Nu är det dags att stänga Östman tråden och diskutera Ante Karlsson istället. Vi kan ju börja med hans egna ord och se hur det blir med det hela:

Det som jag känner, som är en stor del av min filosofi, är att vi ska spela med en tydlig struktur och samlat. Vi ska vara väldigt vassa i våra omställningar och åka mycket skridskor. Det kan låta klyschigt men det är en hockey jag tror stenhårt på.

Som ledare är jag öppen och ärlig. En rak person som ställer höga krav på mig själv och min omgivning. Det vi kommer överens om att vi ska göra tillsammans, ska vi göra just tillsammans.

Vi vill till att börja med bli ett jobbigare lag att möta. Vi ska bli oerhört starka och tuffa att möta hemma i Saab Arena.

För min del så känns det riktigt bra att Ante har joinat, och hans egna ord köper jag till fullo. Så nu är det dags att ställa rimliga krav på våra spelare och på de assisterande coacherna.

Ett ord på vägen

Go Ante Go

Nils För min del så känns det riktigt bra att Ante har joinat

Skräll Nisse! Vi hade kunnat värva Leffe Boork och ditt omdöme hade varit det samma ❤️

Får avvakta lite gällande hans spel filosofi och vad den innebär. Men jag är otroligt förväntansfull och lite optimistisk. Efter att ha lästs kommentarer från Timrå- supportrar så minskar ju inte förväntningarna direkt. Samtliga verkar vara lyriska kring hans kompetens, och det ända negativa de utrycker är att han går till just Cluben. Vi verkar inte vara så omtyckta där…

Ja alltså så länge vi inte sitter kvar i bussen på borta matcher, behöver åka mer skridskor, hjälpa varandra mer, lägga puckarna djupt och jobba därifrån, lägga fler puckar på mål (så kommer någon gå in) samt vilja ha pucken är jag nöjd med filosofin.

Jag hoppas att Ante vågar göra förändringar. Och att han får uppbackning för sina idéer. Jag hoppas samtidigt att han är välscoutad, inte bara för sin spelidé utan också kring sina idéer att exekvera dem

Låt nu detta agerande (att sparka Klas) bli mer än en symbolhandling. Låt detta vara ett seriöst försök att rädda säsongen och hitta något att bygga vidare på för en mer hållbar framtid.

MakeClubenGreatAgain Och att han får uppbackning för sina idéer.

Det är nog det jag är mest orolig för, att Jeff + Arla vill fortsätta med hur det har varit och inte köper in hundra på förändringar

LaumannBingo Det är nog det jag är mest orolig för, att Jeff + Arla vill fortsätta med hur det har varit och inte köper in hundra på förändringar

Jobbade tillsammans med en snubbe på jobbet för några år sedan som tröttnade på evighetslånga möten och diskussioner om vad och hur man skulle göra saker och ingen var nöjd förrän konsensus kring allt var uppnådd. Till sist rann bägaren över för min kompis, som defacto var chef och ytterst ansvarig. Han reste sig upp, drömde näven i bordet och mer eller mindre vrålade ”nu tar vi och avslutar här och alla tar fan och gör det man blir tillsagd att göra”.

Sensmoral, är man satt att vara ytterst ansvarig och därmed riskerar bli av med jobbet om det man är satt ansvara för inte fungerar, så ska man också kunna förvänta sig att underställda gör det man blir tillsagd göra. Köper Jeff och Arla inte in på det Ante vill förändra så bör de upplysas om att deras tjänster inte längre är önskvärda. Det handlar också om att ställa krav. Östman betalade priset för lagets misslyckanden och en ny kurs förväntas av Ante, då ska han ha full frihet utöva sitt ledarskap. Såklart i samverkan med sina assisterande coacher, men det är han som är huvudansvarig och därmed bestämmer.

Nils … men det är ju bara floskler. Vilket lag spelar inte med de där målsättningarna? Jag menar vilket lag säger “vi ska spela med en otydlig struktur och utspritt”? eller “Vi ska inte åka mycket skridskor”?

