LaumannBingo Jo, men Ante har väl inte gjort något än …?

Vad jag är ute efter att på samma sätt som ni (generellt på forumet) sågade Östman, så haussar ni nu Ante. Det är mycket baserat på känslor. Ante har ännu inte gjort något (med LHC), det enda han har sagt är de citaten i tråden ovan som är minst sagt intetsägande. Än så länge finns det ingenting varken att hylla eller kritisera.

Jag tror också att Ante kan bli bra som HC, men vänta och se och låt han jobba i lugn och ro.

Edit: Jag ser att det här kommer misstolkas, så jag lägger till denna not. Visst finns det saker att kritisera Östman för som inte är baserat på känslor, vad jag menar är att det förstärks väldigt av vissa personer som verkar gränsa mot hat. Vad jag är ute efter är att ha en realistisk bild där man får försöka att se förbi sina känslor.

TheDude Vi är på ett supporterforum, klart att det görs tolkningar och folk går på känslor. Tycker du sånt är jobbigt att läsa är du på fel ställe. Vi kommer aldrig kunna veta allt som händer innanför väggarna till 110%, men för det måste det få spekuleras & diskuteras, annars kan vi lika gärna lägga ner forumet om allt som skrivs måste vara uppbackat av 100% fakta & man måste varit där själv för att få uttala sig.

Det vi kan utgå från är ju att Ante ska leva upp till det han pratar om, det är väl just att ge honom en chans? Att han ska få bevisa att han kan leva upp till det han pratar om.

Borde det inte vara positivt att folk är nöjda med anställningen och ser/vill se bra grejer hos Ante?

PuckOut Där skulle man ju kunna plocka nån från juniorleden, typ Anderström

Anderström vore kanon och har diskuterats… ”tyvärr” lyckats så bra i J20 att jag tror inte man vill flytta på honom…

TheDude Det är mycket baserat på känslor.

Välkommen som supporter till ett idrottslag.

Att kicka en tränare och tillsätta en ny frambringar känslor. Tvivel och hopplöshet byts mot tilltro och hopp. Det är inte framför allt vad Ante säger som tilltalar, utan det han representerar (förändringen). Om du ska jaga efter floskler i ett forum och i tidningar har du att göra fram tills dagen du dör.

Det är nog inte du som blir misstolkad utan du som misstolkar alla andra (förutom Nils då kanske).

Låter på många här som att det är tränaren som bestämmer spelsätt? Det är väl laget som bestämmer det (PJ, TM, styrelsen) och sedan anställer man en tränare som motsvarar den iden? Det är ju inte så att Ante kommer göra rent bord och ändra allt

TheDude Vad jag är ute efter att på samma sätt som ni (generellt på forumet) sågade Östman, så haussar ni nu Ante. Det är mycket baserat på känslor.

Kritiken mot Östman är nog främst baserat på hans underpresterande grundspel. Han har haft full förtroende i fyra säsonger, handplockat både assisterande och ledande spelare till truppen. Om man trots det har underliggande siffror som placerar laget allra lägst ned i ligan fyra år på raken så är det väl snarare verkligheten man utgår ifrån. I tre av fyra säsonger har hans spelidé resulterat i att man knappt undviker en kvalplats. Fullständigt utspelade i majoriteten av matcherna. Det har ingenting med känslor att göra.

Däremot förhoppningar och tankar kring Ante är ju i stor utsträckning baserat på känslor. Känns helt omöjligt att förutspå hur en huvudtränare ska lyckas i ett krisande lag. Man lyckas ju knappt pricka rätt på enskilda nyförvärv vilka som kommer göra bra ifrån sig. Men jag håller tummarna att det blir bra.

Kallzon

Du har rätt, föreningen borde äga spelidén, man jag tror inte att man gör det, min känsla är att vi haft tre rätt olika stilar våra senaste tre tränare.

Och det stärks ytterligare av PJs kommentar, utifrån den känns det som Ante kan styra mycket i hur man spelar

”Det är tydligt efter våra samtal att han kommer in med en klar tanke i hur Linköping Hockey Club ska spela hockey, en tydlig struktur och en rakhet i sitt ledarskap som vi kommer att ha stor nytta av.”

Kallzon Låter på många här som att det är tränaren som bestämmer spelsätt? Det är väl laget som bestämmer det (PJ, TM, styrelsen) och sedan anställer man en tränare som motsvarar den iden? Det är ju inte så att Ante kommer göra rent bord och ändra allt

Nu tycker jag visserligen att det bör finnas en röd tråd i hur föreningen vill att representationslag + j-lag spelar, och det tror jag att det gör (Anderström pratar lite om det i Corren-podden), men problemet i det här fallet är väl att det sättet att spela uppenbarligen inte är framgångsrikt i SHL. PJ, TM + ledarstaben tror (och hoppas) jag har arbetat fram spelidén gemensamt, och jag håller med de som lyft farhågan att få med alla över på en ny idé. Men samtidigt innebär sparkningen av Östman att man är beredd att frångå det spelsättet, annars hade man ju lika gärna kunnat rulla på. Så även om jag i grunden inte tycker att spelidé ska vara upp till en enskild (ny) individ tror jag i det här fallet att det i alla fall till viss del behöver vara det.

