Anonymous6 Helt rätt. KHL är nog inte samma hot iår som tidigare. Den spelare som ev utnyttjar klausul och drar till KHL under rådande omständigheter är riktitgt korkad.

Men kan man tror att / bedöma riskerna gällande våra bästa spelare så här typ:
Ljungh - borde vara kvar pga nytt kontrakt utan klausul. 90% stannar?
Jeppe - troligen kvar pga får ej cahnsen i VM. Ev svårare att ta plats i NLA med ökad konkurrens från fler som flyr KHL. 75% Stannar?
Högga - Risken ökar om han blir uttagen i VM truppen och gör succé. Men samtidigt har han precis återvänt från N.A och skrivit långtidskontrakt. 66% Stannar?
Russel - Lite samma läge som Högga. Men inte riktigt samma edge. 75% Stannar?

% - är kvalificerad killgissning av mig

Övriga ser jag inga större risker med. Samtidigt har jag inte heeelt koll på kontrakt/klausul situationen för spelarna i truppen.

Oerhört svårt att gissa, men jag tror å andra sidan att det är större chans att vi får behålla Högberg än Russell. Högberg har barn och kom hem från Nordamerika för att få förstaspaden. Jag tror att det sociala väger tungt för nästa år.
    Russell är väl lite mer av en “fri fågel” som säkert skulle kunna tacka ja om erbjudandet är rätt. Å andra sidan lär han inte ha lika många förfrågningar.

MakeClubenGreatAgain I och med, som du själv nämnde, har Ljungh inga klausuler i sitt nya kontrakt, och därmed finns det ingen risk att han lämnar för NLA. och inte heller för KHL. För då hade han behövt en klausul. Däremot så kan en NHL-klubb skriva kontrakt med honom fram till kl. 23.59 den 14:e Maj. Därefter kan inte heller någon NHL-klubb locka honom med ett NHL-kontrakt.

Angående Jesper Pettersson så.. Från och med idag-kl. 23.59, så har en NLA-klubb exakt 3 dygn på sig att ge ett kontrakts-förslag till honom, men har ytterst svårt och se det ske-i och med att det finns rätt så många andra klass-backar för NLA-klubbarna att se över, även om Jesper Pettersson är en väldigt bra back-och en toppback för oss (för och beskriva honom väldigt kort).

Gällande Högberg så finns det fog för att vara lite orolig, då han med 100% säkerhet blir kvar i den kommande VM-truppen, där har en NHL-klubb på sig till 14:e Juni 23.59 också att skriva kontrakt med honom, men jag är inte särskilt orolig gällande Högberg heller, jag ser ingen anledning till att han skulle lämna efter 1 år i Cluben bara, då han ändå uttalat sig om att han kom tillbaka för och hitta tillbaka till sitt spel och bli en riktigt bra målvakt igen för och kunna ta sig tillbaka till NHL, och nog för att han under vårkanten här, har blivit en riktigt bra målvakt, men jag är rätt säker på (95% säker) att han kommer bli kvar till åtminstone den kommande säsongen.

Och Russell är skadad, så han har tackat nej till VM (vilket var helt okänt för mig fram tills nyss-då jag läste det i Corren i samma artikel som det stod om Jesper Pettersson).

Ja tycker absolut att Russell fyller sin roll hos oss men vi måste vara ärliga med att det inte är någon topp topp spelare. Missar dessutom VM och skulle han mot förmodan dra till Schweiz så är väl inte den kalibern jättesvår att ersätta?

Jag är mest orolig över att Jesper Pettersson drar till Schweiz, han är väldigt viktig för oss.

exile82 delar din uppfattning (oss killgissare emellan) om sannolikheten Högga stannar. Med tanke på det du beskriver med hans familjesituation och nyligen hemkommen från N.A så tror jag att enda erbjudande han skulle kunna tänka sig nappa på från NHL är ett envägskontrakt och en uttalad målsättning få en förstaspade. Det tror jag inte ligger i korten för hans del.

Men det är ju såklart ren spekulation från min sida.

Känner skälen till Ljunghs långtidskontrakt, utan klausuler och med lite lägre lön, också drivs av trygghet resten av elitkarriären, social stabilitet och att familjen faktiskt trivs i Linköping.

Är inte så orolig för någon faktiskt. Marknaden svämmar över av européer och nordamerikaner som inte kan/vill spela KHL och trots fler importer i Schweiz så finns det bättre alternativ än våra grabbar bara inom SHL. Högberg spelade riktigt bra i år men var ingen toppmålvakt och förra året var han ärligt talat katastrof i Senators. Jag har svårt att se att någon NHL- eller NL-klubb skulle signa honom nu. Fortsätter han på inslagen väg tror jag dock risken är större nästa sommar, men det är då!

Noterar att det såklart kan hända mycket nästa sommar, och som alltid kan det bita en i röven om någon inte presterar, men det blir en lugn silly nästa år om inte massor spelare börjar nyttja klausuler. Har det någonsin varit så i Cluben?

Lukkinen

Säger inte emot det faktumet. Men budgivning och huggsexa om en spelare som inte gjort mål sen IK Göta tog SM-guld? För den pengen borde det finnas trevligare tvåvägsbackar.

Läste också det och att det finns pengar för nyförvärv. Corren gissar på att lönebudgeten hamnar över 50 miljoner och att man med det ligger på den övre halvan i löneligan.

10 millar extra till spelarbudgeten i 3 år låter ju hoppfullt. Bara att hoppas att det slår väl ut och att intresset ökar så satt nivån kan bestå även efter denna extrapost. Nu är det upp till oss fans också att dyka upp och lösa entre, köpa öl/läsk etc..

Ta in Crosby…en månad i alla fall? 😃

Kan nån förklara varför G Carlsson skulle vara aktuell för oss? Sure, han kom upp i våra led j18 och j20 och har kanske nåra polare i stan, men nån mer koppling är så finns väl inte? Han är ju en Örebograbb och har tränat med dem om somrarna och vill väl antagligen representera moderklubben nu när de har etablerat sig och inte spelar i allsvenskan som när han var ungdom. Vidare har de ju brutit med Ebert vilket i så fall skulle ge ett perfekt utrymme för honom?

han är ju duktig och såklart kul o få tillbaka gabbe, men är inte det mer önsketänkande?

East Corren gissar på att lönebudgeten hamnar över 50 miljoner och att man med det ligger på den övre halvan i löneligan.

Bra där!! Vi behöver upp i löneligan om vi ska ta nästa steg.

Vinhandlarn Pajen har ju uttalat sagt att han vill ha mer hemvävt. Och en spelare som gått genom de egna leden är ju “hemvävt”. Om Gabriel trivdes bra här så tror jag absolut att vi har möjlighet att värva honom.
          Givetvis kan jag förstå att han vill spela med Örebro, men jag tror inte att det är för att Ebert har lämnat. Kan de vara mera olika som spelare?

Vinhandlarn

Varmt välkommen till Bullen! 🙂

Gabbe C är väl egentligen i samma sits som Högberg. Kommer från Örebro båda två, båda var här som juniorer och spelade en del i A-laget innan det blev Nordamerika. Kan vi ha Högberg här tänker jag att vi lika gärna kan ligga bra till för att få hem Gabbe också när han känner sig färdig med Nordamerika och är redo för att återvända.