Lukkinen

Tillväxtverket hade hand om permitteringsstödet, dvs ett stöd för lönekostnader. Tillväxtverket fattade oändligt många beslut utan lagstöd och det är knappast en slump att Skatteverket numera handlägger dessa ansökningar.

Inget bra beslut för en redan pressad ekonomi men mot bakgrund av TIllväxtverkets tidigare minst sagt bristande beslut borde det finnas hopp om annan utgång i Förvaltningsrätt/Kammarrätt.

Blir dock mer oroad när man läser om budgetering för slutspel och 6300 i snitt. Möjligt dock att eventuellt stöd för uteblivna intäkter från föregående säsong och framförallt sänkt hyra ändå kan få siffrorna att landa på plus, men det känns, minst sagt som en osäker budget.

Blir intressent att kika på årsredovisningen när den släpps. Man blir fundersam kring varför majoriteten av SHL-lagen visar positiva resultat när Cluben återigen går back.

Matematikern Ajdå. 2.5 mille är en del pengar i en förening som har svårt att ens gå plus..

Behöver man betala tillbaka detta i samma veva eller får de försöka lösa någon slags avbetalningsplan?

Tror hursomhelst att det löser sig. Visst är det skakigt att budgetera med några slutspelsmatcher och ett relativt högt publiksnitt men man reder ut detta. Finns inget annat.

Kjeppkinesen Tror gör man i kyrkan. Det är är riktigt riktigt illa skött mina vänner.

Som jag ser det kokas just hela Cluben i skit. Dags att börja deiva en seriös förening/verksamhet?

Lukkinen Ni satt ju här och jublade och förordade kommunalt/statligt stöd som två illröda kommunister och avfärdade helt min kritik om att föreningen borde göra sig mindre beroende av dessa.

Nu sitter vi alla här med skägget i brevlådan. Jihhuj mer uthyrning av foaljéer. Varför inte hyra ut båsen till nån grisbonde ubder kommunens regi mellan matcherna också?

Matematikern Ni satt ju här och jublade och förordade kommunalt/statligt stöd som två illröda kommunister och avfärdade helt min kritik om att föreningen borde göra sig mindre beroende av dessa.

Så där ja, varsågod och lugna ner dig lite!

Tror jag minns nu, du jiddrade om en gammal Greta som inte skulle få sin gröt till följd av att Cluben fick sänkt hyra pga annans nyttjande av arenan under vaccineringen. Vill minnas att du hade ungefär lika mycket medhåll i ditt resonemang då som med Bert.

Edit
    Dessutom kan du ju börja med att hålla isär begreppen. Sänkt hyra till följd av annans nyttjande av arenan är inte att likställa med permitteringsersättning som ev delats ut på möjligen felaktiga grunder. Det ska till att börja med överklagas.

Lukkinen Var lite onödigt hårt Lukke, sorry! Däremot vill jag verkligen understryka att det här är ju precis det jag menade med att suga statliga/kommunala/någon annan betalars pengar

Matematikern

Ursäkt godtagen!

Att man är av olika åsikt får man givetvis acceptera. Jag tycker dock inte något fel begicks i samband med vaccineringen. Däremot håller jag med om att man ska göra allt för att kunna stå på egna ben. Ju färre bidragsgivare man har desto färre som kan ställa krav på en. Får se hur hela den här biten med permitteringsersättningen slutar men jag måste säga att det låter märkligt att man måste haft ordnad ekonomi för att få ta del av det stödet. Nåväl, fortsättning följer.

Jag kan tycka att det hade varit snudd på tjänstefel av LHC att inte försöka maximera de statliga stödpengar som fanns att söka. Däremot borde man väl, om man var osäker på vad man hade rätt till, ha fryst pengarna tills det verkligen gått igenom. Fast likviditeten kanske var så ansträngd att det inte var möjligt.

Svårt att begripa sig på  tillväxtverket o statliga stöd etc och att man inte kan få stöd när ekonomin varit knapp. ingen skugga på just cluben dock när hela idrotts-Sverige sökte detta när det begav sig.

Politiker står o uppmanar till att söka stöd för att framstå som handlingskraftiga och sedan kan man inte få det. Lita aldrig på en sosse!

Tror ni kommunen skulle tillåta en konkurs av Cluben? Man har ju hockeygymnasium med hundratals unga pojkar och tjejer som påverkas och en stor ishall som rymmer 8500 som inte kan stå tom. Utöver det så tappar alla sponsorer sin exponering och Linköping sitt näst största enskilda varumärke efter SAAB.

Tar inte vi vårt SM-guld innan vi konkar så kommer vi för evigt bli ansedda som Silverköping. En förlorarstad, som är sämst när det gäller, som viker ner sig mot Jerusalem och Modorövar. Vilken nu sittande politiker vill ha det och mina hotbrev på sitt samvete?

Det här löser vi för det här måste lösas. Det finns inget annat.

Kjeppkinesen Tror ni kommunen skulle tillåta en konkurs av Cluben

Njae, men en degradering kanske. Svårt att räkna på mervärdet av en förening i SHL och sånt som inte går att räkna på gills inte.

Jag personligen är hellre med och betalar skatt som går till föreningslivet än att pröjsa för folks dyra elräkningar. Men nu får vi inte prata mer politik 🤐

HOCKEY Men nu får vi inte prata mer politik

Justa faen. Då kommer ju sosseadmin med sin sossetaktik: Tyst! Hysch! Lägg av! Jag är Morgan!

Men jag håller med dig. Man borde kunna välja på sin skattesedel vad man vill att sina skattepengar ska gå till. I alla fall några procent av sin inkomst.

Jag är inte alls taggad på att gå och se LHC - Troja Ljungby i SAAB arena med 1,500 andra tappra White Lions. Nej, det vore mardrömmen.

Vill minnas att topplocket brann av ordentligt på @Matematikern när LHC skulle få ganska fina intäkter av att hyra ut foajèn till kommunen ytterligare en omgång.

Kan förstå hur man se det som utsugande.

Eller: LHC är en verksamhet som omsätter typ 180(?) miljoner kronor som genererar massor skatteintäkter till stat och kommun. Man har stadens namn som kärnan i sitt varumärke som drar till sig miljontals öron och öron i riksmedia årligen. En snittpublik på typ 6200 (?) * minst 26 matcher = typ 160 000 pers varje år som vallfärdar in till Saaben, dricker öl och käkar på stan och i saaben, bidrar till jobb ungdomar inom restaurangbranschen, en mer levande stadskärna, mer skattecash. Man bedriver vettiga och lönsamma sidoverksamheter som LHC Healthcare, man har en enorm ungdomsverksamhet, kloka samhällsprojekt riktade mot barn och ungdomar. Jag kan nog fortsätta hur länge som helst. Vi chippar in lite av kommunen en gång. Med tanke på vad LHC bidrar med undrar jag om kommunen borde ta någon hyra alls. Vem är det som är utsugare egentligen?