LaumannBingo klar tanke i hur Linköping Hockey Club ska spela hockey

Jag tolkar det som att Ante har förstått vad som efterfrågas och att han har tankar om hur han ska implementera det (spelidén). Tror inte man anställer en tränare som ska köra sitt eget race vad gäller spelidé, utan mer en person som vet hur man genomför klubbens idéer. Om än med en liten twist möjligtvis från tränaren.

PuckOut Som sagt, går att tolka på olika sätt. Min take på det är att om föreningen nu har en spelidé så lär ju Östman & co följt den och den har ju uppenbarligen inte fungerat. Så det behöver ändras i hur man spelar. Annars kunde man fortsatt med Östman om man vill fortsätta med samma spelidé 🙂

Metallica Det har ingenting med känslor att göra.

Se vad jag skrev i min not i föregående inlägg.

Metallica Däremot förhoppningar och tankar kring Ante är ju i stor utsträckning baserat på känslor. Känns helt omöjligt att förutspå hur en huvudtränare ska lyckas i ett krisande lag.

Håller med, och då tycker jag man bör hålla det realistiskt.

Vad vet Trägårdh/styrelsen vad som är bästa spelsätt ?…..nä det är superproffs på isen som både kan och ska kunna spela så som tränaren bestämmer, tycker det är fullt rimligt att tränaren till största delen ska få bestämma det.

LaumannBingo spelidé

Då måste man också förstå en sak. För att nå fram till, och förverkliga en spelidé, så kan man göra det på väldigt många olika sätt. Man sätter ett spelsystem för att kunna uppfylla sin spelidé. Östman hade sitt spelsystem, Ante kommer sätta sitt spelsystem. Spelidén är mest troligt detsamma men genomförandet kommer skilja.

TheDude Håller med, och då tycker jag man bör hålla det realistiskt.

Att tro att Ante ska kunna vända på skutan är realistiskt. Precis som att tro han inte kommer tillföra något. Två olika realistiska åsikter.

Jag tror fortfarande att du blandar ihop “nytt infunnet hopp” med personliga hyllningar till Ante.

Ny tränare = positivare tongångar. Det är inget konstigt.

PuckOut Fast när du säger så säger du ju också att det är upp till tränaren hur man spelar bara man uppfyller vissa kriterier i en spelidé

Och då ligger ju sättet att spela på (spelsystemet) på tränaren i slutändan iallafall och inte föreningen?

Dvs det jag var inne på från första början att Ante kan styra mycket i hur man ska spela.

Sen som @Ndur skriver så finns säkert en spelidé, men nu har vi haft tre tränare (om man nu haft samma spelidé under alla) som inte lyckats få den att bli framgångsrik eller tydlig, då kanske man behöver frångå den nu för att komma på banan igen.

Antar att J20 inte kör massa dump & långa pass till stillastående forward? (nån som vet får rätta mig om jag har fel) Så har det sett ut under både Bert & rätt ofta under Östman.

Spelidé & spelsystem går ihop som du säger men man kan inte utföra en spelidé på hur många olika sätt som helst utan ändrar man spelsystem kanske man oundvikligt justerar spelidén också.

LaumannBingo Jag tror att man skulle behöva byta ut en av dom assisterande också för att få maximal effekt av tränarbytet. Men det räcker väl inte ekonomin till tyvärr

Ja för att få maximal utdelning så bör man börja röja med de två AC också. Ett byte av en AC bör inte kosta så mycket, det är ju ingen spelarlön vi talar om. Anderström och/eller Hävelid vore en intern lösning mens man söker efter den rätta externa lösningen, när både Anderström och Hävelid behövs på andra håll. Men visst skulle man kunna tänka sig att Östman om han så vill tar över som juniortränare.

Vi har gjort vårt drag nu.

Tiden får utvisa om det är rätt eller fel.

Jag har ju personligen svårt att se hur det kan bli sämre men jag har ju haft fel förr. Ante är iallafall bevisad i kvalsituationer vilket är en fördel inför våren. O andra sidan är det så jämt i tabellen så 3 vinster på rad o vi sitter här o pratar top 6 igen.

I övrigt är det för tidigt att uttala sig om hans sätt att spela hockey.

Hur som hur tror jag det kommer bli en fruktansvärd ångestfylld vår. Känns inte bra i magen alls detta, även om jag tror på Ante och att man behövde göra något.

LaumannBingo Spelidé & spelsystem går ihop som du säger men man kan inte utföra en spelidé på hur många olika sätt som helst utan ändrar man spelsystem kanske man oundvikligt justerar spelidén också.

Har bara hört ”spelsystem” i den dagliga verksamheten. Nytt för denna säsong är att alla lag från U14 och uppåt ska ha samma spelsystem. Sen skiljer det ju helt naturligt mellan vad man kan prestera i U14 jämfört med SHL. Men tanken är att man ska träna med spelsystemet som grund hela vägen upp. För ett par veckor sedan ändrades den tanke som hittills kommunicerats, vilket vi var flera som tolkade på det viset att A-laget efter uppehållet hade justerat det sätt på vilket de ville spela.

Jag sällar mig till skaran som tror att detta är en förändring till det bättre!

Kollar man tabellen kan det iaf inte bli mycket sämre.

Klas har fått sin chans, spelet har sett uselt ut under alla år. Nu vänder vi blad!