Jag lastar inte Ante för att slänga ut sig massor med floskler av den här typen, för det är vad som förväntas av honom, men det har ingen riktig mening.

Det enda jag får ut av de där citaten från Ante är väl “Vi vill till att börja med bli ett jobbigare lag att möta.” för det betyder väl att han ska börja med att sätta försvarsspelet. Det låter rimligt.

TheDude Det enda jag får ut av de där citaten från Ante är väl “Vi vill till att börja med bli ett jobbigare lag att möta.” för det betyder väl att han ska börja med att sätta försvarsspelet. Det låter rimligt.

Ja det låter jävligt rimligt att sätta försvarsspelet, och det är ju den enda saken som har varit bra den senaste tiden. Det viktigaste han kommer att göra att sätta offensiven till att funka som den gjorde förra våren. Jag tror att det kan bli riktigt bra med Ante om han styr upp skutan, och blir en riktig chef över de assisterande coacherna, så de leds till att göra ett riktigt bra jobb.

TheDude Det enda jag får ut av de där citaten från Ante är väl “Vi vill till att börja med bli ett jobbigare lag att möta.” för det betyder väl att han ska börja med att sätta försvarsspelet. Det låter rimligt.

Hur spelar Antes lag försvarsspel? Forecheck över hela banan? Styrspel?

Sillen Självklart är det så, men har man som Jeff & Arla jobbat på ett visst sätt & efter en spelidé som man uppenbarligen trott på i 2-3 säsonger kan det ju vara svårt att i en handvändning bara ändra på det.

Samma med det där att vara ”rak och tydlig” som Ante förespråkar, är Jeff & Arla på ett visst sätt personlighets mässigt kan det ju vara svårt att leva upp till det.

Du har ju själv skrivit att folk med insyn sagt att ledarna är för lika & för mycket ”mys”

LaumannBingo Samma med det där att vara ”rak och tydlig” som Ante förespråkar, är Jeff & Arla på ett visst sätt personlighets mässigt kan det ju vara svårt att leva upp till det.

Du har ju själv skrivit att folk med insyn sagt att ledarna är för lika & för mycket ”mys”

Absolut är det så att det är svårt ändra sig. Men nu tänkte jag inte överhuvudtaget på hur man är som person utan vilka tankar Ante har om spelet i sig. Ingen kan ändra nämnvärt på hur man är som person och skulle Ante stå för en mer ”agerande och direkt” stil så tänker jag att detta nog bara är bra. För det stämmer att det pratats om att det varit ”för lika” personlighetsmässigt.

LaumannBingo Samma med det där att vara ”rak och tydlig” som Ante förespråkar, är Jeff & Arla på ett visst sätt personlighets mässigt kan det ju vara svårt att leva upp till det.

Varenda tränare i SHL kommer svara ja på att de förespråkar ”rak och tydlig”, så även Jeff & Arla.

TheDude Förespråka kan alla göra, men klarar man av att leva upp till det? Det är en annan femma

Sillen Ingen kan ändra nämnvärt på hur man är som person och skulle Ante stå för en mer ”agerande och direkt” stil så tänker jag att detta nog bara är bra. För det stämmer att det pratats om att det varit ”för lika” personlighetsmässigt.

Jag hoppas att det slår väl ut & jag tror på Ante. Däremot är ju risken att om Arla, Jeff är lite för mysiga & Ante kommer in och är kravställande på ett mer rakt & tydligt sätt kan han säkert uppfattas som en jobbig jävel & det skär sig lite.

Jag tror att man skulle behöva byta ut en av dom assisterande också för att få maximal effekt av tränarbytet. Men det räcker väl inte ekonomin till tyvärr

LaumannBingo Jag tror att man skulle behöva byta ut en av dom assisterande också

Där skulle man ju kunna plocka nån från juniorleden, typ Anderström eller nån annan. Hävelid vill väl inte.