Simon är väl mest känd för sitt pokerspelade
LHC i media
Kanske inte speciellt förvånande att man inte kan skönja några statiska förändringar efter 6 matcher (även om magkänslan är bättre när man tittar på matcherna). Men jag står mitt emellan här, statistik är statistik men klart som fan att jag hellre hade sett bättre siffror eller åtminstone bra trender.
Summa summarum, jag tror inte hockeylabbet är så fel ute, just nu, men förhoppningsvis kan vi se även i statistiken att vi gör rätt saker.
Metallica Det dom lyfter i podden är att förväntade mål framåt i lika styrka har gått från 48% till 43%. Från dåligt till uruselt kan man säga. Den siffran är inte hållbar över tid och precis som förra säsongen med Högga har vi nu vunnit många matcher på slutet främst tack vare målvaktsspelet.
Vore ju snarare konstigt o det inte blev en dipp framåt när allt fokus lagts på att försöka rädda upp defensiven så sakteliga.
När laget känner att det känns stabilare bakåt tror jag att det lättar lite framåt också.
Jag tror inte att vi den här säsongen kommer se något revolutionerande i siffrorna utan får försöka reda ut säsongen för att få förändring nästa säsong
alfie Det verkar ju ha varit lyckat
alfie Hoppet står ju till att, som jag varit inne på tidigare, fokus är på defensiven och sen får offensiven komma när grunderna sitter på instinkt.
Ganska säker på att Ante nyligen nämnde detta, kanske var det i Correns podd. Men nu när han har fått skruva på saker i defensiven så är nästa steg att få till en bättre offensiv också. Vilket också måste hända för att detta ska gå vägen.
LaumannBingo Vore ju snarare konstigt o det inte blev en dipp framåt när allt fokus lagts på att försöka rädda upp defensiven så sakteliga.
När laget känner att det känns stabilare bakåt tror jag att det lättar lite framåt också.
Tycker inte det är konstigt överhuvudtaget. Men har man en xGF på 43% och en målvakt som måste snitta 95% för att man ens ska vinna matcher på övertid så finns det ju saker som inte känns helt hållbara.
Det kan absolut vara så att siffrorna blir bättre men för mig handlade diskussionen om matcherna som har avklarats snarare än ett potentiellt lyft som kan komma efter dippen.
Spontant tycker jag att även om vi tillbringar mindre tid i anfallszonen, så kommer vi ändå med mer fart nu. Vi får hetare och bättre målchanser. Vi är mer tid i områden där målen görs. Som kommentatorn nämnde mot Skellefteå tex. Vi hade 7 riktigt bra målchanser och Skellefteå 3, efter typ halva matchen. Det finns en helt annan linje i spelet idag. Inte lika stillastående i spelvändningarna. Hur många frilägen tex fick vi innan Ante kom in? Nu har vi faktiskt haft några. Defensiven är det också enorm skillnad i. Vi släpper inte till lika många superbra målchanser som förut. Hemma mot Färjestad är ett bra exempel. Där fick Färjestad väldigt många bra målchanser. I övrigt var vi inte utspelade i den matchen. I sin tur ger det även målvakten dålig hjälp.
Detta trots vad statistiken visat.
Kallzon Sedan är väl sanningen att Myrenberg har räddat poäng åt oss i några matcher så de har rätt i det
Inte enig. Myrenberg har varit strålande, men det har i mångt och mycket även vårt försvarsspel varit i mitt tycke. Det är alldeles för enkelt att bara credda Myrenberg till den senaste tidens poängskörd.
Jag känner mig inte nervös, darrig, livrädd längre när motståndarna har puck i offensiv zon. Det beror på kollektivet.
Sillen tack.
Tyckte detta var en intressant diskussion så gav mig på att lyssna lite på avsnittet. Tyckte mig hitta ett exempel (finns säkert hur mycket resonemang som helst att analysera mer i detalj om man så vill) jag fokuserar på här där han pratar kring datan och drar slutsatser där hans sätt att utrycka sig får mina varningsflaggor att vifta rejält…
När de diskuterar Växjös offensiv och svårighet att göra mål. Jag uppfattar det i varje fall när han pratar om det som att han lyfter upp 2 olika stats/data vilka tillsammans kan användas för att konstatera att de offensivt är dåliga. Och då menar jag att hans sätt att argumentera indikerar liksom att just dessa 2 olika statsen pekar på att de offensivt har problem på ett sådant sätt som att påståendet att de har offensivt svårt är bättre statistiskt underbyggt av att bägge dessa stats pekar åt det hållet. Att lyfta fram två olika stats för att liksom lägga mer tyngd i påståendet att de har det svårt kräver ju dock att de två olika statsen är oberoende av varandra.
Han pratar om deras skotteffektiviet och deras förmåga att ta sig till riktigt farliga lägen (a-chanser). I min värld känns det bortom allt rimligt tvivel rimligt att förutsätta att dessa 2 stats inte är oberoende av varandra. Ganska rimligt att ha lägre skitreffektivitet om man inte tar sig till de riktigt farliga lägena.
