Jocke

Brytpunkten för statlig skatt 2024 är 598.500kr (2023 var brytpunkten 613.900), dvs allt över en månadslön på 49.875kr skattar man ytterligare 20% på.

Lukkinen Brytpunkten för statlig skatt 2024 är 598.500kr

plus grundavdrag 😛

51 275

Jocke Ja grundavdraget får alla, jobbskatteavdrag också. Det gör att om man tjänar på gränsen för statlig skatt, 49.875kr/månad, betalar man enligt skattetabell 32 år 2024 sammanlagt 12.119kr skatt, eller om man så vill 24,99%. Varendra krona efter 49.875% betalar man ytterligare 20% skatt på och ju mer man tjänar, desto mindre del av totalen blir grundavdraget och effekten av jobbskatteavdragen vilket gör att ju mer man tjänar ökar skatten för att till slut maxa ut på 51% för löner på 715.001kr/månad. Med andra ord; de som procentuellt av sin lön får ut mest av jobbskatteavdragen är låg- och medelinkomsttagare.

Detta betyder också, vilket alla sedan länge redan fattat, att höginkomsttagare redan “bidrar mer”. Ju mer man tjänar desto högre skattesats. En person som tjänar 100.000kr betalar 39.000 kronor i skatt och fyra personer som tjänar 25.000kr var betalar sammanlagt 19.168kr. Alltså, en person som tjänar 100k betalar dubbelt så mycket skatt som fyra personer som tjänar 25k gör tillsammans. Detta enligt skattetabell 32 år 2024 som sagt.

Lukkinen Detta betyder också, vilket alla sedan länge redan fattat, att höginkomsttagare redan “bidrar mer”. Ju mer man tjänar desto högre skattesats. En person som tjänar 100.000kr betalar 39.000 kronor i skatt och fyra personer som tjänar 25.000kr var betalar sammanlagt 19.168kr. Alltså, en person som tjänar 100k betalar dubbelt så mycket skatt som fyra personer som tjänar 25k gör tillsammans. Detta enligt skattetabell 32 år 2024 som sagt.

Bra sammanfattning av varför man inte ska ägna livet åt karriären om det är pengar man vill åt. 👌 De som sitter på kapitalet har däremot ett skatteparadis i Sverige.

Varför startar inte spelarna aktiebolag och hyr ut sig och plockar ut både lön och utdelning förresten? Antar att det är förbud för sånt?

Kanske kan flytta dessa utsvävningar till OT… 🙂

HOCKEY Varför startar inte spelarna aktiebolag och hyr ut sig och plockar ut både lön och utdelning förresten? Antar att det är förbud för sånt?

Skulle gissa att det handlar om försäkringsbiten. Försäkringen gäller spelare, inte ABn, typ 🙂

Lukkinen sen tar väl de flesta ut relativt mycket av sin lön i någon slags pensionssystem som jag antar är fördelaktigt ur skattesynpunkt (då man kan pytsa ut summorna över längre tid och på så vis få ned beskattningen).

Någon av siffertrixarna (i tråden här) som har koll på skattetabeller osv kan säkert visa hur mycket i betald skatt det skiljer om man tex har 12 miljoner i bruttolön att betala ut och putsar ut det på 10,20 eller 30 år (100’ 50’ och 33,333’ månadslön)

AB Costmar och Russel A/S 2030

När ni diskuterar löner hänvisar jag återigen till skillnaden mellan en import och en svensk toppspelare som Mäki gjort. Den är kanon för att skapa förståelse även om den är pre corona. Här är länken:

https://hockeykunskap.wordpress.com/2020/12/20/example-post-3/

Det går också här att förstå varför Greco rymdes i budget när han väl kom och varför det är lättare att behålla Rattie rent monetärt än Högberg eller Fanten om spelaren nu vill lämna pga pengar vilket PJ också hintade om i hockeynews.

8 dagar senare

Spontan fråga jag kom att tänka på till dig @Kjeppkinesen:

Ponera att det är SM-final match 7 mellan oss och HV71 eller Leksand eller liknande. Hade du fortfarande varit emot om vi använt oss av pyroteknik i deras arena bara för att skapa maximal ordningsstörning? Själv tycker jag det vore riktigt kul att ge dem så mycket huvudvärk som möjligt, bland annat så som skedde på premiärmatchen mot HV. Få dem att kalla oss grottmänniskor, inte vilja ha oss i SHL och allt annat sånt. Bara tanken på det.. 🤤

MTCluben Hade du fortfarande varit emot om vi använt oss av pyroteknik i deras arena bara för att skapa maximal ordningsstörning?

Ett kort svar: Ja. Jag är numera emot all pyroteknik oavsett om det sker på våra arenor eller om det ska skjutas på nyår. Dagens ouppfostrade legistgeneration kan inte hantera det, tyvärr.

Man kan leva fan utan pyroteknik.

10 av Clubens återstående 17 matcher spelas i SAAB Arena. Det är goda nyheter för ett av seriens bästa hemmalag!

Pyroteknik Nej För ända in i helvete. Ta och väx upp och skit i sådant som bara skapar problem för Cluben och våra fans !!

Kallzon I skrivande stund 2444 ordinare sittplatsbiljetter tillgängliga (5024 totalt). Alltså en beläggning på runt 51%, dock inkluderar detta även platser ockuperade av säsongskortsinnehavare så siffran är nog lite lägre. Säljs väl mer närmre matchdag skulle jag gissa. Med en ren gissning tror jag publiksiffran landar runt 5000-6000.

MTCluben Med en ren gissning tror jag publiksiffran landar runt 5000-6000.

Nog ska väl ett topplag kunna nå 6500 mot serieledaren?

Metallica Inte ens Växjös egna supportrar vill ju titta på deras lag spela om det så är SM-final.

Det är ju för att Växjöbornas lag egentligen är HV.

MTCluben

Hur ser det ut till matchen mot HV i mars?

Tipset till folk som inte köpt biljett och vill ha en sittplats till den matchen är att ganska omgående köpa biljetter, ser väldigt bra sålt ut redan nu.