Silly-betyg: Så bra har SHL-klubbarna värvat (aftonbladet.se)

LINKÖPING Betyg: 2 av 5 plus

Kommentar: Det kändes som Fågel Fenix reste sig där i Saab Arena säsongen som gick. Efter fem raka säsonger av lindansande, blev LHC sexa och pressade de blivande mästarna Skellefteå i kvartsfinalen. Publiken kom tillbaka och det var fest på läktarna igen. Men allt har sitt pris och i Linköpings fall stavas det målvakten Marcus Högberg, som var så bra att han spelade till sig ett tvåårskontrakt med New York Islanders. Det svider. Samtidigt har tränaren Kalle Östman gett laget en stabilitet som inte funnits på flera år. Nu tappar Cluben en hel del spelare, där NHL-lånet Filip Bystedt tar klivet till San José och backarna John Nyberg och Jesper Pettersson försvinner. Men in kommer försvarsgeneralen Rasmus Rissanen från Örebro, som gör att Linköping fortfarande har en av SHL:s bästa backbesättningar. 

• Plus: Självförtroendet är tillbaka efter fjolårets succé.

• Minus: Förra säsongens MVP, målvakten Marcus Högberg, är snudd på omöjlig att ersätta. Nye finländaren Christian Heljanko har stora målvaktsskridskor att fylla.

Nu är han igång igen den där Kalle Östman…

Chad

Kunde ha varit åldern på spelarna, men givetvis så var det siffrorna bakåt det gällde:

Ser vi till de underliggande siffrorna (via Hockeysiffror.se) hade Högberg näst högst “Goals saved above average” i ligan. LHC var ligans sämsta lag sett till förväntat insläppta mål i lika styrka, och ett bottenlag även om vi jämför förväntat insläppta mål med förväntat gjorda mål. Det var i mångt och mycket Marcus Högberg och några få spetsspelare som gjorde att Linköping blev att räkna med ifjol.

exile82 men jag tycker att man missar en del.

Vilket är återkommande i hela den artikeln. Nu vet vi förvisso att Wennerholm älskar HV. Men att han ger dem +++ för att de har värvat Nyberg, Engsund och Alsing är minst sagt uppseendeväckande när de saknar både en förstacenter och en forward till förstakedjan. Dessutom håller deras målvaktspar medelmåttig nivå som bäst.

Han ger dessutom sillyns stora förlorare Frölunda ++ (samma som vi alltså) med motiveringen att Rydahl kan ses som ett nyförvärv om han håller sig frisk.

Ge Wennerholm ett stolpiller direkt! För grabben är sjuk.

Kjeppkinesen

Nyberg, Engsund och Alsing I all ära. Fråga istället Hv supportrarna om dom saknar Shore. Eller Lhc supportrarna om vi saknar Nyberg? Allt handlar inte bara vilka som köpts in, utan också vilka laget tappar.

Lejon-Fantasten Vem sätter denna Måns i fjärde kedjan istället för Törnqvist?

Hoffis!

Så här ställer han upp:

Hultström - Rissanen
      Hävelid - Fantenberg
      Myrenberg - Worge Kreü
      (Aronsson, Norén)

Rattie - Shore - NY
      Elie - Russell - Little
      Bouma - Ljungh - Lawner
      Johnsson - Ehn - Hofbauer
      (Törnqvist, Wagner)

Lejon-Fantasten Intressant att han också satte Elie i andra kedjan. Bouma i tredje kedjan, det hade varit något 😆 känns bättre och ha Ehn där 😅

Hade jag varit några månader yngre så hade jag skickat ett argt mail till honom. Men jag orkar inte längre. Nu för tiden suckar jag och går vidare med dagen istället.

Brukar inte vara den som hyllar Törna överdrivet mycket, men tror man att Hofbauer ska komma från en tredjekedja i Hockeyallsvenskan och omedelbart peta Törna så är man nog ute och cyklar. Känner mig nästan lite kränkt av den laguppställningen. Måste kännas ännu värre för @Lukkinen 😉

Expressen sänder 1 försäsongsmatch med LHC Av 70(!) försäsongsmatcher (den mot Oskarshamn), i övrigt sänder de ungefär 3 försäsongsmatcher med HV, och 8 försäsongsmatcher med Oskarshamn.. Blir inget Expressen premium till den kommande försäsongen iaf 😆

https://livesport.expressen.se/ishockey

Lejon-Fantasten

Jag gissar bara nu faktiskt men antar att TV4 väljer matcher först och sedan får expressen/aftonbladet/corren osv resten? Expressen sänder väldigt få matcher med SHL-lagen som möter varandra. De flesta är mellan SHL och HA ser det ut som

Kallzon Jag gissar bara nu faktiskt men antar att TV4 väljer matcher först och sedan får expressen/aftonbladet/corren osv resten? Expressen sänder väldigt få matcher med SHL-lagen som möter varandra. De flesta är mellan SHL och HA ser det ut som

Ja, det kan mycket väl stämma. Jag hoppas att det är så, så man kan se majoriteten av försäsongsmatcherna 🥳🙏 har för mig om att det varit så tidigare försäsonger, men var inte säker på det, innan jag skrev det här.

Jag har hela tiden varit positiv till värvningen av Rissanen. Men när han langar sånna här citat i corren myser man lite extra 🙂

Jag ville flytta från Örebro så jag väntade på ett bra läge. När jag fick höra att LHC var intresserat så fattade jag att det skulle bli en “perfect fit”.

Edit.

Också kul att läsa att ryktena om att han skulle tillbaka till Finland bara var rykten. Han ville stanna utomlands. Min gissning är att en sanningsförnekande örebroare startade det ryktet.