Jag säger inte per se att slutsatsen att de offensivt har det svårt baserat på statistiken är fel, men denna herren får det (tycker jag i varje fall) att låta som att det finns så enormt mycket mer där (i datan) än vad det faktiskt kanske gör som förklarar att de har det svårt.
Jag tror denna bristande logik är mycket vanlig bland alla självutnämnda experter inom ”sport analytics” och dessa skojare lyckas nog tyvärr även bondfånga många soffexperter med ”ett intresse” för statistik.
LaumannBingo Hehe, min tanke också. Dock vill jag minnas från podden att det var ett tag sen han var där, innan deras totala förfall.
Egentligen är det väl inget konstigt. De flesta brukar vara överens om att man ska se statistik över tid. Här handlar det om ett urval på 6 matcher. De här siffrorna är ju förmodligen inte hållbara över 52 omgångar, men i 10 - 15 omgångar kanske de är det, vem vet? Bryter man ner alla lags statistik i olika perioder kan man förmodligen hitta perioder för alla lag där de har ohållbara värden och vinner på grund av slump/tur. Att prognostisera vad slutresultatet blir baserat på statistik från 6 matcher är ungefär lika befängt som att bedöma ett lands framtida ekonomiska utveckling baserat på månadens inflationssiffra eller ett företags framtid baserat på senaste kvartalets kassaflöde. Det är för lite data helt enkelt.
Men att Myrenberg räddat poäng åt oss är ju knappast någon chockerande slutsats och att han förmodligen inte kan göra det framöver i lika stor utsträckning är ju inte heller direkt någon överraskning.
Med det sagt så måste såklart spelet upp, fortsatt täta defensiven och förbättra offensiven.
Och att bedöma om tränarbytet var rätt beslut kan man egentligen först bedöma när säsongen är slut, om ens då. Men att det skulle vara ren slump och tillfällighet att poängen råkat börjat trilla in exakt när Ante tog över, tycker jag personligen låter lite osannolikt. Något har hänt uppenbarligen, sen om det avspeglar sig i mätvärdena eller inte är en annan sak. Sen är det inte säkert att det är en hållbar effekt, men att det skulle varit ren tillfällighet har jag svårt att köpa. Hata slumpen, är väl ett passande uttryck i det här fallet tycker jag…
- Redigerad
Metallica Hoppet står ju till att, som jag varit inne på tidigare, fokus är på defensiven och sen får offensiven komma när grunderna sitter på instinkt.
Ganska säker på att Ante nyligen nämnde detta,
Han nämnde det för en stund sen också vid frukost. Ska försöka sammanfatta lite övrigt. Ante tycker att det var fel på mentaliteten. Det var det första att skruva på. Vilka värden ska man stå för, både som lag och individ. Det har man enats om och sammanfattat i några värdeord. Det andra är defensiven. Den har strukturerats upp. Ante tycker att hockey handlar om skalle, hjärta, struktur och numerära överlägen: Alltså inte PP, utan att arbeta smart på alla delar av banan. Att en gubbe åker röven av sig och jag en motståndargubbe kommer man inte någon vart med. Är man samlad defensivt är det lättare att vara samlade i uppspelen och sedermera även offensivt. Men hittills har det varit full fokus på defensiven och värdegrund, typ. Ser Ante en spelare hänga med huvudet på bänken blir man petad direkt.
Ursäkta rörig sammanfattning!
- Redigerad
Cluben89 Ja titttar man på matchen de spelade mot oss hade de ett xG på 4,38 enligt siffrorna i matchbetygtråden. Med reservation för att datan från Sportlogiq kan se annorlunda ut tycker jag siffran är nästintill befängd. De kom till en riktigt bra målchans frånsett målet (stolpträff vid friläge).
Man kan ju envisas med att de egentligen är jättebra och haft otroligt otur, men vid någon punkt måste man ju stanna upp och fundera på hur det kan skilja sig så extremt mellan predicerade och faktiska utfall. Det fanns ju nån trend när corsi kom att alla lag började skjuta mer, vilket senare avtog när man såg trubbigheten i måttet. Kanske att Växjö spelar med direktivet att skjuta från bra vinkel istället för att hitta den där sista passningen?
H Brask ja och med det sista menar du då att tex modellen för xG då övervärderar deras förvisso skott tagna från ”bra vinklar” men kanske i fel situationer? (Dvs där modellen är för simpel och inte värderar i tillräcklig utsträckning att målvakten precis innan avslut inte behöver göra en förflyttning osv eller dylikt)
Min primära poäng var dock det här med hur experten för sin argumentation och att man lägger ihop ”olika” data (som inte är oberoende) och får det att låta som att man gör en mycket mer avancerad faktabaserad analys än vad man faktiskt gör
I tidningen Sport & Affärer är LHC på topp 20 listan över kända/starka varumärken.
:-)