om det var tanken i augusti att hålla den intakt.

Strategen Väldigt bra resonemang och intressanta detaljer.

Törna ska däremot enligt mig inte spela i en förstakedja oavsett. Det är en roll han inte mäktar med. Leder alltid till frustration från alla håll.

Ska man prova byta ut någon från toppkedjorna och plocka från tredjekedjan hade jag hellre sett Bystedt på en kant. Enda liraren vi har i laget som skulle göra sig bra med sitt offensiva spelsinne. Resten är brunkmaterial.

Strategen Intressanta tankar. Jag håller med om att det är läge att ruska om i kedjorna men att andrakedjan med Ehn, Basse och T-Rat måste hållas intakt när den presterar som den gör. Törna har fått många chanser högt upp i kedjorna utan att imponera men jag har faktiskt inget emot att får några chanser till. Ge honom 4-5 matcher med Ljungh som en “nu eller aldrig”-chans?

Personligen har jag lekt lite med tanken på en nordamerikansk lina när Maxwell kommer tillbaka. Kan det uppstå en kemi på något så enkelt som att de har liknande bakgrund? Kan Maxwell och Little få pusselbitarna att falla på plats för en vilsen Matteau? Helt klart risk för pannkaka men man kan också fråga sig vad man har att förlora…

Bystedt/Törna - Ljungh - Russell

Ehn - Basse - Rattie

Little - Maxwell - Matteau

Bystedt/Törna - Costmar - Gallo

Strategen Absolut. Skulle kunna byta plats på Russell och Törna så klart. Värt att testa.

Angående Little - Maxwell - Matteau är jag själv lite tveksam men ville lufta tanken.

Högga / Myren

Fantenberg - Hulta

Junland - Jeppe

Nyberg - Schira/Hävarn

Värva en Bibic, Sjöberg mycket j20.

Bystedt - Ljungh - Dansken

Broc - Strandvaskarn - Rattie

Heineken - Ehn - Gallo

Matteus - Costmar/Benny - Törna

(Weigelt, Ekmark, Wagner) .

11 matcher spelade och serien har snart “satt sig”. Lutar åt att vi måste agera på ett par punkter;

Målvakter = Ingen åtgärd! Ser fint ut

Backar = Junland bör nog ned i 3e backpar istidsmässigt och Hävan som skulle få sitt stora genombrott har jag inte sett röken av ännu. Bör nog värva in en stabil pjäs här + att Fanten förhoppningsvis kommer tillbaka.

Forwards = Mattå och Maxwell är bara att skicka iväg. In med en spetsforward, målskytt eller center.

Spets - Ljungh - Russel

Little - Strandberg - Rattie

Ehn - Bystedt - Törna

Heineken - Costmar - Gallo/Weigelt

jg Törna

Iskallare än iskallast. Efter hans straffsuccé har han återgått i ide. Men misströsta ej! Han drar nog in ett hat-trick i mitten av november och blir då återigen världens bästa hockeyspelare för en dag. Skeppa!

Franckie Burns Instämmer. Framförallt när vi inte vet hur länge Ljungh blir borta.

Vill även se Little - Maxwell - Rattie få fler matcher ihop. Det finns något där som kan växa fram.

Maxwell är inte på något sätt en poängstark center men det främsta bekymret där har varit hans höga frånvaro snarare än att han skulle vara fullkomligt värdelös likt Matteau.

Metallica Nej, en 33-åring med ryggproblem är knappast någon man vill ha som hörnsten i ett framtida lagbygge. Att man inte förlänger med Maxwell efter säsongen känns hur naturligt som helst. Det förvånar mig bara att han slängs med så där lite i farten när man diskuterar Matteaus prestation. Någon tyckte att han inte skulle starta före Costmar när båda är friska… Jag fattar det ärligt talat inte. Han har spelat i två förlustmatcher på bortaplan och har klivit av isen med klart fler skottförsök framåt än bakåt vid båda tillfällena. Han tar ansvar bakåt, dräller inte med pucken, gör medspelare bättre och är en halvduglig tekare (han var över 50% på 38 matcher förra året). För mig är det en tredjecenter att vara nöjd med och en av de sista man borde försöka göra sig av med mitt under denna säsong. En legoknekt, men en duglig sådan. Presterar i nivå med sin lön.

Vad jag tycker om Matteau är sedan länge fastställt. Han borde redan ha skeppats och nu är det högsta prio att byta ut honom innan det blir en surdeg i omklädningsrummet.

5 dagar senare

I alla fall lite insikt från Östman i dagens Corren där han ämnar förändra kedjorna inför Leksand, om jag förstod det rätt på följande sätt:

Matteau - Strandberg - Rattie

Little - Maxwell - Russell

Heineken - Bystedt - Törna

Gallo - Ehn - Costmar/Wigelt

Gud hör bön och äntligen flyttar vi Ehn till en center position. Man får knäppa händerna och hoppas att dessa formationer kan hitta någon kemi. Att Matteau ska komma in och leverera i en topkedja är nog sällsynt men hoppet är det sista (olyckligt nog) som överger än som Cluben-supporter.

Det mycket positiva i att äntligen flytta Ehn till en centerposition är att den kedja får en center som kan driva spelet hårt samt ta stort, bra ansvar i det defensiva. Inbillar mig att detta kan skapa en bättre omgivning för i alla fall Gallo, Costmar däremot har jag fortsatt svårt för utifrån hur man agerar o många situationer. Kanske är inte centerpositionen den bästa för Costmar i grund och botten.

Kommer inte hjälpa ett skit att ändra kedjorna när innehållet är densamme

Anonymous5 såklart bra att man gör förändringar. Samtidig svårt inte dra på munnen åt:

Efter fem raka förluster väntar dubbelmöte med Leksand för Linköping HC. Då kommer LHC starta matchen annorlunda: “Det vore korkat av oss att göra samma sak och förvänta oss ett annat resultat”, säger tränaren Klas Östman.”

Vilket man med all tydlighet bevisat genom att envist hålla fast vid fattade beslut hittills under säsongen.

Måste i princip vara Matteaus sista chans. Klockar in på överlägset sämst CF % i laget och min känsla är att han knappast kompenserar det genom att vara inblandad i särskilt många farliga målchanser framåt.

Mittzon Tänkte samma sak. Nu får han chansen i första-kedjan och tar han inte den så väntar en enkelbiljett nån annanstans. Men det är nog bara önsketänkande. Krävs en sportchef som kan agera i så fall.